Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 10-11-2009 | Article Rating | (1) reacties

Didactiek verdwenen bij Learning 2009

Door uw redacteur Marcel de Leeuwe

Kijkt u voor meer foto's op de Flickr pagina.

De opzet van Learning 2009 is zeer gevarieerd. De klassieke key-note sessies met vele indrukwekkende PowerPoints ontbreken. Daarvoor in de plaats is een aantal grote, frontale sessies georganiseerd waarbij de gasten door Elliott worden geinterviewd.

Tussen de frontale sessies zijn er vele verschillende soorten activiteiten zoals:

  • 'Thought leader'
  • 'Learning Changes'
  • 'Learning story'
  • 'How-to'
  • 'digital field trip'
  • etc.

Deze parallelle activiteiten hebben een vaste structuur en moeten strikt worden ingevuld. Hierdoor kies je niet alleen het onderwerp maar ook de vorm die je voorkeur heeft. Zo'n 20 sessies vinden gelijktijdig plaats.

Disney zonder didactiek

De eerste sessie die ik volgde had de spannende titel "Painless Compliance Training - Finally!".  Jill Gardner van Disney presenteerde 3 fases waaruit een omvangrijk Compliance opleidingstraject bestond.  Het eerste jaar vond plaats in 2007. 40.000 mensen (managers) werden met een e-Learning module opgeleid op het gebied van compliance. In 8 weken werd de opleiding doorlopen, de help-desk ontving 7.000 calls. Het bleek dat de content op de helft van de PC's niet werkte wegens niet passende browsers, besturingssystemen en Java-script problemen.

In 2008 en 2009 werd een nieuwe versie van het programma uitgerold. De resultaten:

  • in 2009 nog maar 170 calls;
  • inhoud cursussen met 50% verminderd;
  • tijdsinvestering bij lerenden gereduceerd met 40%.

Bovenstaande werd gerealiseerd omdat er deze keer wel werd getest, omdat er met de servicedesk wel werd gecommuniceerd, de lerenden ondersteuning kregen en een interessante vond ik: de inhoudsdeskundige waren verantwoordelijk voor het afhandelen van de inhoudgerelateerde vragen. Hierdoor waren ze geneigd om de hoeveelheid inhoud ernstig te reduceren. Dit is altijd de valkuil van een expert: teveel willen behandelen (dit was dus een briljante manier om de inhoudsdeskundige wat beperkend vermogen bij te brengen).

Het hele verhaal was voor mijn gevoel niet echt pijnloos. Mijn verwachtingen bij Disney waren hoog. Ik verwachtte aandacht voor design en een goed doordachte oplossing. In de plaats daarvan heeft Disney alle fouten gemaakt die men kon maken. Niet testen, niet communiceren, inconsistent (allemaal andere interfaces) etc. Pijnlijk werd het pas toen er gevraagd werd naar didactische aanpak. De vraag werd niet begrepen. Nadat het woord 'didactiek'  was uitgelegd bleek dat daar (na 3 jaar) nog geen aandacht aan was besteed.  Na de interface was de didactiek en de inhoud aan de beurt hetgeen de volgende keer als eerste zou worden aangepakt. Dapper om zo de fouten op tafel te leggen maar verbijsterend dat er zoveel over het hoofd is gezien tijdens de 3 trajecten.

De presentatie komt op de LearningWiki.

Bij Accenture is het ontbreken van didactiek een keuze!

Veel sessies gaan dit jaar over over 'rapid e-Learning development'. Op die manier worden kosten gereduceerd. Zo ook bij Accenture. Waar bij Disney het toevallig was dat didactiek ontbrak, was bij Accenture het buitensluiten van didactische expertise een bewuste keuze. Dana Alan Koch gaf aan dat de levensduur van content steeds verder terugloopt. Accenture heeft ervoor gekozen om op een zeer snelle en goedkope manier e-Learning te fabriceren. Hierbij is de onderwijskundige niet meer nodig maar maakt de expert zelf e-learning content. Dit doet hij/zij door een PowerPoint presentatie te maken en vervolgens met Audacity een gesproken uitleg op te leveren.

De presentatie werd samen met de audio door een ander team (Low cost center) verwerkt in Articulate. De kosten van een cursus werden gereduceerd naar 500 dollar. 60.000 mensen hebben zo'n cursus afgerond. De cursus kreeg gemiddeld een 4.1 op een vijfpuntsschaal. 92% werd er bespaard op het ontwerpen en beschikbaar stellen van de cursussen. In totaal heeft Accenture zo meer dan 3.000.000 dollar bespaard.

Als onderwijskundige ligt het voor de hand om direct BOEEEE te gaan roepen. Maar dat is hier te gemakkelijk. Ja, er kwam geen onderwijskundig ontwerper aan de pas. Ja, Dana gaf aan dat de cursus geen interactie bevat zoals vragen en geen tot weinig afbeeldingen of foto's. Het is erg basic. Ik weet nog steeds niet wat ik er precies van moet denken maar het prikkelt wel. Accenture was erg tevreden. De professionals in de organisatie vonden dit een prima manier, het was een enorme besparing, binnen 10 dagen was de cursus online, aanpassingen konden intern worden gedaan en opeens werden cursussen spontaan vertaald.

Volgens Accenture was "goed hier goed genoeg". De onderwijskundigen konden zich met ingewikkelde dingen bezighouden en alles was juist zo eenvoudig mogelijk gehouden. Voor mij een radicale breuk met de onderwijskundige benadering die wij in Nederland vaak kiezen. Beter? Slechter? Volgens mij ligt het antwoord in het midden.

Na andere activiteiten zoals een Pecha Kucha kwamen Laura Fitton, Wayne Hodgings en Malcolm Maxwel nog aan het woord. Op http://www.leerbeleving vindt u nog wat uitleg en op Flickr vindt u de foto's van vandaag.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

John May
Van John May | 10-11-2009
Onderwijskunde is ook een moeilijk verhaal als je praat met business inhoudelijken over het maken van (voornamelijk) eindgebruikers trainingen. Veel business cases van LMS-en en LCMS-en zijn gebouwd op de winst die er te halen valt bij het medium publiceren. hierbij is het materiaal van een syllabus inhoudelijk gelijk aan dat van een WBT. Als onderwijkundige weet je dat dit niet waar zou moeten zijn....
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.