Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor juli 2023

Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Vijfentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Dit is mijn laatste blogpost voor de zomerstop. Daarom een extra uitgebreide bloemlezing over ChatGPT en aanverwante technologieën. Belangrijke nieuws van de afgelopen week is de lancering van twee concurrenten van ChatGPT. Google Bard is beschikbaar gekomen binnen de EU. Claude 2 vooralsnog alleen in de VS en Verenigd Koninkrijk.

The post Vijfentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs betreedt een nieuw tijdperk (aldus Deloitte)

Volgens consultancybureau Deloitte heeft Covid-19 een nieuwe periode van disruptie ingeluid voor onderwijsinstellingen zoals hogescholen en universiteiten. Zij beschrijven in dit kader vijf trends. De focus van Deloitte ligt op het Amerikaanse (hoger) onderwijs. Het Amerikaanse onderwijssysteem is in verband met de mengvorm van publiek en (rijk) privaat onderwijs, en

The post Onderwijs betreedt een nieuw tijdperk (aldus Deloitte) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe stap Apple op het gebied van augmented reality

Met de recente lancering van de Apple Vision Pro heeft Apple laten zien echt werk te willen maken van augmented en virtual reality. Deep Field is een volgende stap in deze ontwikkeling, zo blijkt uit de bijdrage Apple Launches Environmental AR Experience For iPad. Apple heeft onlangs ‘Deep Field’ gelanceerd,

The post Nieuwe stap Apple op het gebied van augmented reality first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Gaat ChatGPT werken en leren binnen opleidingsinstituten veranderen?

Vanochtend heb ik voor de tweede keer een workshop over ChatGPT (en aanverwante technologieën) verzorgd voor medewerkers van Schouten en Nelissen, één van de bekendste opleiders van Nederland. Ik ben eerst ingegaan op het fenomeen ChatGPT (en andere generatieve AI-technologieën). Dat heb ik onder andere gedaan aan de hand van

The post Gaat ChatGPT werken en leren binnen opleidingsinstituten veranderen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics gebruiken voor peer assessment (literatuurstudie)

Volgens Kamila Misiejuk en Barbara Wasson waren er tot nu toe geen overzichtsstudies gemaakt waarin wordt beschreven hoe learning analytics wordt ingezet om peer assessment mogelijk te maken. Met Learning Analytics for Peer Assessment: A Scoping Review willen zij in die leemte voorzien. In hun samenvatting stellen zij dat learning

The post Learning analytics gebruiken voor peer assessment (literatuurstudie) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe opleidingsinstituten met een focus op microcredentials?

Mensen verlangen steeds meer naar korte, gerichte cursussen waarmee zij specifieke vaardigheden kunnen ontwikkelen waar hun loopbaan baat bij kan hebben. Reguliere onderwijsinstellingen kunnen deze ontwikkeling niet bijhouden. Daarom worden in New South Wales (Australië) speciale opleidingsinstituten opgericht die zich specifiek richten op deze microcredentials. Dat blijkt uit de bijdrage

The post Nieuwe opleidingsinstituten met een focus op microcredentials? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je student engagement in een leermanagementsysteem vergroten?

Een leermanagementsysteem (LMS) vormt vaak het hart van een digitale leeromgeving die wordt gebruikt voor het mogelijk maken van blended (en online) leren. Daarbij is in de praktijk niet altijd sprake van ‘student engagement’, terwijl dit wel van groot belang is. Volgens Renske de Beijer en Nynke Bos van het

The post Hoe kun je student engagement in een leermanagementsysteem vergroten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Vierentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Mijn zomervakantie nadert en ik realiseer me dat ik zowaar ruim tien dagen geleden voor het laatst een bloemlezing over ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen heb geschreven. Hieronder vind je daarom weer tien samenvattingen van bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën). De toon is weer wisselend van aard, en dat

The post Vierentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Innovating Pedagogy 2023: nieuwe vormen van doceren en leren

Sinds 2012 publiceert de Britse Open Universiteit het rapport “Innovating Pedagogy” waarin men nieuwe vormen van doceren en leren beschrijft. Editie 2023 is gepubliceerd samen met het Centre for Innovation in Learning and Teaching van de Universiteit van Kaapstad, en presenteert weer tien innovatieve vormen van doceren en leren. Hieronder

The post Innovating Pedagogy 2023: nieuwe vormen van doceren en leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT: revolutie of ontwrichting? Beschouwing van huidige stand van zaken en discussies.

De afgelopen week verscheen in de nieuwsbrief van e-learning.nl een beschouwing van mijn hand over de huidige stand van zaken en discussies rond ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen. Deze beschouwing vind je ook hieronder. ChatGPT: revolutie of ontwrichting? Beschouwing van huidige stand van zaken en discussies. Sinds de laatste editie

The post ChatGPT: revolutie of ontwrichting? Beschouwing van huidige stand van zaken en discussies. first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Europese richtlijnen voor het valideren van informeel en non-formeel leren

Cedefop heeft onlangs de derde editie van Europese richtlijnen voor het valideren van non-formeel en informeel leren gepubliceerd. Het valideren van leerervaringen opgedaan buiten formele onderwijsinstellingen, kan worden gebruikt om de geschiktheid van een kandidaat voor een positie te voorspellen, om interne behoeften op het gebied van professionalisering en om

The post Europese richtlijnen voor het valideren van informeel en non-formeel leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Factoren die leren beïnvloeden

In Learning Science Crash Course – Part 2 – Factors That Affect Learning onderzoekt auteur Julian Stodd de omstandigheden, eigenschappen en contexten die het leren beïnvloeden. Door rekening te houden met individuele, sociale en contextuele factoren, hebben we volgens Stodd de kans om inclusievere, boeiendere en effectievere leerervaringen te creëren.

The post Factoren die leren beïnvloeden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Smartphones niet meer welkom in de klas? Over soep, hitte en eten

“Kabinet geeft dringend advies aan scholen: telefoon uit de klas“, aldus de NOS gisteren. Bij menig tegenstander van de smartphone ging gisteren de vlag uit, alsof het grootste onderwijsknelpunt nu is opgelost. Bij nader inzien wordt de soep echter niet zo heet gegeten. Smartphones zijn, net als veel andere technologieën,

The post Smartphones niet meer welkom in de klas? Over soep, hitte en eten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijke rol van leidinggevenden bij onderwijsinnovaties met ict

Digitalisering stelt het beroepsonderwijs voor grote uitdagingen zoals het realiseren van flexibele opleidingstrajecten. Tegelijkertijd draagt digitalisering bij aan bij aan het oplossen van deze vraagstukken. Leidinggevenden spelen volgens Mariola Gremmen, Dana Uerz, Manon van Zanten, Huub Dekkers en Marijke Kral een belangrijke rol bij het vormgeven van innovatief onderwijs met

The post De belangrijke rol van leidinggevenden bij onderwijsinnovaties met ict first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Scenario’s voor onderwijs in 2030

‘Education in 2030‘ is een rapport van 60 pagina’s waarin vier ontwikkelingen worden beschreven die het onderwijs beïnvloeden. De samenstellers schetsen op basis van deze ‘drijvende krachten’ vijf mogelijke scenario’s voor de toekomst van het onderwijs. De vier ‘drijvende krachten’ zijn: Wereldwijde groei gedreven door opkomende economieën. Opkomende markten blijven

The post Scenario’s voor onderwijs in 2030 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-07-2023 | Article Rating | (0) reacties

Verbondenheid bevorderen bij asynchroon online leren

In Building Community and Connection Between Students and Instructors in Asynchronous Courses verkent Lindsay Howard hoe docenten effectief kunnen communiceren en verbondenheid kunnen bevorderen binnen een asynchrone online leeromgeving. Zij deelt een aantal strategieën en principes met betrekking tot elkaar leren kennen, beter communiceren, empathie tonen en effectieve feedback geven

The post Verbondenheid bevorderen bij asynchroon online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder