Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Als lerenden infographics, video’s, presentaties, blogposts, documenten en andere artefacten creëren dan verwerken zij leerstof op een actieve manier. Deze actieve wijze van verwerken kan extra waarde krijgen als lerenden deze producten breder delen.
John Spencer onderstreept het belang van delen in What happens when students launch their work to an audience?. Bij een aantal van zijn argumenten krab ik mij eerlijk gezegd achter de oren omdat ik me afvraag of ze gestoeld zijn op opinies of feiten. Lerenden zouden door artefacten te delen meer empathisch worden en een ‘growth mindset’ ontwikkelen. Mmmm…
De kern van zijn bijdrage deel ik echter:
Waarom delen?
Hoe kunnen lerenden artefacten delen?
Er zijn in aanvulling op Spencer’s lijst ook nog andere typen artefacten te bedenken: infographics, foto’s, mindmaps, documenten, screencasts, andere typen video’s, verhalen (in welk format dan ook), animaties….
Lerenden kunnen artefacten delen binnen digitale leeromgevingen, videoportalen van organisaties, platforms als YouTube en Vimeo, WordPress, enzovoorts.
Niveaus van privacy
Volgens Spencer is het belangrijk dat lerenden zelf bepalen met wie zij hun artefacten delen. Bepaalde inhouden lenen zich niet of slecht voor het breed delen. Bij een video van jezelf deel je bovendien bijzondere persoonsgegevens. Je zult als docent lerenden bewust moeten maken van de kansen, beperkingen en risico’s van ‘breed delen’. John Spencer onderscheidt de volgende niveaus van privacy:
Lerenden zullen ook moeten leren hoe zij de toegankelijkheid van artefacten kunnen instellen.
Tot slot
The post Laat lerenden producten als uitkomsten van het leren vaker breder delen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar