Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 16-02-2003 | Article Rating | (0) reacties

Congres ‘Leren in een breed perspectief’ groot succes

Rotterdam - 14 februari 2003 - Het door de Hogeschool Rotterdam georganiseerde congres ‘Leren in een breed perspectief’ trok vanmiddag zo’n 250 congresgangers. Niet alleen de landelijke hogescholen en universiteiten waren aanwezig, ook het beroepenveld was breed vertegenwoordigd. Het congres stond geheel in het teken van de door de Hogeschool Rotterdam ontwikkelde nieuwe onderwijsdidactiek, waarbij de student zelf bepaalt wat, hoe en wanneer hij leert.

Aanleiding voor het congres was de Nationale Onderwijsvernieuwings Award die de Lerarenopleiding Verpleegkunde van de Hogeschoool Rotterdam vorig jaar won voor haar flexibele leerroute. Mevrouw Freddy Veltman van de lerarenopleiding Verpleegkunde: “Om tegemoet te komen aan verzoeken om extra informatie en om competentiegericht leren onder de aandacht van een breed publiek te brengen, besloten we dit congres te organiseren. Dat er daadwerkelijk belangstelling is, blijkt uit de grote opkomst!”

Tijdens het congres dat onder voorzitterschap van collegelid drs. G.J. van Drielen plaatsvond, gingen Freddy Veltman van de Lerarenopleiding Verpleegkunde en drs. Jan van Veen van de dienst Strategie, Ontwikkeling, Marketing en Internationalisering van de Hogeschool Rotterdam, in op de prijswinnende en vernieuwende onderwijsdidactiek. ‘Bij deze competentiegerichte opleiding is de student de kapitein op zijn eigen schip en dus regisseur van zijn leerproces. Zelf bepalen wat je wilt leren, hoe je wilt leren en wanneer, dat kan bij deze opleiding’, aldus een enthousiaste Jan van Veen.

Prof. Dr. R.J. Simons van het Expertisecentrum ICT in het Onderwijs van de Universiteit Utrecht sprak over ‘Leren in verschillende kleuren en vormen’. Volgens Simons moeten mensen in een steeds sneller veranderende samenleving niet alleen sneller leren maar ook op een andere manier. Het gaat dan bijvoorbeeld om het leren met anderen in leerwerk-gemeenschappen, de zogenaamde learning communities en leren met behulp van informatie- en communicatietechnologie. Deze vormen van leren worden in de beroepspraktijk steeds belangrijker, het onderwijs zal hierop in moeten spelen.

Tot slot besprak H.J. Visschedijk van Visschedijk Project Participations BV, de uitdaging die competentiegericht opleiden biedt aan studenten en docenten tot het leveren van hoge kwaliteit. Na afloop van het congres was er ruimte voor discussie en netwerken tijdens een informele borrel. Freddy Veltman besluit: ‘We hopen dat dit congres een extra bijdrage heeft geleverd aan de verdere ontwikkeling en bekendheid van competentiegericht leren!’.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

17-01

Articulate Webinar Weken 2022

Door: The Courseware Company
12-01

LTI binnen eLearning-ecosysteem!

Door: Future Learning

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

1 reacties
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) 18-03-2020

Betekent Corona doorbraak online leren?

Nu de corona-crisis ons dwingt om volop in te zetten op online leren en afstandsonderwijs, moeten we de kans grijpen om er van te leren, stelt hoofdredacteur Harm Weistra.