Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Gwo-Jen Hwang en Shu-Yun Chie hebben voor Computers & Education een ‘position paper’ geschreven dat beoogt een duidelijk beeld te schetsen van wat de metaverse is en hoe de metaverse kan worden gebruikt voor educatieve toepassingen. De auteurs definiëren de metaverse, en presenteren potentiële toepassingen en onderzoeksthema’s. Bovendien worden de rol van AI in de metaverse en op ‘metaverse-based‘ onderwijs besproken.
Wang en Chie typeren de metaverse als de volgende generatie van sociale verbinding. Het is een geheel of gedeeltelijk virtuele wereld waarin mensen betrokken kunnen zijn in tal van sociale activiteiten. De auteurs presenteren een kader met drie kenmerken die de metaverse onderscheidt van gewone virtual of augmented reality:
AI wordt door makers gebruikt om regels te definiëren die in de metaverse worden toegepast. AI wordt bijvoorbeeld toegepast voor het hanteren van conflicten tussen gebruikers (arbitrage) of voor het simuleren van veranderingen in de loop van de tijd (denk aan het groeien van planten). Zogenaamde ‘non-playing characters‘ kunnen dankzij AI acteren alsof zij mensen zijn. De toepassing van AI is een belangrijk onderscheidend kenmerk van de metaverse ten opzichte van VR.
De auteurs beschrijven ook vanuit AI perspectief de rol van de metaverse bij leren, opleiden en onderwijs. Dat is het aanbieden van een authentieke wereld waarin lerenden kunnen “werken” en “leren” met intelligente ‘non playing characters’ die de rol vervullen van docent, mede-lerende of tutor. Daarnaast kun je ook samenwerken met andere menselijke docenten en lerenden. Deze actoren onthouden ook interacties.
Waartoe kun je de metaverse voor leren, opleiden en onderwijs gebruiken? De auteurs onderscheiden:
De toepassing van de metaverse zal volgens Wang en Chien ook leiden tot diverse onderzoeksvragen. Bijvoorbeeld op het gebied van pedagogisch-didactische modellen, de effecten van op de metaverse gebaseerde educatieve omgevingen op leerprestaties of op de relatie van de metaverse met leertheorieën en -concepten.
Mijn opmerkingen
Als je naar de toepassingen kijkt, dan zie je grote overeenkomsten met het gebruik van VR, serious gaming of simulaties. De gebruikte technologie en de drie kenmerken van de metaverse zullen echter leiden tot andere leerervaringen. Op dit moment kun je al omgevingen zoals Virbela gebruiken om dergelijke leerervaringen op te doen. Het zal echter nog een tijd duren voordat we op grote schaal zullen leren in de metaverse. De metaverse zal ook niet voor al het leren worden toegepast, verwacht ik.
Bron: Gwo-Jen Hwang & Shu-Yun Chien (2022), Definition, roles, and potential research issues of the metaverse in education: An artificial intelligence perspective. In: Computers and Education: Artificial Intelligence, Volume 3, 2022, https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100082
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar