Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Volgens Florence Martin en Kui Xie bevindt het tertiaire onderwijs zich in een tijdperk van digitale transformatie. Zij hebben een raamwerk ontwikkeld dat je kunt gebruiken om te reflecteren op de huidige praktijken en richtingen voor digitale transformatie. Dit raamwerk ondersteunt instellingen volgens de auteurs bij het formuleren van strategische antwoorden en het doorvoeren van structurele veranderingen.
De auteurs definiëren digitale transformatie op het gebied van digitaal leren als volgt: de inzet van digitale technologieën om belangrijke verbeteringen in het onderwijs mogelijk te maken, de ervaringen van lerenden en docenten te verbeteren en nieuwe instructiemodellen te creëren door middel van beleid, planning, partnerschappen en ondersteuning. Het gaat dus nadrukkelijk niet om incrementele verbeteringen, maar om omvangrijke verbeteringen die mogelijk worden gemaakt dankzij digitale technologie.
Het raamwerk bevat zeven aspecten: digitale leertechnologieën, onderwijsvormen, personeel en ondersteunende diensten, organisatorisch beleid en planning, ontwikkeling van docenten, ontwikkeling van lerenden, en partnerschappen.
Mijn opmerkingen
Digitale technologie is de cruciale ‘enabler’ van digitale transformatie. We moeten echter ook niet uit het oog verliezen hoe belangrijk sociaal-economische en sociaal-culturele factoren hierbij zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan veel of weinig regulering, meer of minder privatisering, meer of minder individualisering of gemeenschapsvorming en opvattingen over doceren en leren. Digitale technologie is niet ‘neutraal’. De auteurs besteden hier weinig aandacht aan. Hun raamwerk kent ook geen context.
Machtsverhoudingen en belangen binnen en tussen organisaties spelen ook een rol bij de vormgeving van digitale transformatie. Verder zou ik onderwijsvormen willen verbreden naar ‘curriculum en didactiek’. Digitale transformatie heeft ook betrekking op de inhoud van het onderwijs, niet alleen op de manier van doceren en leren. Ik mis tenslotte ook aandacht voor de impact op bepaalde ondersteunende processen binnen onderwijsinstellingen, zoals registreren, inschrijven en betaling (geen collegegeld, maar vouchers).
De specifieke aandacht voor de ontwikkeling van lerenden vind ik wel sterk.
De auteurs gaan ook uit van belangrijke verbeteringen, van grote veranderingen. Tot nu toe is het onderwijs er niet in geslaagd om dergelijke grote stappen in korte tijd te zetten. Succesvolle veranderingen zijn tot nu toe in kleine stappen gerealiseerd. Bij digitale transformatie zal dat niet anders zijn, vermoed ik.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar