Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Onderstaande column schreef ik voor de nieuwsbrief van e-learning.nl, editie juli 2019. Over podcasts beluisteren, tijdens het wandelen.
Een jaar of vijftien geleden heeft een vermaarde ex van Patricia Paay podcasting populair gemaakt. Voor wie het zich nog herinnert: de term is een samentrekking van iPod (Apple’s mp-3 speler) en broadcast. Een podcast is een geluidsbestand dat je online kunt beluisteren of kunt downloaden Je kunt je abonneren op podcasts en je wordt automatisch geïnformeerd als een nieuwe editie is verschenen. Aanvankelijk waren het amateurs die op die manier radiouitzendingen gingen maken. Vervolgens zijn ook professionele makers podcasts gaan maken. Nadat het nieuwe ervan af was, nam ook de populariteit ervan in ons land snel af.
Tot voor kort. De laatste jaren worden podcasts weer vaker gemaakt, en beluisterd. Volgens Mary Meekers internet trends is het aantal luisteraars in de VS de laatste vier jaar verdubbeld. De laagdrempelige publicatiemogelijkheden via iTunes en Spotify dragen ongetwijfeld bij aan dit succes.
Podcasts worden ook gebruikt als leermiddel. Persoonlijk was ik hier geen liefhebber van. Het kost mij te veel tijd om te ontdekken of ik een podcast de moeite waard vind. Een blogpost heb ik heel snel diagonaal gescand om te ontdekken of de bijdrage relevant voor mij is.
Veel mensen beluisteren podcasts in de auto. Als ik auto rijd, heb ik mijn verstand liever bij het verkeer. Je kunt namelijk niet aandachtig naar een gesproken tekst luisteren en tegelijkertijd veilig rijden.
Wiskunde-docent Jörgen van Remoortere beluistert podcasts over onderwijs daarentegen tijdens het wandelen. Dat is nog gezond ook. Podcasts zijn zeer geschikt om al wandelend te beluisteren. Probeer maar eens weblogs te lezen tijdens wandelingen.
Vanuit het oogpunt van didactiek is ook veel te zeggen voor podcasts. Lerenden schijnen namelijk zorgvuldiger naar een gesproken tekst te luisteren, dan dat zij een geschreven tekst van een beeldscherm lezen. Volgens Donald Clark bevinden podcasts zich in de niche tussen lange tekst en korte video. Podcasts zijn volgens Clark geschikt voor het behandelen van meer conceptuele kennis, waarbij ideeën en discussies van belang zijn. Hij meent dat experts via podcasts meer complexe gedachten en kwesties kunnen toelichten, waarbij echte discussies of verhalen het leren kunnen bevorderen met diepere reflectie en vanuit verschillende perspectieven: ‘Relying on spoken language alone often gives them a depth that other media don’t carry’.
Volgens Clark zijn er veel meer redenen waarom podcast vaker gebruikt zouden moeten worden voor leren:
Aandachtspunten zijn:
Er zijn dus voldoende redenen om podcasts serieuzer te nemen als leermiddel. Laat ik maar eens beginnen om vaker te gaan wandelen.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar