Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Clark Quinn fileert in een recente video het gebruik van persoonlijkheidstesten zoals de MBTI voor leren en ontwikkelen.
In onderstaande video gaat Clark Quinn in op de problematiek rond beoordelingsinstrumenten en persoonlijkheidskenmerken op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D). Hij stelt dat deze instrumenten, zoals die welke introvertheid en extravertheid meten, vaak worden gebruikt worden voor het nemen van beslissingen of iemand geschikt is voor een bepaalde functie of voor andere beslissingen waarbij je onderscheid maakt. Quinn stelt echter dat deze instrumenten fundamentele beperkingen maken en juist discrimineren.
Zijn kritiekpunten:
Quinn wijst ook op het belang van peer-reviewed publicatie als gouden standaard in de wetenschap. Instrumenten die niet openbaar gepubliceerd zijn, moeten met argwaan bekeken worden. Dat is met persoonlijkheidstesten het geval. Hij adviseert verder mensen te beoordelen op basis van hun daden en niet op zelfrapportage.
Clark Quinn concludeert dat, hoewel de zogenaamde Big Five wel een betrouwbare basis heeft, de meeste vormen van categorisatie van persoonlijkheden de rijkdom van menselijke diversiteit niet erkennen en daardoor mensen de-humaniseren. Je kunt dergelijke simplistische indelingen het beste vermijden en de complexiteit en diversiteit van mensen erkennen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar