Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Houd bij het ontwikkelen van microcredentials vooral de lerende voor ogen. Dat is de belangrijkste boodschap van Kathleen deLaski in As the Microcredential Market Booms, Don’t Forget the Learner. Zij ontwikkelt hier ook voorstellen voor. Waar ik ook weer wat van vind.
deLaski wijst op de sterke groei van microcredentials. Minstens 20% van de Amerikaanse colleges bieden badges aan als digitaal bewijsmateriaal voor het ontwikkelen van bekwaamheden zoals coderen of mondelinge communicatie. In de VS verwachten ze dat binnen tien jaar 30-40% van de studenten microcredentials zullen ‘stapelen’ tot een diploma. Deze worden dan niet alleen verstrekt door onderwijsinstellingen, maar ook door andere ‘providers’ (bijvoorbeeld ICT-bedrijven of commerciële aanbieders).
Kathleen deLaski geeft aan dat steeds meer werkgevers microcredentials, bijvoorbeeld van platforms als edX, accepteren als blijk van bekwaamheden. Daarbij noemt zij overigens vooral grote ICT-bedrijven als Amazon en IBM als voorbeeld. Deze bedrijven kijken minder naar het bezit van diploma’s. Vermoedelijk ook zodat zij sneller kunnen beschikken over werknemers, als zij diploma-eisen loslaten (in tijden van hoogconjunctuur is ‘groenpluk’ een berucht fenomeen).
Volgens de auteur moeten we niet alleen naar werkgevers kijken en naar het belang van aanbieders, maar ook naar de lerende:
While this system of microcredentials theoretically will make learning more affordable, portable and relevant, will a diverse range of learners know how and why to take advantage of it? And perhaps more importantly, will they trust it?
Zij adviseert daarom om microcredentials te ontwerpen rond deze vraag. Start daarbij met het ‘waarom?’. Waarom zouden lerenden microcredentials verwerven? deLaski onderscheidt daarbij drie archetypen lerenden:
Volgens deLaski richten de meeste programma’s voor microcredentials zich op dit moment op de eerste groep.
Verder adviseert de auteur het ‘hoe’ te ontwerpen. Daarbij wijst zij met name op het fenomeen dat programma’s die worden afgerond met microcredentials lastig te vinden zijn. Zij doet daarbij vier voorstellen:
Kathleen de Laski stelt daarbij dat we een “digital credential hiring marketplace” moeten uitvinden samen men degenen die momenteel niet beschikken over sociale netwerken en mogelijkheden.
Mijn opmerkingen
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar