Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 21-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leren of performance ?

Leren of performance ?

Waarom zouden arbeidsorganisaties investeren in het leren en ontwikkelen van medewerkers? Open deur? Blijkbaar niet. Want om de zoveel tijd staat er iemand op die ons waarschuwt dat leren geen doel op zich is. Dat het uiteindelijk gaat om de performance van medewerkers. En als het om de performance gaat, dan is het verstandig om je af te vragen waarom een interne of externe klant vraagt om een leeroplossing, al dan niet in de vorm van e-learning. Is (e)learning echt de oplossing, of wordt er om een leerinterventie gevraagd omdat we dat nou eenmaal doen, als er ergens in de organisatie iets niet goed loopt of als er iets verandert.

De perfomance benadering is niet nieuw. In de jaren '90 van de vorige eeuw was het Gloria Gery die hiervoor een lans brak. Haar 'ground braking' boek Electronic Performance Support System is al weer van 1991. De eind vorig jaar overleden Jay Cross hamerde eveneens op het belang van een performancebenadering. De rij advocaten is eindeloos. In die rij sluit Patti Shank zich aan. De titel van haar bijdrage op eLearningIndustry spreekt boekdelen: We Need A Workplace Performance Focus - Now. Patti Shank overigens niet te verwarren met Roger Shank, ook al sinds eind vorige eeuw iemand die kritisch is op veel van de leeroplossingen.

Hoe dan ook, nu is er Patti Shank, volgens eLearningIndustry ' one of the Top 10 Most Influential People in eLearning internationally. Zij schrijft een lezenwaardig artikel. Haar conclusie: "The evidence shows that workplace performance problems are more often caused by work environment issues. We can train people and train people, but unless we solve these problems, the problems persist. Training only solves (...) one piece of the performance (eco)system solution." En daarmee zijn we terug bij Gloria Gery, die feitelijk hetzelfde constateerde. Zij was van mening dat veel nieuw gebouwde informatiesystemen worden gebouwd om verouderde, niet meer adequate processen te ondersteunen. Ook zij pleitte voor een ' performance (eco)system solution', door bij de bouw van systemen uit te gaan van: 'an integrated electronic environment that is available to and easily accessible by each employee and is structured to provide immediate, individualized on-line access to the full range of information, software, guidance, advice and assistance, data, images, tools, and assessment and monitoring systems to permit job performance with minimal support and intervention by others.'

Altijd goed om weer aan herinnerd te worden. De moeite van het lezen waard, geldt niet alleen voor het artikel van Patti Shank, maar nog steeds ook voor het boek van Gery, als je moeite wilt doen om de kern van haar betoog er uit te halen. Die kern is: heb een focus op performance. Vraag bij elke oplossing wat het echte (onderliggende) probleem is en vraag wat je kunt doen om die problemen te verhelpen, teneinde de performance te verhogen. En een e-learning kan dan zeker een deel van de oplossing zijn. Maar als e-learning de onderliggende problemen moet verhullen, dan zal dat als een boemerang op de makers terugslaan.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.