Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 30-04-2008 | Article Rating | (6) reacties

Weg met leuk

Veelgestelde vraag door e-learning professionals luidt, als waren ze op zoek naar de graal: “Hoe kan ik zorgen dat mijn e-learning modules leuker worden”. De achterliggende ervaring van diezelfde professionals is vaak een trend die uit evaluaties komt:“beetje saai”, “viel bijna in slaap”, of “het is dat het verplicht is anders was ik er allang mee gestopt”. Dan lijkt het logisch dat leuker maken iets oplost. Wellicht is juist het vervelender maken een beter antwoord.

Wie heeft ooit bedacht dat een leerervaring leuk moet zijn?. Is het niet zo dat de meest leerzame momenten helemaal niet leuk waren, en met vervelende emoties gepaard gingen? “Dat was helemaal niet leuk maar daar heb ik zoveel van geleerd”

Vervelende ervaringen zijn natuurlijk niet zonder meer leerzaam. Als we op een feestje onderling over leerzame momenten praten dan blijken de vervelende ontdekking, het confronterende moment, de scherpe observatie van een ander nuttig, maar niet voldoende. Een alternatief voor gedrag, een vernieuwend inzicht, of een andere mening zijn ook nodig.

Daarnaast moet de leersetting veilig en onbedreigend zijn. Het helpt niet als medecursisten je uitlachen, of als je stuntelige pogingen morgen op Internet staan. Begrip-, respect-, liefdevol en intiem alsjeblieft. Laten we dat als uitdaging voor e-learning definiëren, weg met leuk.

Erik Huisman


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Thijs Waardenburg
Van Thijs Waardenburg | 06-05-2008
Is de vraag "Is het niet zo dat de meest leerzame momenten helemaal niet leuk waren, en met vervelende emoties gepaard gingen?" subjectief? Persoonlijk leer ik het meeste wanneer ik niet bewust bezig ben met leren. En dat gaat meestal niet gepaard met vervelende emoties maar juist met positieve. In die zin hoeft de leuk niet per definitie weg wat mij betreft. Leren mag best leuk zijn (maar het móet niet).
B. Wydooghe
Van B. Wydooghe | 08-05-2008
Dat is nu eens de grootste onzin die ik hoorde, vandaag dan toch. Het woordenboek omschrijft leuk als grappig, amusant, knap, aantrekkelijk, prettig en aangenaam. Wat is daar mis mee? Dat is toch wat je van een leeromgeving verwacht? Ik stapte zelf een tijdlang mee in dit soort redeneringen, maar mijn leservaring zegt dat het nuttige aan het aangename koppelen wél werkt. Wat leuk is roept enthousiasme op en enthousiasme is vaak voldoende om over iets meer te willen weten. Natuurlijk is niet alle leren 'op te leuken', het van buiten leren van lange woordenreeksen, deed ik nooit met plezier en toch moest het, uiteraard. Dat leren soms pijn doet, is waar. Maar of het pijn MOET doen, daar zet je de wereld op z'n kop.
Michele Gerbrands
Van Michele Gerbrands | 19-05-2008
Zowel Thijs Waardenburg als B. Wydooghe hebben een punt, de manier waarop je leert is per persoon verschillend. Persoonlijk werkt bij mij leren optimaal met een confrontatie zoals in het voorbeeld van Erik Huisman. M.i wordt er optimaal geleerd als de lerende hetgeen dat moet worden geleerd als zinvol ervaart. Je bewust zijn dat je kennis en vaardigheden wilt verwerven creeert een vraag. M.i is iets opleuken (nadat je te horen hebt gekregen dat je e-learningmodule je hebt gemaakt als saai wordt bestempeld) is geen doel 'an sich'. Let er wel op dat vorm, functie en inhoud nauw op elkaar moeten worden afgestemd t.o.v de doelgroep. Studenten CMD uit Leeuwarden (waar ik oa. doceer) bepalen zelf op welk moment ze wat willen leren en hoe ze competent worden. Keuzevrijheid is belangrijk voor jonge mensen. De meeste e-omgevingen bieden daar weinig flexibiliteit in. Dus lerende moet hetgeen wordt aangeboden als zinvol ervaren: 'Just in case, just in time'
Thijs Waardenburg
Van Thijs Waardenburg | 20-05-2008
Het opleuken met irrelevante woorden, beelden en geluiden moet ook naar mijn idee vermeden worden (zie ook het 'coherence principle' van Mayer). Maar dat houdt niet in dat (e-)learning per definitie vervelender gemaakt moeten worden, omdat men dan beter zou leren.
Peter
Van Peter | 31-05-2008
Er wordt hier een omgekeerde logica geintroduceerd die niet werkt en vooral bedoeld is voor het schrijven om het schrijven. één ding moet ik de schrijver nageven, Ik voel me nu al onveilig, bedreigd en bovenal vind ik je nu al vervelend.
Göran Kattenberg
Van Göran Kattenberg | 05-06-2008
De oorspronkelijke betekenis van het woord leuk is lauw (vgl. lukewarm), en dat is nu aardig of grappig worden. Dat kan niet de bedoeling zijn van leren. Wat mij betreft gaat het vooral om verbeeldend, nauw aansluitend op de werkelijkheid, vernieuwend. Mensen leren eigenlijk alleen nieuwe dingen. De hersenen zijn vooral een filter voor dat wat niet (meer) interessant of relevant is.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)
25-10

Kanttekeningen bij het monitoren va...

Door: Wilfred Rubens (redactie)