Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 27-10-2019 | Article Rating | (0) reacties

10 jaar Leerbeleving!

10 jaar Leerbeleving!

Op 1 april 2009 besloot ik om naast mijn nieuwe baan (3 dagen per week als e-Learning consultant bij Stoas Learning, nu UP Learning) ook ruimte te maken om als zelfstandige mijn werk uit te kunnen voeren. Ik had net Noordhoff Uitgevers verlaten en een eigen koers varen leek me een goed idee. Op 1 april 2009 verliet ik de KvK met een flesje Champagne en ging aan de slag. Vol met nieuwe ideeën en energie.

Wat kan er veel gebeuren in 10 jaar! Tijd om terug te blikken, alleen dan zie je de toekomst helder.

Tien jaar persoonlijk leven

In augustus 2010 was mijn vrouw 5 maanden zwanger, keken we erg uit naar onze tweede zoon maar kwamen we er tijdens onze zomervakantie achter dat ik kanker had. Een pittige periode brak aan. In december werd onze prachtige zoon Pepijn geboren. Volop genoten we ervan hoewel ik nog lang niet hersteld was. Midas startte op de basisschool, mijn vrouw had ontslag genomen om ook als zelfstandige (taaladviseur in het basisonderwijs) aan de slag te gaan en ik was druk met reïntegreren. In deze periode merkte ik heel duidelijk dat de activiteiten die ik voor mezelf deed me veel meer energie gaven. Ik besloot de regie in eigen handen te nemen en zelf te kiezen hoe ik werken en herstellen kon combineren. In 2011 nam ik ontslag bij Stoas Learning en ben ik 100% gestart als onafhankelijk e-Learning adviseur en trainer.

In de tien jaar zijn we verhuisd van ‘s-Hertogenbosch naar Rosmalen, is onze oudste zoon Midas naar het VO gegaan en hebben we superveel prachtige ervaringen opgedaan met ons gezin, familie en vrienden. Maar ook is mijn vader ziek geworden en overleden en is mijn vrouw een tijd ziek geweest. We genieten juist door de verschillende ervaringen volop van het leven. De afgelopen 10 jaar waren de mooiste van mijn leven. Afwisselend, intens en ik heb veel geleerd over de wereld en mezelf.

Tien jaar mooie projecten

Zakelijk gezien liep het vanaf het begin heel soepel. Gelukkig kwamen de mooie projecten op mijn pad zonder dat ik zelf acquisitie hoefde te doen. Daar zag ik best tegenop voordat ik begon als ZZP’er maar het bleek niet nodig te zijn. Als gastdocent van de Fontys post hbo-opleiding e-Learning kreeg ik de kans om als hoofddocent de opleiding verder te ontwikkelen. Dit is zeer lang succesvol geweest totdat Fontys geen ZZP’ers meer wilde inhuren. De opleiding werd de Avans Plus postbachelor opleiding e-Learning. Nu wordt hij voor de derde keer georganiseerd. In die jaren heb ik een groep van hele goede vakgenoten verzameld die als gastdocent de opleiding erg verrijken en waar ik heel trots op ben.

Iemand die voor mij een hele belangrijke rol in de afgelopen 10 jaar heeft gespeeld is Ank Dierckx van SBO. Niet alleen zit ik al heel lang met veel plezier in de programmacommissie van Next Learning en verzorg ik daar elk jaar sessies, ze heeft ook ruimte gemaakt voor initiatieven zoals de Leersafari, een aantal Learning Hackatons (bij het Spaarne Gasthuis en KLM) en de SBO opleiding onderwijskundig e-Learning ontwerper. Dat is een succesvolle opleiding waar ik zelf super van geniet en veel van leer. Ank weet optimaal kansen te zien en durft daarin ook onconventionele stappen te zetten en risico’s te nemen. Dit is uniek en Ank heeft me echt laten groeien. De samenwerking voelt alsof we collega’s zijn. En nog betere dan ik ooit heb gehad toen ik in dienst was.

 

Leren en werken bij en met KLM

Een andere constante in de afgelopen tien jaar is KLM en in het bijzonder de projecten met Alex van der Linden. De eerste jaren was ik af en toe betrokken bij een klein intern opleidingstraject, een coachingstraject of korte e-Learning design projecten. In 2016 mocht ik de initiële opleiding voor nieuwe stewardessen/stewards mee ontwerpen en ontwikkelen. Met deze Basisleergang (zie ook dit artikel “Empoweren heeft effect!” hebben we iets neergezet waarmee we echt het verschil hebben gemaakt. Gaaf om zo structureel aan een project te werken. Daarna heb ik met Wilma Baltes het Performance Support project gedaan voor de World Business Class waarbij we een app hebben gemaakt en sinds 2018 maak ik deel uit van het KLM MyLearning team. Hierin werk ik twee dagen per week mee om het Learning Eco-systeem steeds beter te maken. Moodle speelt hierin een rol maar ook heb ik Totara geïmplementeerd en nu ga ik met een LRS aan de slag. Erg uitdagend en fijn.

