Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De traditionele aanpak van competentie- en vaardigheidsontwikkeling staat onder druk. Dat stelt Geraldine Voost in Maybe It’s Not About the Skills: Rethinking How We Prepare for What’s Next. Volgens haar is de huidige focus op het voorspellen en aanleren van toekomstige vaardigheden mogelijk achterhaald. Zij pleit in deze bijdrage een verschuiving naar performance-based learning en het versterken van het vermogen om je aan te passen.
Voost legt de nadruk ligt op het oplossen van huidige prestatieproblemen in plaats van het voorspellen van toekomstige behoeften. Daarbij staat eigenaarschap van de lerende en authenticiteit van de werkcontext centraal, net als een cultuur waarin je mag uitproberen, vragen en groeien. Volgens haar is het minder belangrijk om te vragen welke vaardigheden we over vijf jaar nodig hebben, maar zou je beter kunnen vragen:
Het kernprobleem van de traditionele aanpak ligt volgens Geraldine in de aanname dat we kunnen voorspellen welke kennis en vaardigheden mensen nodig zullen hebben. In een wereld waar technologieën snel evolueren en functieomschrijvingen verschuiven, blijkt deze voorspellende aanpak steeds minder effectief. Deze fixatie op het identificeren van de ‘juiste’ vaardigheden vooraf creëert systemen die te rigide zijn om adequaat te reageren op verandering.
Verschillende sectoren tonen volgens de auteur tekenen van deze verschuiving. Organisaties integreren leren in dagelijkse werkprocessen, stimuleren zelfgestuurd leren op basis van behoefte en context, maken interne kennis beter toegankelijk en ontwikkelen bredere bekwaamheden in plaats van rigide competentiemodellen. Geraldine Voost stelt dat deze aanpak reflectie en experimenteren vereist, maar ook ruimte schept voor menselijkere en effectievere groei.
Tijdens de komende Online Educa faciliteert Geraldine een boardroom dialoog over dit onderwerp.
Mijn opmerkingen
Geraldine Voost pleit terecht op een andere manier van leren en ontwikkelen. Zij ziet ook al eerste tekenen van veranderingen, al hebben deze tekenen eerder te maken met andere manieren van leren zoals werkplek leren en zelfgestuurd leren, dan met het wegnemen van belemmeringen of het creëren van condities voor leren. Verder twijfel ik of genoemde manieren van leren lerenden inderdaad voorbereiden om zich aan te kunnen passen. Als je hier bijvoorbeeld met Google Gemini onderzoek naar doet, dan kom je uit op diverse factoren die ‘adaptiviteit’ bevorderen en beïnvloeden (zoals de overtuiging dat je kunt groeien, emotionele veerkracht, en gelegenheid om in een veilige omgeving te kunnen oefenen). Daarnaast vind ik de nadruk op ‘performance-based learning’ wat eenzijdig. Dit concept focust vooral op meetbare werkprestaties en concrete eindresultaten. Het proces van leren, reflectie, kritisch denken, de ontwikkeling van dieper begrip, en bredere ontwikkeling zijn ook belangrijk (ook voor een arbeidsorganisatie).
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.