Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 03-03-2003 | Article Rating | (0) reacties

Het NIDAP E-learning Rapport 2002-2003

Het Amsterdamse bureau NIDAP onderzoekt jaarlijks de markt voor bedrijfsopleidingen en e-learning. Zojuist is een exclusief rapport verschenen dat inzicht geeft in de e-learningprojecten en investeringen verschenen. Voor circa 150 grote en middelgrote organisaties in alle branches en sectoren voor 2002 en 2003 is de vraag naar dienstverlening op het gebied van content, Learning Management en software in kaart gebracht. Eén van de conclusies: de totale markt anno 2002 is, in tegenstelling tot wat onderzochte organisaties in 2001 verwachtten, gedaald met ruim 30% tot 1,8 miljard euro.

Uitblijven verwachte investeringen
Van alle leervormen is de klassikale vorm de meest gebruikte, op de voet gevolgd door individuele begeleiding en coaching. In 2001 voorspelden de opleidingsverantwoordelijken meer gebruik te zullen maken van e-learning in 2002 dan werkelijk het geval blijkt. De verwachte investeringen zijn uitgebleven. Van de ondervraagde organisaties die extern opleidingen inkopen gebruikte in 2002 15% e-learning.

E-learning wordt voornamelijk toegepast in grote organisaties en ook het meest in de ICT-sector en financiële dienstverlening.
Het gemiddelde aantal e-learningcursisten is in 2002 gestegen naar 55 . De grootse cursistenstijging bevindt zich in de grootste organisaties <500+>. De werknemersklasse 200-499 blijft juist steken.

Ruim helft e-learningdiensten uitbesteed
Het ontwikkelen van het e-learning platform en programmeerwerk wordt door tweederde van de onderzochte organisaties volledig uitbesteed. Zaken als hardware en netwerk worden het minst uitbesteed: 40% van de organisaties regelt dit geheel zelf. Circa 80% maakt in meer of mindere mate gebruik van externe content.



Grootste e-voordeel
Het meest genoemde voordeel van leren met behulp van e-learning is het onafhankelijk zijn van een docent. De onafhankelijkheid van de docent betekent onder meer dat men zonder docent toch opleidingen kan volgen, oftewel dat men niet meer afhankelijk is van bepaalde tijdsmomenten. Als tweede en derde werden het verkorten van de studieduur en verlaging van studielasten genoemd. Opvallend is dat ‘het rendement’ niet zo vaak genoemd werd als voordeel. Ook het sneller kunnen updaten van de opleidingen via e-learning behoort niet tot de belangrijkste voordelen.



Voor meer informatie en de mogelijkheid het rapport direct te bestellen klik hier.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 07-05-2022

Hoe de pandemie ons leren veranderde

De corona pandemie heeft een grote invloed op onze manier van leren. Helma van den Berg deelt haar mening.