Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 26-03-2007 | Article Rating | (13) reacties

e-Learning niets bijzonders meer

Het mooie voorjaarsweer lokte mij naar de kust. Even geen PC onder handbereik, even de gedachten bij iets anders. Tenminste, dat was de bedoeling. Aanvankelijk leek dat ook aardig te lukken. De trein naar Zandvoort was afgeladen, maar gelukkig zag ik geen bekenden, laat staan e-learning-collega’s. Aan de andere kant van het gangpad zaten twee dames op leeftijd. Dametjes eigenlijk. Ze droegen nog net geen geitenharen sokken, maar allebei wel zo’n alternatieve wollen poncho die populair is in bepaalde kringen. De éne een blauwe, dan andere een bruine.

 

Hun gesprekken gingen over hun beider haar, licht blond en wat donkerder. Zo te zien was de poncho uitgekozen bij hun haar. Het lichtblond stak mooi af tegen het felle blauw; het donkerblond kleurde statig bij de bruine poncho. Of zouden ze de kleur haar bij de poncho hebben gekozen? Gegeven hun leeftijd moest het haar wel geverfd zijn. Dat bleek ook wel, want al snel gingen de gesprekken over typen en merken kleurspoeling. De bruine poncho was een zelf-verver, de blauwe had daar een mannetje voor. Een bijzonder mannetje, want hij had zelfgemaakte producten, met vitaminen en mineralen. Haar haar was nog nooit zo mooi en vol geweest.

 

Halverwege de reis ging het gesprek over op de (klein-)kinderen van de bruine poncho. Als laatste de schoonzoon, die aanvankelijk zijn draai niet had kunnen vinden, maar nu een bloeiende onderneming heeft, met drie man/vrouw personeel en een batterij freelancers. ‘Wat hij doet’, wilde de blauwe poncho weten. ‘Hij maakt lessen voor het onderwijs’, legde de bruine poncho uit. ‘Of hij uitgever is?’, vroeg de blauwe. ‘Nee, hij werkt voor uitgevers’, antwoordde de bruine, waarna ze vertelde dat haar schoonzoon geen boeken maakt, maar dvd’s. Dat vond de blauwe niet zo bijzonder. ‘Hij levert de boeken op dvd aan bij de uitgever’, concludeerde zij. ‘Nee’, zei de bruine, ‘het zijn lessen op dvd. Niet alleen teksten en plaatjes, maar bijvoorbeeld ook filmpjes’. De vragende blik verdween terstond van het gezicht van de blauwe poncho. ‘O, e-learning’, concludeerde zij. Ze zei er nog net niet bij: ‘Had dat dan eerder gezegd’.

 

Ik was verbijsterd. Natuurlijk had ik gemerkt dat ik steeds minder vaak hoef uit te leggen wat ik bedoel, als ik zeg dat ik me bezighoud met e-learning. Maar generaliserend ligt er een grens zo halverwege de 50, rond de 60. Daar houdt het absoluut op. Als nou de bruine poncho aan de blauwe had verteld dat het om e-learning ging, dan had ik dat gesnapt. Haar schoonzoon werkt per slot van rekening in die wereld. Maar de blauwe poncho trok haar conclusie alsof het om de normaalste zaak van de wereld gaat.

 

Het mooie weer in Zandvoort kon niet verhinderen dat ik toch nog een groot deel van de middag zat na te denken over e-learning. Hoe lang bestaat de term. Begin deze eeuw spraken we nog over teleleren, afstandsleren, of online leren. Het waren termen die nog enigszins te begrijpen waren, waaruit nog wel viel af te leiden waarover het ging. e-Learning had mijn werk iets mystieks gegeven en iets moderns en dynamisch. Het paste in een rijtje als e-business, e-government, e-banking, om er maar een paar te noemen. Maar wat blijft er van die mystiek over, nu bruine en blauwe poncho’s het begrip zonder blikken of blozen in de mond nemen. Moeten we niet uitkijken naar een nieuwe term? Vanwege de mystiek en romantiek, maar voor sommigen misschien ook uit angst dat klanten niet meer de hoge aanschafprijzen en dure consultancy-uren willen betalen? e-Learning populariseert en democratiseert. Het is blijkbaar bekend bij en toegankelijk voor brede lagen van de bevolking. Niet zo vreemd, want het ligt bij de HEMA ook al gewoon in de schappen (waar het wel weer online leren heet).

 

Harm Weistra is zelfstandig adviseur en lid van de redactie van e-learning.nl
E-mail: weistra@e-learning.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Wilfred Rubens
Van Wilfred Rubens | 26-03-2007
Ik herken dit wel. Ik hoef ook nauwelijks nog uit te leggen wat e-learning betekent, ook verstaat menigeen er nog iets anders onder. Ik ken mensen die de dvd's van de bruine poncho geen e-learning vinden. Gelukkig (?) vinden 'wij e-learning professionals' altijd weer een nieuw boeventaaltje uit. Want ik moet wel nog steeds uitleggen wat een wiki is, web 2.0, social software, rapid e-learning, enzovoorts. Dus voorlopig hoeven wij ons geen zorgen over onze boterham te maken ;-)
Harm Weistra
Van Harm Weistra | 26-03-2007
En anders veranderen we e-learning in e-learning 2.0. Hebben we weer wat nieuws uit te leggen. Toch?
Harco de Laat
Van Harco de Laat | 29-03-2007
Die blauwe poncho heeft wel iets van mijn moeder. Ook zij is inmiddels in staat om het woord e-learning uit te spreken en ze snapt in hoofdlijnen waar dat mee te maken heeft. Maar daaronder zit maar heel weinig kennis. Het is net als met haar kleur haar en de blos op haar wangen: cosmetica.
Harm Weistra
Van Harm Weistra | 29-03-2007
Als reactie op Harco, mijn moeder is 90. Dan werkt cosmetica niet meer. Het woord e-learning krijgt zij niet over haar lippen :-)
Riny
Van Riny | 07-04-2007
Nu het toch over cosmetica gaat: Harm je bent ontmaskerd. (Voor de anderen: mijn moeder is, niet toevallig, ook 90.)
Kristel
Van Kristel | 10-04-2007
Ik ben een scriptie aan het schrijven over een vorm van e-learning, namelijk 'virtual classroom'. Maar als ik mensen vertel dat ik een scriptie schrijf over e-learning, weten ze 9 van de 10 keer niet wat die term precies inhoud. Of het nu familieleden zijn, kennissen of vrienden... allemaal moet ik het ze uitleggen... Alleen onder mijn medestudenten en mensen uit het bedrijfsleven waar ik me nu in bevindt, is de term bekend. Maar lang niet bij iedereen!!! Het begrip e-learning is wel erg breed, een andere benaming zal op z'n tijd wel nodig zijn..
Inge
Van Inge | 18-04-2007
He Kristel. Ik ga ook een scriptie schrijven m.b.t. elearning om de zorgsector er meer bekendheid mee te geven en om de kwaliteit van zorg op die manier te verbeteren en deskundigheid te bevorderen. Mag ik vragen wat jij zoal in je scriptie benoemd?
Harm Weistra
Van Harm Weistra | 19-04-2007
Als reactie op Kristel, zoals ik in mijn column schrijf: 'Ik was verbijsterd'. Had zo'n gesprek niet verwacht. Eén gesprek is natuurlijk niet maatgevend, maar ik heb het idee dat de verspreiding van het woord snel gaat, dankzij vakgenoten als Kristel - die blijven uitleggen wat e-learning is - en dankzij al die leerlingen en studenten die met e-learning te maken krijgen en daarmee hun ouders 'besmetten'. Denk je niet?
Harm Weistra
Van Harm Weistra | 19-04-2007
Inge, als je wilt, kan ik je in contact brengen met mensen in de zorg die met e-learning bezig zijn. Mijn emailadres vind je in het bovenste menu onder Redactie.
Harm Weistra
Van Harm Weistra | 20-04-2007
Hallo Kristel. Ik kwam een aardig artikel tegen dat ingaat op - wat jij noemt - "e-learning is wel erg breed". Misschien aardig om te lezen. Het artikel beslaat 5 pagina's (onderaan kun je doorbladeren). Je kunt bovenaan de pagina er ook voor kiezen om alle 5 pagina's in 1 keer te printen. Het artikel staat op: www.thejournal.com/articles/20516
Caren Kunst
Van Caren Kunst | 06-05-2007
Harm, we gaan ons idee maar eens handen en voeten geven, want naar aanleiding van mijn begeleiding bij de scriptie van Inge over e-learning in de zorg weet ik zeker dat ons aanbod een daverend succes gaat worden en kan leiden tot krachtige e-leer/werkplekken in de zorg. Caren Kunst Good Care Support
Harm Weistra
Van Harm Weistra | 08-05-2007
Caren, goed om te lezen dat Inge en jij elkaar via e-learning.nl hebben 'gevonden'. Daarmee bewijst de site zijn waarde voor de e-learning-community. Vraag me af of er meer bezoekers zijn die werken in of betrokken zijn bij de zorg. Wellicht dat we een community 'e-learning in de zorg' kunnen beginnen. Belangstellenden? Reageer dan op deze online discussie, of stuur even een mailtje: weistra@e-learning.nl
Kristel
Van Kristel | 14-05-2007
Harm, bedankt voor die link naar dat artikel. Ik heb het vandaag in mijn scriptie verwerkt! Inge, wat ik in o.a. in mijn scriptie benoem: - huidige situatie - leeromgeving - leermodellen - perspectief van de docent, de ontwerper en de student - toekomst perspectief - resulataten tot nu toe (uitkomsten andere onderzoeken/experimenten) - visie van deskundigen - samenwerkend leren - blended learning Ik heb zelf een praktijk onderzoek opgezet bij mijn stagebedrijf, om een beeld te krijgen van hoe virtual classroom in de praktijk werkt. Ik raad je zeker aan om zelf een onderzoek of experiment op te zetten. Dit is eigenlijk het leukste deel van je scriptie! Aan e-learning.nl heb ik heel veel moet ik zeggen, er staan veel interessante artikelen op!
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)