Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 02-10-2012 | Article Rating | (0) reacties

Digitale tijd dwingt onderwijs zich opnieuw uit te vinden

Om in deze wereld te kunnen functioneren, moeten we digitaal vaardig zijn. Dat stelt het onderwijs voor de uitdaging om digitaal vaardige leerlingen af te leveren. Dat stelt prof. dr. Saskia Brand-Gruwel in haar oratie 'Leren in een digitale wereld'.

Zij spreekt haar oratie uit op 5 oktober 2012 als hoogleraar Learning Sciences van de Open Universiteit.

Dankzij de opkomst van internet hebben we toegang tot een immense hoeveelheid informatie. Via sociale media kunnen we gemakkelijk met elkaar communiceren. Met mobieltjes en tablets zijn die kennis en communicatiekanalen altijd en overal binnen handbereik. Maar om in deze kennismaatschappij goed te kunnen functioneren, moet je wel digitaal vaardig zijn. Hier ligt een belangrijke taak en tegelijk een grote uitdaging voor het onderwijs. Binnen het onderwijs heeft zich dat de laatste jaren vertaald in talloze projecten en experimenten, vaak getrokken door bevlogen docenten. Daarbij wordt heel veel nuttige ervaring opgedaan. Maar het is nu tijd om een stap verder te gaan. Projecten en experimenten moeten geïntegreerd worden in visie, curriculum en didactiek.

Opnieuw uitvinden


Op managementniveau moeten scholen een eigentijdse visie op onderwijs formuleren, waarin technologie op een natuurlijke wijze is geïntegreerd. Die visie moet gedragen worden door de hele organisatie. Docententeams moeten het curriculum onder de loep nemen en digitale vaardigheden verwerken in leerlijnen. En de individuele docenten moeten technologie op een natuurlijke wijze in hun didactische aanpak meenemen. Dit alles in onderlinge samenhang en vanuit de centrale vraag: wat heeft de lerende nodig om goed te kunnen functioneren in de huidige digitale wereld? Onderwijskundig onderzoek kan een bijdrage leveren aan dit proces om zo samen met het veld te komen tot evidence-based oplossingen.

Saskia Brand-Gruwel is  sinds 1 januari 2012  hoogleraar Learning Sciences aan de Open Universiteit. Ze spreekt haar oratie uit na afloop van de conferentie 'Leren en doceren in de 21e eeuw'.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.