Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Op 19 april 2016 was het zover: de Brabanthallen in Den Bosch werden omgetoverd tot een walhalla voor HRD-professionals, met...
The post Next Learning 2016: de samenvatting appeared first on nextlearning.nl.
Er is een nieuwe versie van de H5P plugin voor Moodle beschikbaar! In deze versie een toevoeging waar wij heel blij van worden. Je kunt nu namelijk H5P content maken in je eigen Moodle site en daarvan ook de embed […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht H5P nu embedden vanuit Moodle plugin! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
In de VS is een flinke discussie ontstaan over het gebruik van laptops tijdens hoorcolleges. De New York Times heeft over onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat dit leidt tot slechte leerprestaties. Is dat een passende maatregel?
Seth Godin -zelf ook docent- stemt hiermee op zich in maar vraagt zich ook af of je niet beter hoorcolleges kunt afschaffen.
Door: Isabel De Clercq Working Out Loud is hot. Er wordt heel veel over geschreven maar de...
Het bericht Working Out Loud. Wat is dat eigenlijk? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Twee weken geleden heb ik een oproep geplaatst waarin ik op zoek was naar goede voorbeelden hoe ondersteuning van docenten bij het gebruik van ICT gefaciliteerd kan worden. Ik heb hier verschillende reacties op gehad. Een overzicht.
In mijn bijdrage heb ik impliciet aangegeven dat ik niet op zoek was naar voorbeelden van professionalisering.
FilterCodes is echt een Moodle plugin waar ik blij van word. Door het invoeren van speciale codes in je site of cursus wordt persoonlijke informatie getoond aan de deelnemer. Gelijk maar een voorbeeld. Als je in de beschrijving in je […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Maak je Moodle cursus persoonlijker met FilterCodes verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Je leest (of beter: hoort) al vele jaren verhalen die het einde van het bloggen voorspellen. Podcasten zou het nieuwe bloggen zijn. Ik geloof daar niet in.
Marketingfacts laat columniste Nynke de Jong aan het woord die voorspelt dat podcasts weleens de plaats van weblogs kunnen gaan innemen.
Door Hans Schuurmans, CEO SkillsTown Het leveren van goede prestaties is tegenwoordig enorm belangrijk. Het liefst zo...
Het bericht 7 tips om alles uit online leren te halen verscheen eerst op nextlearning.nl.
Vandaag wil ik weer een aantal bijdragen van mijn lange leeslijst kort bespreken. De bijdragen gaan over valkuilen bij effectieve leerstrategieën, onderwijsonderzoek, kunstmatige intelligentie en metacognitie.
De eerste bijdrage is van Tim Surma.
Met ingang van 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Deze wet versterkt privacyrechten, en breidt deze uit. Tegelijkertijd zorgt deze wet ook voor meer verantwoordelijkheden voor organisaties. Docenten krijgen hier ook mee te maken.
De AVG is op 25 mei 2016 in werking getreden,
Bijna twee weken geleden zag Moodle 3.4 het levenslicht en in deze versie zitten weer mooie verbeteringen en nieuwe functionaliteit. Moodle HQ heeft een video gemaakt waar je binnen 7 minuten een mooi overzicht krijgt van deze nieuwigheden. Al zin […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle 3.4 in vogelvlucht (6:59 min) verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Vandaag heb ik bij een organisatie een workshop verzorgd over de “do’s and dont’s bij de selectie en implementatie van een leermanagementsysteem. Deze blogpost bevat enkele van deze geleerde lessen.
Allereerst ben ik ingegaan op visie en beeldvorming ten aanzien van een LMS.
Gisteren is het boek Leren met AR/VR verschenen. In dit boek lees je hoe augmented- en virtual reality werken, wat je ervoor nodig hebt, welke bronnen zijn er, en hoe je zelf AR of VR kunt maken. De auteurs hebben mij gevraagd het voorwoord te schrijven.
Het is mogelijk om je Moodle site open te stellen voor Google, maar alleen als het gast-account is ingeschakeld. Heb je dit aanstaan op siteniveau en ook als toegevoegde aanmeldingsmethode in een cursus, dan zal Google die betreffende cursus(sen) kunnen doorzoeken en […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Security (11): Open voor Google? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Vandaag organiseerde Wielinq de masterclass “Innovatie van het mbo-onderwijs door digitaal leiderschap” voor CvB-leden en directeuren in het middelbaar beroepsonderwijs. Ik heb in dit kader een college verzorgd over “Hoe kan leertechnologie het mbo versterken?”
Aan de hand van de casus van De Ontplooiing heb ik aangegeven dat een verkeerde implementatie en een verkeerd gebruik van leertechnologie kan leiden tot didactische drama’s.
Learning management systems, talent management systems, performance management systems. Als het gaat om leertechnologie heb je veel te kiezen. Een recent fenomeen zijn ‘Learning Experience Platforms’.
Graig Weiss houdt de markt van ‘learning systems’
Tijdens de Online Educa Berlijn organiseer ik traditiegetrouw op de donderdagavond na afloop van congresdag 1 weer een etentje. Je kunt je hiervoor nog tot 27 november aanstaande aanmelden.
We ontmoeten elkaar na afloop van het befaamde Online Educa Debate,
Leidinggevenden en medewerkers communiceren te weinig met elkaar. Natuurlijk, jij en je medewerker hoeven geen beste vrienden te zijn, maar op het moment dat bepaalde zaken niet meer besproken kunnen worden gaat er iets mis. Dit is helaas niet zelden zo: 60 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers geeft aan onuitgesproken issues met zijn leidinggevende te hebben. Dit betekent dat dit in jouw organisatie waarschijnlijk ook voor ruim de helft geldt. Maar welke mensen zijn het? En waar lopen ze mee rond?
Binnen het onderwijs wordt ‘inquiry-based learning’ ingezet, ook al is dat niet altijd op een effectieve manier. Leertechnologie kan deze aanpak ondersteunen. Bij het Welten-instituut van de Open Universiteit hebben ze hier een platform voor ontwikkeld.
Onderzoekend leren kan een effectieve manier van leren zijn.
Kunstmatige intelligentie is allesbehalve een nieuw fenomeen. De populariteit ervan neemt wel toe, en de toepassingen worden alomtegenwoordig.
Computerworld publiceerde de afgelopen week over nieuwe tools van Microsoft op het gebied van kunstmatige oftewel artificiële intelligentie.
Door: Wilma Jongsma, Leon Leernetwerk We moeten al werkend veranderen. Veranderen door te doen, veranderen door steeds...
Het bericht Veranderingsmoe? Met deze 7 tips niet meer! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Van 6-8 december aanstaande vindt de Online Educa Berlijn plaats. Ik heb een bingospel gemaakt dat je kunt gebruiken als je deze grootschalige conferentie gaat bezoeken.
Ik heb een bingokaart gemaakt met termen waarvan ik verwacht dat je ze tijdens de Online Educa zult horen.
In discussies over leren en ontwikkelen wordt vaak gerefereerd aan het belang van werkplek leren. Tegelijkertijd is niet altijd duidelijk wat daaronder verstaan wordt. Het risico bestaat dat we daardoor van alles hieronder scharen. Dus ook ‘niet leerzame’ activiteiten.
Begin november vond een twitter-discussie plaats over 70:20:10.
Je kon er de afgelopen maanden bijna niet om heen. Op 25 mei 2018 wordt de nieuwe...
Het bericht eBook Data & Privacy verscheen eerst op nextlearning.nl.
Van 6 tot en met 8 december aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Eén van de hoogtepunten is altijd het Online Educa Debat, in Lagerhuis-stijl aan het eind van de donderdag. Dit jaar kruisen opponenten de degens over de stelling “Aangezien internet en sociale media het denken en leren op een niet altijd gunstige manier beïnvloeden,
De casus van de Amsterdamse Steve Jobs-school illustreert dat ‘didactische drama’s’ vele oorzaken hebben. Technologiegedrevenheid is er één van. Gelukkig zijn er ook positieve ervaringen te melden.
Afgelopen zaterdag publiceerde het Parool een artikel waarin “het vlaggenschip van de Steve Jobsscholen” -De Ontplooiing- omschreven wordt als “een fiasco”.
Jan Lepeltak heeft mij ooit de Simon Vestdijk onder de edubloggers genoemd. Niet vanwege de schrijfstijl, maar omdat Vestdijk volgens de dichter Adriaan Roland Holst sneller schreef “dan God kan lezen“.
Door Ank Dierckx en Henriette Kloots Twee weken geleden namen wij, Ank en Henriette, deel aan de...
Het bericht Mooie performance support aanpak bij HOME Depot verscheen eerst op nextlearning.nl.
Vanmorgen is de nieuwste versie van Moodle uitgekomen. Versie 3.4 heeft het daglicht gezien. In deze nieuwe versie bouwt Moodle verder op de ingezette koers van het afgelopen jaar; verbeter de usability en de look-and-feel. Belangrijkste en opvallendste nieuwe functionaliteiten […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Release van Moodle 3.4 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Bij de implementatie van ICT in het onderwijs kun je niet volstaan met workshops en trainingen. Tijdens het werken met ICT is het ook belangrijk dat docenten ondersteund worden. Ik ben op zoek naar goede voorbeelden hoe dit georganiseerd kan worden.
Er komen veel ontwikkelingen op onderwijsinstellingen af. Denk daarbij aan technologische ontwikkelingen, maar ook aan de maatschappelijke druk om meer te presteren tegen lagere kosten. Deze ontwikkelingen beïnvloeden ook de ICT-functie van onderwijsinstellingen.
De Educause voorspelt jaarlijks wat de belangrijkste “IT issues” zullen worden.
Na de code freeze begin vorige maand begint altijd het grote testen van de nieuwe Moodle versie. En daarbij wordt iedereen opgeroepen om zijn steentje bij te dragen. Vorig week stond de teller pas op 34%, dus wij hadden op kantoor […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht 100% geslaagde testen Moodle 3.4 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
De 6e editie van de Learning Bootcamp was wederom een succes. Een avond vol inspirerende gesprekken over...
The post 6e Learning Bootcamp: Game Changers! appeared first on nextlearning.nl.
Volgens Jane Hart zou elke lerende een toolkit voor professioneel leren moeten hebben. Daarbij onderscheidt zij elf categorieën. Wat is mijn toolkit?
Onderstaande bijdrage gaat over de potentieel ontwrichtende invloed van technologische ontwikkelingen op de opleidingsbranche. Ik heb deze bijdrage geschreven voor de nieuwsbrief van E-learning.nl van september 2017.
Van AALO Opleidingen, via de NCOI tot het Zorgcollege.
Een training verplicht stellen, moet je dat wel doen? Als projectmanager zit ik regelmatig aan tafel met opdrachtgevers voor een online communicatietraining van TrainTool. In het eerste gesprek dat ik met ze heb over de implementatie van de training, begin ik altijd vrij snel over het verplicht stellen van de training. Vaak wordt dat als vanzelfsprekend aangenomen, maar soms stuit ik op weerstand. “Dat kunnen we niet maken”, zegt er één. “Dat vinden we erg schools,” valt een collega bij. Als je wilt dat hij echt effect heeft, kun je je communicatietraining echter maar beter verplichten!
Dr. Robbie Melton van de Tennessee State University mocht sessie 2017 van de Onderwijsdagen afsluiten met een presentatie over the Internet of Everything. “If you leave here, you won’t be the same”. Dat was wat overdreven,
Albert Vlaardingerbroek en Jacob Poortstra van Noorderpoort deelden hun ervaringen met een pilot met learning analytics.
Zij schetsten eerst de context van innovatie. Een exponentiële functie voltrekt zich eerst veel trager dan een lineaire functie.
Rick Vermulst werkt bij de lerarenopleiding van Fontys in Tilburg en houdt zich bezig met robots in het onderwijs. Hij verzorgde een sessie over dit onderwerp.
Rick ging eerst in op robotisering in het algemeen.
Internetjurist Arnoud Engelfriet mocht tijdens de Onderwijsdagen een presentatie verzorgen over learning analytics en de nieuwe privacyverordening (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Wat zijn de belangrijkste wetenswaardigheden?
Tijdens de opening van dag 2 van de SURF Onderwijsdagen presenteerden SURF, Vereniging van Universiteiten en Vereniging Hogescholen “het Versnellingsagenda” voor Onderwijsinnovatie. De drie organisaties beschrijven hierin hun ambities om echte verandering tot stand te brengen en de gewenste toekomst dichterbij te brengen.
Deze week belandde de H5P nieuwsbrief in mijn Inbox. H5P kondigt daar weer twee nieuwe content types aan die je ook gelijk kunt gebruiken. Speak the Words set We hadden al de losse oefening Speak the Words waar je 1 […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht H5P nieuwe content types en ander nieuws verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Vandaag vond GildeLeert plaats. Tijdens deze bijeenkomst delen medewerkers kennis over innovatieprojecten die zij uitvoeren (Gilde Innoveert). Ik mocht als buitenstaander twee keer een workshop verzorgen over de effectieve inzet van ICT in het onderwijs.
Ik bevond me vandaag op vertrouwd terrein.
Dat wij ook het gebruik van SSL-certificaten zouden opnemen in deze serie blogs over Moodle Security was te verwachten. Gelukkig zien wij steeds vaker SSL-certificaten bij de honderden Moodle sites die we mogen hosten voor onze klanten. Maar als je […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Security (10): Verplicht een SSL-certificaat op elke Moodle site! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Schakel HttpOnly-cookie parameter in. Ik kan begrijpen dat alleen de titel van deze blog uit de serie Moodle Security al vraagtekens oproept. Voor systeembeheerders is dit wel dagelijkse kost. De HttpOnly-cookieparameter voorkomt bij de meeste moderne browsers dat de waarde van een […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Security (9): Schakel HttpOnly-cookie parameter in verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
De mannen van e-Literate hebben de afgelopen twee lezenswaardige bijdragen geschreven over de ontwikkeling van de markt van leermanagementsystemen in het hoger onderwijs. Moodle krijgt daarin speciale aandacht.
Phil Hill presenteert actuele data over de adoptie van leermanagementsystemen door instituten en over het aantal ‘enrollements’ (aantal gebruikers).
Op deze regenachtige zondagochtend wil ik bij drie bijdragen stil staan waar ik onlangs op stuitte. Het gaat om twee bijdragen met handige tips en één verontrustend artikel.
We hebben het allen heel druk.
In Vlaanderen draait nu een proef waarbij blockchain-technologie wordt gebruikt voor de realisatie van digitale portfolio’s. Het initiatief roept bij mij wel een aantal vragen op.
Theo Mensen attendeerde me vanochtend op het initiatief van het Vlaamse Gemeenschapsonderwijs en de VDAB (Vlaamse organisatie voor arbeidsbemiddeling) waarbij blockchain-technologie wordt gebruikt voor het inrichten van een soort databank waarin competenties van jongeren worden vastgelegd.