Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 23-04-2002 | Article Rating | (0) reacties

E-LEARNING Magazine NR 2.

Een gratis proefnummer van het E-learning Magazine kan worden aangevraagd bij Giga Media, tel. 072 576 0890, of info@gigamedia.nl


Het Nationale E-Learning Congres
Op initiatief van Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid in Eindhoven vond op 25 en 26 februari Het Nationale E-Learning Congres 2002 plaats. In het Holiday Inn Hotel in Leiden kwamen zo’n 150 e-learningdeskundigen uit bedrijfsleven en onderwijs samen. Een impressie vol tegenstellingen, kortzichtigheid en poëzie.

E-learning en ons onderwijs
Al bijna twintig jaar bemoeit onze overheid zich met ICT in het onderwijs. Anno 2002 mogen we voorzichtig concluderen dat computers, internetverbindingen en educatieve software zijn doorgedrongen in bijna alle onderwijsinstellingen in Nederland. Een mooi resultaat, maar hoe nu verder met de vernieuwing die nodig lijkt voor succes in de technologische, globale samenleving van morgen? En waar ligt de taak van onze overheid?

Didacta 2002
Op 25 en 26 april vindt in de Jaarbeurs Utrecht voor de achtste maal de Didacta plaats. Deze vakbeurs voor bedrijfsopleidingen, trainingen en cursussen is bedoeld voor managers, directeuren, P&O-ers, adviseurs en inkopers die op zoek zijn naar bedrijfsopleidingen en bijbehorende faciliteiten, of op de hoogte willen blijven van de ontwikkelingen in de markt. En de aandacht voor e-learning is groter dan ooit.

Samenwerkend leren
E-learning wordt steeds belangrijker. Niet alleen in wetenschappelijke kringen neemt de aandacht voor e-learning toe, ook in de praktijk van het onderwijs lijkt de tijd rijp voor ICT-toepassingen. Dit jaar startte ook de Koninklijke Militaire Academie (KMA) met enkele e-learningexperimenten in delen van het KMA-onderwijs.

Integratie van visie, theorie en praktijk
Het is maar moeilijk te geloven dat nu pas de tweede druk verschijnt van Rethinking University Teaching van Diana Laurillard. Tussen al die flitsende ‘how-to’ e-learninghandboeken lag daar altijd maar weer de inmiddels bijna antiquarische eerste druk van Laurillard. Het boek, dat in 1993 voor het eerst verscheen, gaat over ‘the effective use of educational technology’. De term e-learning bestaat dan nog niet en zelfs over het internet wordt in het boek niet gerept.

Impressies uit Hannover
De huidige dip in de ICT-markt heeft ook de megabeurs CeBIT niet onberoerd gelaten. Het aantal exposanten is na jarenlange groei voor het eerst licht afgenomen, tot 7.962. Het aantal bezoekers lag rond de 700.000, zo’n 150.000 minder dan vorig jaar. E-Learning speelde geen rol van betekenis. Grote spelers als Centra, Docent en SABA schitterden door afwezigheid. De meeste, wel aanwezige grote kennismanagementleveranciers hadden niet de moeite genomen hun waren ook onder de categorie e-learning aan te melden.

Train the Trainer - succesvol en leerzaam
‘Confronterend’ is misschien wel de beste karakterisering van de onlangs afgeronde Train-the-Trainer pilot van SURF Educatie. ‘Wat doen we onze studenten toch aan...?’ verzuchtte één van de deelnemers in een online forum. Daarmee gaf zij onbedoeld - maar niet minder treffend - aan dat leren hard werken is en dat wij e-leren nog niet altijd als natuurlijk ervaren.

Klik hier voor artikelen uit voorgaande edities


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.