Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Dankzij mobiele technologie zijn we zeer flexibel in waar we willen leren. Patti Shank heeft een interessant artikel geschreven waarin zij aangeeft dat leren vanaf een klein beeldscherm vanuit ‘cognitief perspectief’ de nodige uitdagingen heeft. Zij geeft ook tips hoe daar mee om te gaan.
De uitdagingen zijn:
Je zou zeggen dat Shank op basis hiervan zou aanraden om smartphones voor andere doelen te gebruiken dan voor studeren (bijvoorbeeld wel voor performance support). Toch zoekt zij de oplossing voor het hanteerbaar maken van deze uitdagingen in het aanpassen van de content. Bijvoorbeeld minder content, minder moeten typen, minder moeten klikken, snel terug kunnen keren naar waar je was gebleven (bij interrupties) of het gebruik van kortere zinnen.
Ik vraag me echter af of deze aanpassingen altijd toepasbaar zijn. Je wilt bijvoorbeeld bewust open vragen gebruiken (cognitief uitdagender). Ook wil je bij bepaalde onderwerpen verdiepend leren bevorderen met behulp van onderzoeksartikelen (die je trouwens vaak beter vanaf papier kunt bestuderen).
Zouden we lerenden niet eerder moeten stimuleren om apparaten te gebruiken die passen bij doelen, didactisch concept en inhoud, in plaats van het didactisch concept en de inhoud aan te passen aan het device?
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar