Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 30-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning niet effectief ingezet

Blended learning niet effectief ingezet

Blended learning leeromgevingen leiden niet zonder meer tot een groter studiesucces. Promovendus Nynke Bos vond geen grote verschillen in eindcijfer tussen studenten die goed in staat zijn om het leren zelf te reguleren, en studenten die hiervoor afhankelijk zijn van de docent. Dat concludeert zij in haar proefschrift ´Effectiveness of blended learning. Factors facilitating effective behavior in a blended learning environment', waarop zij vorige maand promoveerde aan de Open Universiteit.

Bos had een verschil in eindcijfer wel verwacht. Dat dit toch niet het geval is, ligt volgens Bos aan het feit dat de implementaties van blended learning vooral zijn gericht op het versterken van de rol van de docent, en niet zozeer op het leren zelf.

Volgens Nynke Bos zou de focus in de toekomst meer moeten worden gelegd op de rol van de student en het ondersteunen van het zelfregulerend vermogen van de student. ‘De nadruk ligt nu teveel op het voorzien van extra content in de cursus, zoals video, powerpoint en extra leesmateriaal, ter versterking van de rol van de docent. Er zou meer moeten worden gezocht naar mogelijkheden waarbij de student actief met de leermaterialen aan de slag kan en aandacht worden besteed aan wat deze leermaterialen bijdragen aan het leerproces. Te vaak wordt ervan uitgegaan dat studenten "van nature" wel weten hoe ze leermaterialen moeten gebruiken om het leerproces vorm te geven. Het huidige onderzoek toont echter aan dat dit niet zo is. Studenten, maar ook docenten, hebben expliciete begeleiding nodig in het gebruiken en ontwerpen van dergelijke omgevingen waarbij constant de vraag moet zijn: hoe draagt deze tool bij aan het leerproces?'

Bron: Open Universiteit

Zie ook een eerdere bijdrage op e-Learning.nl van redacteur Wilfred Rubens.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.