Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ik hoor regelmatig dat docenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) relatief weinig deelnemen aan cursussen en trainingen die binnen de eigen organisatie worden aangeboden. Deze docenten leren echter voornamelijk binnen de context van hun dagelijkse werkpraktijk, zo blijkt uit onderzoek van Marjanne Hagedoorn, Maaike Koopman, Machiel Bouwmans en Elly de Bruijn. De bevindingen uit dit onderzoek bieden zicht op docentprofessionalisering in het mbo.
De onderzoekers stellen dat professionalisering een continu proces is waarbij docenten zowel formele als informele activiteiten ondernemen voor hun ontwikkeling. Formele activiteiten, zoals cursussen en trainingen, zijn gepland en gestructureerd. Informele activiteiten vinden spontaan plaats tijdens de dagelijkse onderwijspraktijk, zoals het ontwerpen van onderwijs of teamvergaderingen.
Het onderzoeksteam ondervroeg 26 Nederlandse mbo-docenten. Zij beschreven hun activiteiten die hun ontwikkeling bevorderen. Hieruit bleek dat deze docenten zich vooral ontwikkelen door het coachen van studenten, contact met professionals buiten de school, en door te experimenteren en te innoveren in het lesgeven. Deze activiteiten zijn met name gericht op het aanpassen van het curriculum aan de beroepspraktijk en nieuwe opvattingen over onderwijs.
Tijdens het twee en een half jaar durend onderzoek hebben de docenten zes online leerrapporten ingevuld. Daarin werden in totaal 386 unieke activiteiten beschreven, onder te verdelen in elf typen leeractiviteiten. Opmerkelijk is dat driekwart van deze activiteiten informeel van aard was. Dit illustreert dat professionele ontwikkeling in het beroepsonderwijs een breed scala aan formele en vooral informele activiteiten omvat, die plaatsvinden binnen de dynamiek van de werkplek.
Mijn opmerkingen
Mooi dat de onderzoekers niet alleen naar formeel leren hebben gekeken, maar ook naar informeel leren. De bevindingen sluiten aan bij een deel van mijn werkzaamheden uit de jaren negentig. Toch wil ik drie opmerkingen plaatsen:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar