Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vandaag heeft de eerste dag van de online editie van de Online Educa plaatsgevonden. Deze blogpost bevat een impressie van deze dag. Vandaag werd met name ook gekeken naar de periode na Covid-19.
Donald Taylor mocht de online conferentie openen.
…
The post Impressie dag 1 Online Educa: veel aandacht voor leren, opleiden en onderwijs na de coronacrisis #oeb20 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Aanstaande maandag gaat de Online Educa van start. Normaliter vindt dit evenement in Berlijn plaats. Nu dus online, en verspreid over vijf werkdagen. Ik probeer elke dag erbij te zijn en ook een impressie op mijn weblog te plaatsen van de sessies die ik bijwoon.
The post Mijn verwachtingen van en vragen bij de online editie van de Online Educa 2020 #OEB20 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Maike Pollaert van PEPP-R vroeg me onlangs of ik samen met haar en andere trainers een programma wilde samenstellen voor een online studiedag over professioneel online lesgeven. Het mooie is dat degenen die de verschillende onderdelen verzorgen, dat vanuit verschillende disciplines en perspectieven doen.
The post Belangstelling in een online studiedag professioneel online lesgeven? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Vandaag heb ik voor medewerkers van de universiteit van Tilburg een online sessie verzorgd over het ontwikkelen en verzorgen van online en blended learning.
Ik ben daarbij ingegaan op de vraag waarom het gebruik van leertechnologie niet vanzelfsprekend leidt tot goede leerresultaten.
The post Ontwikkelen en verzorgen van online en blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Vandaag vond de Digital University Day plaats. Universiteiten organiseren niet alleen onderwijsactiviteiten, maar ook andere bijeenkomsten zoals academische plechtigheden en congressen. De organisatie had mij gevraagd om vanuit de ervaring van blended en simultaan onderwijs aan te geven wat belangrijke geleerde lessen zijn voor het organiseren van online en ‘simultane’ evenementen.
The post Wat kunnen online events leren van de ervaringen met blended en simultaan onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Als lerenden infographics, video’s, presentaties, blogposts, documenten en andere artefacten creëren dan verwerken zij leerstof op een actieve manier. Deze actieve wijze van verwerken kan extra waarde krijgen als lerenden deze producten breder delen.
John Spencer onderstreept het belang van delen in What happens when students launch their work to an audience?
The post Laat lerenden producten als uitkomsten van het leren vaker breder delen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.39 verscheen eerst op Next Learning 2021.
De term ‘student experience’ heeft betrekking op de wijze waarop studenten het ‘student zijn’ beleven. Daarbij gaat het niet alleen om het leren en het volgen van onderwijs, maar ook de sociale contacten met andere studenten, het verenigingsleven of om het op kamers wonen (indien van toepassing).
The post Technologie gebruiken om de 'student experience' te versterken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
De Amsterdamse School is het opleidingsinstituut van de gemeente Amsterdam. Ik heb vanmiddag voor een groep medewerkers van dit opleidingsinstituut een webinar verzorgd over e-learning.
In hun visie wil De Amsterdamse School leren koppelen aan het werk.
The post E-learning bij de Amsterdamse School first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
The post Podcast waarom online onderwijs op afstand? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Ik pleit tijdens virtuele klas-sessies en face-to-face presentaties er regelmatig voor om vaker video te gebruiken als je feedback geeft bij online en blended learning. Daisy Yuhas beargumenteert in How Giving Students Feedback Through Video Instead of Text Can Foster Better Understanding wat de voordelen hiervan zijn.
The post Feedback geven via video in plaats van via geschreven tekst kan leiden tot meer begrip first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Colleen Flaherty besteedt in InsideHigerEd aandacht aan een onderzoek waaruit blijkt dat docenten de leerprestaties, die vanwege ‘remote emergency teaching’ tijdens de coronacrisis onder druk staan, kunnen verbeteren door lerenden leerstof in kleine groepen te laten verwerken.
The post Actief online leren in kleine groepen leidt tot betere leerprestaties first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Profportaal Zorg en hihaho interactive video bundelen de krachten en geven een boost aan videoleren! Online interactieve video is bezig met een opmars binnen het domein van leren en ontwikkelen. En dat is ook niet verwonderlijk. De combinatie van beeld, tekst en geluid zorgen ervoor dat je makkelijker én meer onthoudt. Diverse onderzoeken tonen [...]
Het bericht Persbericht: Interactief videoportaal voor leren in de zorg verscheen eerst op Next Learning 2021.
Gisteren heb ik tijdens de ‘leerdag’ van MBO Amersfoort twee keer een interactieve online presentatie verzorgd over ‘eigentijds onderwijs en blended learning’.
Na twee openingsvragen ben ik kort ingegaan op blended learning. Ik heb de deelnemers ook gevraagd welke factoren volgens hen het meeste beïnvloeden hoe een ‘blend’ vorm krijgt (doelgroep,
The post Eigentijds onderwijs en blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Engagement, oftewel betrokkenheid, wordt vaak gezien als een belangrijke voorwaarde voor het behalen van goede leerresultaten. Veronica Arellano Douglas vraagt zich echter af of we bij online leren wel de goede dingen meten als het gaat om ‘engagement’.
The post Over betrokkenheid bij online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
O2G2 is een koepelorganisatie van 35 openbare scholen in Groningen (primair, voortgezet, speciaal). Hun Online Academie organiseert regelmatig webinars voor medewerkers. Vanmiddag mocht ik een webinar verzorgen over blended learning.
Na drie vragen als opening,
The post Webinar effectieve didactiek en blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Afgelopen vrijdag sprak ik over het gebruik van video’s binnen online cursussen. Mijn gesprekspartner had het verzoek gekregen om instructievideo’s binnen zijn online cursus maximaal drie minuten te laten duren. Omdat gebruikers dankzij platforms als Instagram gewend zijn aan zeer korte video’s.
The post Moeten we instructievideo's aanpassen aan video's die gebruikers gewend zijn? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Deze vraag stelde ik me deze week na het lezen van Phil Hill’s bijdrage Blackboard Wins in Alabama, Remarkable Canvas Streak Is Over. Voor het eerst wisselt een grote (Amerikaanse) universiteit digitale leeromgeving Canvas van Instructure in voor een concurrent.
The post Is er een einde gekomen aan de opmars van digitale leeromgeving Canvas? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Ik werd vanochtend geprikkeld door de titel van het artikel 5 Ways to Make Online Education More Effective. En vervolgens ook door de inhoud. Ook al gaat de auteur nauwelijks in op maatregelen die bij aan de effectiviteit van online leren,
The post Dragen deze maatregelen bij aan de effectiviteit van online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Het groene onderwijs verzorgt VMBO-opleidingen, MBO-opleidingen en Bedrijfsopleidingen. Blended learning staat ook binnen dit onderwijs hoog op de agenda. Vandaag heb ik een webinar over blended learning mogen verzorgen voor een grote groep medewerkers van CITAVERDE College dat groen onderwijs verzorgt.
The post Blended learning in het groene onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Vandaag is het 11 november 2020, de ‘elfde van de elfde’. Deze dag geldt als de officiële opening van het vasteloavendseizoen (carnavalsseizoen). Normaliter trekken vandaag duizenden mensen naar steden als Maastricht en Den Bosch om dit groots te vieren. Dankzij de coronacrisis gaat dit uiteraard niet door.
The post De traditie van de elfde van de elfde? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Video’s worden dikwijls bij online en blended learning ingezet. Firma TechSmith laat ziet dat je video’s niet alleen kunt inzetten voor het geven van instructies of het verzorgen van demonstraties. Zij onderscheiden zeven typen video’s bij online en blended learning.
The post Wat voor soorten video's kun je bij online en blended learning gebruiken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
De huidige coronacrisis heeft veel nadelen en beperkingen. Eén van die nadelen is dat we op het gebied van leren, opleiden en onderwijs met name oog hebben voor de bijdrage van bestaande technologieën aan de huidige problemen, en onvoldoende kijken naar de potentie van nieuwe technologieën voor de uitdagingen van de nabije toekomst.
The post Voor welk probleem op het gebied van onderwijs en opleiden is blockchain-technologie een oplossing? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
We gebruiken platforms als Facebook en LinkedIn om op de hoogte te blijven van nieuws en ontwikkelingen op ons vakgebied. Deze platforms maken echter gebruik van algoritmes die bepalen wat wij te zien krijgen. Het wordt hoog tijd dat we zelf meer gaan bepalen wat we gaan lezen.
The post Doorbreek de macht van de algoritmes en bepaal zelf wat je wilt lezen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Vanochtend heb ik over dit onderwerp de online aftrap mogen geven van een studieochtend van het managementteam van het Hout- en Meubileringscollege.
In deze keynote ben ik mede aan de hand van de ‘restaurant metafoor’ kort ingegaan op wat blended learning is en waarom blended learning structureel relevant is voor het Hout- en Meubileringscollege.
The post De kansen van digitalisering van het beroepsonderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Je leest regelmatig over geleerde lessen als gevolg van het online leren tijdens de coronacrisis. Deze lessen hebben meestal betrekking op docenten, onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten. Volgens Katie Boody Adorno kunnen ‘ed tech’-bedrijven echter ook een aantal zaken leren van het remote emergency teaching dat is verzorgd.
The post Wat kunnen ed tech bedrijven leren van remote emergency teaching tijdens de coronacrisis? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Op het gebied van leerplatforms doet zich een interessante ontwikkeling voor. Opvallend is dat deze ontwikkeling zich vooralsnog niet voordoet bij digitale leeromgevingen die in het onderwijs worden gebruikt.
Ik ben pas enkele weken geleden gestuit op het artikel Learning Technology Evolves: Integrated Platforms Are Arriving van Josh Bersin uit juni 2019 (en pas nu toegekomen aan het bespreken ervan).
The post Hoe leerplatforms zich in de loop der jaren hebben ontwikkeld first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Ik krijg deze vraag regelmatig, als ik met mensen in gesprek ben over de gevolgen van de coronacrisis voor leren, opleiden en onderwijs. Een eenvoudig antwoord is m.i. niet te geven.
Binnen de cursus Innoveren binnen het onderwijs van de Open Universiteit gebruiken we de volgende definitie van een onderwijsinnovatie:
The post Bevordert de coronocrisis innovatie van onderwijs en opleiden of juist niet? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Het is goed mogelijk om je kennis online te vergroten. Maar hoe zit het beroepsvaardigheden? In deze blogpost ga ik in op de vraag in hoeverre het mogelijk is om vaardigheden, die je nodig hebt om een beroep uit te kunnen oefenen,
The post Kun je beroepsvaardigheden online ontwikkelen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Ik heb gisteren de wijze waarop je op de hoogte kunt blijven van updates van mijn weblog aangepast. In deze blogpost licht ik dat toe.
Tot nu toe kon je op een aantal manieren op de hoogte blijven van nieuwe bijdragen die ik schrijf:
The post Op de hoogte blijven van updates van mijn weblog is aangepast first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.