Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-01-2024 | Article Rating | (0) reacties

Deze drie onderwijsinnovaties verwacht het Christensen Institute voor dit jaar

Het Clayton Christensen Institute is een non-profit denktank die zich bezig houdt met disrputieve innovatie, onder meer op het gebied van onderwijs. Julia Freeland Fisher reflecteert aan het begin van het jaar op drie te verwachten onderwijsinnovaties.

critical mass
Foto: geralt, Pixabay

Volgens Freeland Fischer laat onderzoek en de praktijk zien dat sprake is van een sterke relatie tussen sociaal kapitaal en economische mobiliteit. Netwerken van gebruikers dragen bij aan sollicitaties en het kans maken op een baan. Tegelijkertijd constateert zij dat het onderwijs zich nog steeds richt op mentale modellen, veranderingstheorieën en investeringsstrategieën die de sociale kant van kansen vaak negeren. Dit komt volgens haar waarschijnlijk omdat in de meeste gesprekken over onderwijsinnovatie vandaag de dag, vaardigheden als het “wat” worden gezien, en technologisch gestuurde efficiëntie als het “hoe”. Daardoor krijgen lerenden niet de ondersteuning die ze nodig hebben en de kansen die ze willen.

Tegen deze achtergrond signaleert Julia Freeland Fischer innovaties die expliciet een omgeving humaniseren waar vaardigheden en AI waarschijnlijk de hoofdrol zullen spelen:

1. Innovaties die loopbaangericht leren waarbij de lerenden (in plaats van werkgever-) centraal komen te staan. De meeste loopbaangerichte onderwijsmodellen zijn volgens haar te veel gericht op de vraag van werkgevers en te weinig op de behoeften van lerenden. Werkgevers hebben bekwame individuen nodig voor banen. Maar individuen hebben meer nodig dan alleen vaardigheden. Ze hebben ook netwerken nodig, en tal van kansen, om vaardigheden te leren, vertrouwen te ontwikkelen, te ‘genieten’ van baanopties en succesvolle carrières op te bouwen. Freeland Fischer noemt enkele voorbeelden van initiatieven die de moeite van het volgen waard zijn. Mijn opmerking: binnen het Nederlandse beroepsonderwijs is dit ook een continue spanningsveld. De belangen van de werkgevers op dit gebied zijn niet altijd in het belang van de belangen van (aankomende) werknemers. Bijvoorbeeld als het gaat om investeren in een leven lang leren. Daarnaast is het de vraag of binnen het beroepsonderwijs er voldoende aandacht wordt besteed aan het belang van netwerken.

2. Modellen die er toe bijdragen dat bemiddelaars naar een baan zich niet alleen bezig houden met het verstrekken van informatie, maar ook met brede ondersteuning van lerenden in het verkrijgen van een baan. Dat betekent dat onderwijsinstellingen zich niet alleen zouden moeten bezighouden met het doceren van inhoud en vaardigheden (zoals communiceren, relaties opbouwen en onderhouden), maar ook met het bemiddelen naar werk en het geven van toegang tot nieuwe netwerken. Mijn opmerking: Freeland Fischer benoemt niet wat onderwijsinstellingen dan niet meer moeten doen. In de afgelopen decennia zijn heel wat taken op het bordje van onderwijsinstellingen terecht gekomen.

3. Het gebruik van op AI-gebaseerde hulpmiddelen om menselijke gesprekken te versterken, in plaats van te vervangen. Kern van sociaal kapitaal zijn goed gefundeerde gesprekken. Sociaal kapitaal wordt via gesprekken overgedragen (relaties = sociaal, middelen = kapitaal). Gesprekken zijn ook de bouwstenen van relaties. Hoe meer we converseren, uitwisselen en vertrouwen opbouwen, hoe stabieler onze relaties worden, en hoe meer relaties kunnen dienen als een hernieuwbare bron gedurende onze loopbanen en levens. schrijft Freeland Fischer. De gesprekscapaciteiten van AI zullen niet alleen een academische verstandhouding opleveren, maar ook gesimuleerde vertrouwelijkheid. Investeringen in veelbelovende onderwijs-, doceer- en adviestools die lerenden betrekken bij gesprekken met chatbots zouden volgens de auteur gepaard kunnen gaan met investeringen in het onderzoeken van manieren waarop AI gesprekken met mensen zou kunnen opschalen. AI-tools kunnen onderwijsinstellingen helpen de kosten en spanningen van het vinden, vormen en onderhouden van connecties te verminderen. Mijn opmerking: het versterken van diverse relevante conversaties met AI wordt inderdaad een spannende. AI-tools ontwikkelen door en worden steeds krachtiger. Het is lastig te voorspellen wat hier de effecten van zullen zijn, en in hoeverre mensen bereid zijn met AI-tools te interacteren.

 

The post Deze drie onderwijsinnovaties verwacht het Christensen Institute voor dit jaar first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: