Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ik heb gisteren tijdens de conferentie AI: De Creatieve (R)evolutie in het Onderwijs van SinLucas en Grafisch Lyceum Rotterdam twee keer een sessie verzorgd over het maken van afspraken, regels en richtlijnen binnen onderwijsinstellingen, om op een verantwoorde manier gebruik te maken van generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT, GPT’s, Claude en DALL-E. We kunnen en zullen (generatieve) AI-toepassingen in toenemende mate gebruiken als persoonlijk assistent. Deze toepassingen kunnen ook het werk van professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs makkelijker maken door het te ondersteunen bij voorbereiding, uitvoering en afhandeling van het onderwijs en opleiden, en bij de uitvoering van ondersteunende processen (zoals communicatie met collega’s). Tegelijkertijd heb je daarbij te maken met een aantal risico’s. Volgens mij moet je met elkaar afspraken maken, en regels en richtlijnen afspreken om die risico’s hanteerbaar te maken en de potentie te benutten.
Risico’s zijn onder meer (er zijn meer risico’s en beperkingen):
Risico’s kunnen er ook toe bijdragen dat mensen minder vertrouwen krijgen in AI. Dat vertrouwen lijkt toch al niet om over naar huis te schrijven.
Ken je de aflevering van SouthPark waar docent Mr. Garrison ChatGPT gebruikt voor het geven van feedback op essays die ook met behulp van ChatGPT zijn geschreven? Je hebt m.i. interne afspraken, richtlijnen en regels, ook voor de docent. Daarom ben ik daarmee met deelnemers aan de slag gegaan met het maken van dergelijke richtlijnen. Daarbij hebben we gekeken naar:
Er hadden zich overigens niet heel veel deelnemers aangemeld voor deze sessies. Maar mede daardoor werden het wel leuke gesprekken.
Hieronder vind je mijn slides:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar