Ook de Metaverse evolueert en verbetert
De doorontwikkeling van de Metaverse valt in het niet bij de progressie die AI-technologie boekt. Toch staat ook deze technologie -met potentie voor leren, opleiden en onderwijs- niet stil. Mede dankzij AI overigens.
De kans is groot dat jij als lezer prima kunt beschrijven wat (generatieve) AI is, maar naar woorden zoekt om een beschrijving van de Metaverse te geven. De Metaverse kun je omschrijven als een gedeelde, digitale 3D-omgeving waar mensen via avatars samenkomen om te leren, werken, spelen en communiceren. Deze processen zouden in de Metaverse levensechter verlopen dan in, bijvoorbeeld, de leermanagementsystemen zoals we die nu kennen. Het is een soort sociaal virtual reality-platform dat je ook kunt gebruiken zonder een VR-headset.
Het bedrijf ‘Meta’ -de moedermaatschappij van Facebook en WhatsApp- heeft dit begrip min of meer geclaimd, al bewegen zich meer bedrijven op dit terrein. Meta is in elk geval eigenaar van Meta Horizon.
Meta heeft tijdens het Connect 2025-evenement volgens The Verge twee belangrijke verbeteringen aangekondigd voor het platform Horizon Worlds. De meest opvallende wijziging is de introductie van de nieuwe Horizon Engine, die volgens het bedrijf zorgt voor betere grafische weergave, snellere prestaties en meer geavanceerde VR-omgevingen. Daarnaast kunnen nu meer gebruikers tegelijkertijd in dezelfde virtuele ruimte aanwezig zijn.
De tweede aankondiging betreft Meta Horizon Studio; dat is een nieuwe editor waarmee makers VR-werelden kunnen ontwikkelen. Deze tool bevat reeds generatieve AI-functies voor het creëren van teksten en audio. Later dit jaar wordt een AI-assistent toegevoegd die makers verder kan ondersteunen bij de ontwikkeling. Tijdens een demonstratie op Connect 2025 liet een ontwikkelaar schijnbaar zien hoe via een conversatie met een AI-chatbot wijzigingen konden worden aangevraagd, zoals het aanpassen van omgevingen of het modificeren van de persoonlijkheid van AI-gestuurde personages.
Volgens The Verge komen deze ontwikkelingen op een moment dat Horizon Worlds nog altijd moeite heeft om breed geaccepteerd te worden. Het platform kan inmiddels ook op mobiele apparaten worden gebruikt, maar is bij een breed publiek nog bepaald niet doorgebroken. Meta probeert meer makers aan te trekken door het opzetten van een fonds van 50 miljoen dollar voor content creators, dat eerder dit jaar werd gelanceerd.
De technische verbeteringen richten zich op het verbeteren van de visuele kwaliteit en gebruikerservaring. De nieuwe Horizon Engine moet de grafische beperkingen aanpakken die het platform tot nu toe kenmerkten. Meta vergelijkt Horizon Worlds regelmatig met Roblox. Dit is wel een populair online platform waar gebruikers hun eigen spellen en ervaringen kunnen maken en delen.
Mijn opmerkingen
De integratie van AI in dit soort platforms is interessant. De drempel voor het ontwikkelen van educatieve VR-ervaringen kan hierdoor worden verlaagd. De mogelijkheid van meer gebruikers tegelijkertijd in één virtuele ruimte is relevant voor leersituaties (nee, niet om een klassikale situatie na te bootsen; eerder om bijvoorbeeld een World Café toe te passen). Meta’s investeringen in betere graphics en gebruiksvriendelijke ontwikkeltools kunnen de acceptatie ook verbeteren.
Of dit zal leiden tot bredere adoptie voor leren, opleiden en onderwijs blijft echter afhankelijk van factoren zoals kosten, technische toegankelijkheid en vooral de daadwerkelijke toegevoegde waarde voor leerprocessen (bruikbaarheid, nut; ook in vergelijking met andere leertechnologieën). VR-toepassingen lijken vooralsnog vooral meerwaarde te hebben binnen specifieke contexten (zoals gevaarlijke of lastig te simuleren situaties).