VOF Workflow Learning

Het werken met Wilma aan ‘5 Moments of Need’ en performance support beviel zo goed dat we samen een VOF zijn gestart (1 april 2019): Workflow Learning. Samen hebben we al een aantal projecten uitgevoerd bij o.a. ziekenhuizen.

Dan blijven er nog twee soorten projecten over:

  1. Het verzorgen van interne leertrajecten (trainingen, workshops, coaching) aan learning professionals.
  2. Het adviseren op het gebied van selecteren/uitbreiden etc. van leersystemen zoals leeromgevingen, auteursomgevingen, performance support systemen, planningstools, etc.

Het voelt zo goed om een eigen koers te kunnen varen! Mijn werk is helemaal niet solistisch want ik werk met veel goede vakgenoten samen. Maar ik waardeer het enorm dat ik zelf invloed heb op de kwaliteit en dat ik echt onafhankelijk ben van aanbieders etc. Als ik advies geef dan geloof ik daar in. Ik geloof dat het de organisatie waar ik voor werk verder helpt. Het geeft me ook de vrijheid om financieel onafhankelijk te zijn en projecten niet op te hoeven pakken. Hoewel het nog steeds onwennig voelt is het ook goed om nee te verkopen. Omdat ik in dat geval niet de waarde kan toevoegen waar ik voor sta.

In Nederland en verder

Mijn werk doe ik vooral in Nederland maar vorig jaar en dit jaar heb ik o.a. een week gastcolleges gegeven over e-Learning bij de technische universiteit in Minsk, heb ik een e-Learning traject uitgevoerd in Turijn bij ETF, een tweedaagse training over Video Pedagogy verzorgd in Albanië, L&D team opgeleid in de Volvo fabriek in Gent, en een traject over ontwerpen van online leerevents verzorgd bij ETF in Turijn. Superuitdagend om dat te doen. En bij de buitenland ervaring hoort ook een bezoek ieder jaar aan de Masie conferentie in Orlando. Dit jaar verzorg ik voor de vierde keer een sessie, deze keer samen met Wilma over ‘5 Moments of Need’ bij KLM.

Tien jaar e-Learning als vak

Ook in ons e-Learning vak is in 10 jaar best veel gebeurd. Voor mij is er een aantal belangrijke ontwikkelingen die verder gaan dan wat hypes zoals gamification. De belangrijkste ontwikkelingen volgens mij:

  • Zelfgeorganiseerd leren – de regie komt meer bij de professional te liggen. Er is meer mogelijkheid om het leerproces zelf in te vullen, geholpen door een scala aan leerinterventies en ondersteuning. Steeds vaker worden lerenden afgerekend op de leeruitkomst (in de werkpraktijk) en steeds minder op het leerproces (een module wel of niet doorgeklikt). Dit zie je terug in ontwikkelingen zoals certificeringen, open badges, block chain, xAPI en LRS.
  • L&D denkt meer in organisatiewaarde – L&D professionals hebben vaker als doel om voor hun collega’s het werken te optimaliseren en het leren en het werken te integreren. Niet het leren om het leren maar zorgen voor collega’s die optimaal presteren. De vraag wat je als L&D afdeling kunt betekenen voor je collega’s wordt steeds vaker gesteld. Dit zie je terug in ontwikkelingen zoals 70:20:10, ‘5 Moments of Need’, performance support, augmented reality en learning analytics.
  • Agile leren én agile ontwerpen/ontwikkelen – Organisaties veranderen steeds sneller en ingrijpender. Leren is steeds meer goed geïntegreerd in het werkproces en korter. Ook ontwikkelen van leerinterventies vraagt om een flexibeler en iteratiever proces. Dit zie je terug in ontwikkelingen zoals werkplekleren, ‘5 Moments of Need’, microlearning en spaced learning, curatie van materiaal, user generated content, Scrum, SAM en Learning Hackatons.
  • Learning eco-system – een leersysteem staat niet meer op zichzelf. Professionals leren op veel manieren, zowel formeel als informeel met een heleboel verschillende systemen, op verschillende momenten, in verschillende contexten en met verschillende devices. Systemen praten met elkaar en moeten data kunnen combineren en kunnen presenteren op een heldere manier. Dit zie je terug in ontwikkelingen zoals xAPI, learning dashboards, learning analytics en open badges/micro-credentials.

Buiten de genoemde ontwikkelingen valt me op dat lerenden én organisaties kritischer worden: op de leerbelevingen, op de investeringen en ook op de leveranciers en partners waarmee ze werken. Ook daar is meer eigenaarschap.

Bedankt!

Graag wil ik iedereen bedanken die me heeft geholpen om te groeien gedurende deze 10 jaar. Zowel op het persoonlijke als professionele vlak. Ik kijk uit naar de komende 10 jaar!


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: