Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Veelgestelde vraag door e-learning professionals luidt, als waren ze op zoek naar de graal: “Hoe kan ik zorgen dat mijn e-learning modules leuker worden”. De achterliggende ervaring van diezelfde professionals is vaak een trend die uit evaluaties komt:“beetje saai”, “viel bijna in slaap”, of “het is dat het verplicht is anders was ik er allang mee gestopt”. Dan lijkt het logisch dat leuker maken iets oplost. Wellicht is juist het vervelender maken een beter antwoord.
Wie heeft ooit bedacht dat een leerervaring leuk moet zijn?. Is het niet zo dat de meest leerzame momenten helemaal niet leuk waren, en met vervelende emoties gepaard gingen? “Dat was helemaal niet leuk maar daar heb ik zoveel van geleerd”
Vervelende ervaringen zijn natuurlijk niet zonder meer leerzaam. Als we op een feestje onderling over leerzame momenten praten dan blijken de vervelende ontdekking, het confronterende moment, de scherpe observatie van een ander nuttig, maar niet voldoende. Een alternatief voor gedrag, een vernieuwend inzicht, of een andere mening zijn ook nodig.
Daarnaast moet de leersetting veilig en onbedreigend zijn. Het helpt niet als medecursisten je uitlachen, of als je stuntelige pogingen morgen op Internet staan. Begrip-, respect-, liefdevol en intiem alsjeblieft. Laten we dat als uitdaging voor e-learning definiëren, weg met leuk.
Erik Huisman
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Website
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar