Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 07-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

Krachtige blended ontwerpen bij de Politieacademie

Blended ontwerpen- hoe doe je dat goed? Hoe neem je docenten mee in blended leren? en hoe doe je dat bij praktijkles? De Politieacademie benaderde Ennonline om te meer te leren over het ontwerpen van blended leren. De belangrijkste vragen van de ontwerpers waren:

  • Hoe ontwerpen je een optimale blend? Nu is het vaak online theorie en een casus en dan les in de klas.
  • Hoe hou je online de aandacht van deelnemers vast? Onze deelnemers zijn heel actie-gericht.
  • Hoe kun je hybride lessen het beste vormgeven? Dit zijn lessen waarbij een aantal studenten in de zaal zitten en een aantal online meedoen. Deze lessen komen steeds vaker voor.

We ontwerpen een leergang van 3 maanden. Het uitgangspunt is zorgen dat mensen kunnen leren en toepassen tegelijk. Daarom werken deelnemers in groepjes aan een eigen blended onderwijs ontwerp en kregen daarbij coaching

Twee belangrijke coachingsvragen zijn:

  • Docenten zijn gewend aan klassikaal lesgeven. Hoe nemen we ze mee in dit nieuwe blended ontwerp? Een goede manier om dit te doen is om ze al uit te nodigen tijdens het ontwerpproces. Als ze betrokken zijn voelen ze zich ook eigenaar. Het helpt ook om een ontwerpmodel te gebruiken (bijvoorbeeld Absorb-Do-Connect) en te zorgen dat docenten de principes van dit model ook omarmen. Als laatste is het fijn als de verandering in de rol van de docent helder is. Als er een online platform is- hoe vaak verwacht je dat de docent inlogt? of hoeft de docent alleen opdrachten na te kijken? Hoe gaan de online opdrachten helpen de les sterker te maken? Het is fijn als je zeker de eerste keer mee kunt lopen en de docent kunt coachen. Zo weet je ook wat lastig is en kan het ontwerp worden verbeterd.
  • Wat kun je online doen bij praktijkles? De politieacademie kent veel praktijkgerichte opleidingen. Een reflex bij praktijkles is online de theorie te presenteren en dan live te gaan oefenen. Er zijn echter veel meer mogelijkheden als je denkt. Zo kun je met behulp van online de praktijkervaring stapsgewijs opbouwen, van het oefenen van deelpraktijken tot een ‘whole skill’ oefening waarbij je in een zo realistisch mogelijke setting werkt. Zie ook het boek van Patti Shank. Hoe zit dit stapsgewijs opbouwen eruit? Er zijn slimme blends te verzinnen waardoor je online al kunt oefenen. Je wilt bijvoorbeeld een opleiding presenteren ontwerpen. Denk eens aan het online oefenen met de presentr app voordat je in een zaal gaat oefenen. Of laat een pitch laten geven op video met behulp van de app flipgrid. Jij kunt daar feedback op geven of groepjes deelnemers geven elkaar feedback. Er zijn ook al VR modules waarmee je voor een echte zaal kunt oefenen. Dat voelt anders dan oefenen voor je veilige tien mede-cursisten. Hieronder nog wat voorbeelden die je zelf mag aanvullen.

Made with Padlet

Aan het einde van dit traject zijn we super trots! Via Wonder presenteren de academie ontwerpers de nieuwe ontwerpen aan elkaar en aan leidinggevenden.  Trots zijn we ook op de kennisproducten. In groepjes hebben deelnemers een kennisproduct gemaakt. Dit product is van nut voor het ontwikkelen van een gedeelde praktijk binnen de academie. Er is bijvoorbeeld een uitleg voor docenten gemaakt in Genially, een infographic over een goed examen (met Canva gemaakt) en een suggestie voor een casus format in Articulate Rise. Op deze manier hebben de ontwerpers niet alleen een stap gemaakt, maar ook als groep is er een stap gemaakt naar een gedeelde praktijk van effectief blended ontwerpen.

Benieuwd hoe het traject eruit zag? Bekijk het in onze portfolio.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: