Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Eind 2019/begin 2020 heb ik twaalf blogposts gewijd aan het versterken van “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” met behulp van leertechnologie. Er zijn echter meer effectieve ‘instructieprincipes’. In een tweede reeks blogposts illustreer ik daarom hoe je David Merrill’s First Principles of Instruction kunt versterken met leertechnologie. In deze blogpost komt het principe aan bod: leren wordt bevorderd als nieuwe kennis wordt gedemonstreerd aan de lerende.
Eigenlijk is dit het derde ‘first principle’. Voor principe 2 (activeren van voorkennis) verwijs ik echter graag naar de blogpost: Activeer relevante voorkennis met leertechnologie (Wijze Lessen)
Merrill’s derde principe heeft ook overlap met een aantal bouwstenen van Tim Surma en collega’s, zoals Geef duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie met leertechnologie (Wijze Lessen). Merrill benadrukt echter vooral het demonstreren, het laten zien, van wat geleerd moet worden. Dit principe bestaat dan uit drie elementen:
1. Leren wordt bevorderd een demonstratie in overeenstemming is met de leerdoelen.
Dit kun onder meer als volgt bereiken:
Uiteraard gaat het hierbij niet alleen om ‘kijken’, maar ook om het actief verwerven van datgene wat je hebt geleerd.
2. Het leren wordt bevorderd als lerenden passende begeleiding krijgen.
Hiertoe behoren volgens Merrill:
3. Gebruik relevante media.
Net als Surma cs verwijst ook David Merrill naar het belang van Richard Mayer’s onderzoek naar het gebruik van multimedia. In Combineer Woord en Beeld ben ik daar op ingegaan.
Je ziet dus bij dit principe nadrukkelijk ook de nodige overlap met ‘Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek’. Merrill legt m.i. wel net wat andere accenten (‘show me’). Bij volgende ‘First Principles’ zal nog duidelijker blijken dat Merrill de ‘Wijze lessen’ aanvult.
Zie ook:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar