Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 25-04-2002 | Article Rating | (0) reacties

TinQwise en KOC Nederland ontwikkelen praktijkgericht leermiddel voor vak Algemene Ondernemersvaardigheden.

Samen met TinQwise ontwikkelde KOC Nederland de CD-rom Steps in Business, als ‘verrijking’ van de AOV-methode die zij uitgeeft voor de sector Uiterlijke Verzorging.
De ontwikkelde E-Learning toepassing geeft de cursist op een speelse manier inzicht in alle praktijkzaken waar een startende ondernemer tegenaan loopt.
In het programma doorloopt de cursist een aantal cases met korte videofragmenten die uitmonden in een probleemstelling. Met hulp van een aantal adviseurs en een uitgebreid informatiesysteem gaat de leerling op zoek naar het antwoord op gestelde problemen. Leerlingen ervaren het programma als een leuke levendige manier van leren.

TinQwise en KOC Nederland ontwikkelen praktijkgericht leermiddel voor vak Algemene Ondernemersvaardigheden
Veel jonge kappers en schoonheidsverzorgers beginnen na hun opleiding een eigen zaak. Vroeger hadden ze daar een ondernemersdiploma voor nodig en heel vroeger een middenstandsdiploma. Die wettelijke eis is inmiddels vervallen. Vanuit de branche bestaat nu de behoefte aan een aantrekkelijk en laagdrempelig leermiddel dat cursisten alsnog goed voorbereidt op het ondernemerschap. Het leermiddel dient een praktijkgerichte aanvulling te zijn op bestaande leermiddelen voor het vak Algemene Ondernemersvaardigheden.

‘Steps in Business’: motiverende CD-rom over weg naar ondernemerschap
Samen met TinQwise ontwikkelde KOC Nederland de CD-rom Steps in Business, een aanvulling op de bestaande lesmethode AOV die KOC Nederland uitgeeft voor de sector Uiterlijke Verzorging. Deze methode wordt o.a. op ROC’s gebruikt voor leerlingen die bijna aan het eind van de opleiding zijn.
De ontwikkelde E-Learning toepassing geeft de cursist op een speelse manier inzicht in alle praktijkzaken waar je als startende ondernemer tegenaan loopt.
De rode draad van het programma wordt gevormd door korte ‘docusoap-achtige’ videofragmenten waarin twee vrienden, kapper Cas en schoonheidsspecialiste Sandra, elkaar volgen in tien fases op weg naar het ondernemerschap. Van droom tot aan de eerste exploitatiecijfers. Elke video eindigt in een centrale vraag. Voor de oplossing van deze vraag zal de cursist deelvragen moeten beantwoorden die hij krijgt van een viertal adviseurs, zoals een accountmanager van de bank of een familielid.
De cursist kan de vragen beantwoorden met behulp van informatie uit de ondernemersplannen van Cas en Sandra en een elektronisch naslagwerk met informatie van relevante instanties zoals de Kamer van Koophandel en brancheorganisaties. Als de cursist niet weet waar hij de antwoorden moet opzoeken, kan hij een hulplijn bellen die ‘m op weg helpt.
Op deze manier, aan de hand van vragen en tips, komen ondernemersvraagstukken aan de orde met onderwerpen als financiering, huisvesting en marketing. Gedurende het programma kan de cursist punten verdienen door het juist beantwoorden van vragen en het vinden van antwoorden in de beschikbare informatiebronnen. Tot slot heeft de cursist de mogelijkheid om binnen het programma te werken aan een eigen ondernemingsplan. In een vaste structuur kan hij zelf onderdelen uitwerken en aantekeningen maken. De CD-rom ‘Steps in Business’ is samen met het schriftelijke materiaal en de lessen op school een complete methode om de cursist op een aantrekkelijke manier voor te bereiden op het ondernemerschap. In gebruikerstests is het programma positief ontvangen. De eigentijdse video spreekt tot de verbeelding en geeft volgens de doelgroep een realistisch beeld van de praktijk. De speelse vorm waarin vraagstukken worden gepresenteerd en behandeld, wordt bovendien ervaren als een prikkelende variant op de klassieke lesmethode met docent en theorieboek.

KOC Nederland en TinQwise hebben samen het concept en de inhoudelijke structuur ontworpen. KOC Nederland heeft alle teksten ontwikkeld en TinQwise verzorgde de inhoud en productie van de audiovisuele componenten, de vormgeving en ontwikkelde de software.

KOC Nederland
KOC Nederland is het Kennis- en Ontwikkelcentrum voor de sector Uiterlijke Verzorging. De sector UV omvat de branches haarverzorging, schoonheidsverzorging en voetverzorging. KOC Nederland verzorgt opleidingen en examens voor mensen die als kapper, schoonheidsspecialiste, pedicure of manicure willen gaan werken. KOC is bovendien een belangrijke uitgever van leermiddelen in de uiterlijke verzorging.
Meer informatie over KOC Nederland: 030-6071000; www.KOC.nl

TinQwise
Sinds 1986 ondersteunt TinQwise bedrijven en onderwijsinstellingen met:
de ontwikkeling van effectieve leermethodes voor E-Learning;
de ontwikkeling van educatieve content voor e-learning toepassingen;
de begeleiding van implementatie van E-Learning.
Opdrachtgevers zijn ondermeer: Nuon, Ministerie van Defensie, Kluwer, Rijkswaterstaat en Nationale-Nederlanden.
Voor meer informatie over TinQwise en haar diensten kunt u contact opnemen met Iris Koolen, telefoon 035-5385656 / 06-15016485, e-mail: iriskoolen@tinqwise.nl, site: www.tinqwise.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.