Achtergrond

Op deze pagina treft u een serie achtergrondartikelen aan die zijn geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van iSpring Solutions | 24-03-2024 | Article Rating | (0) reacties

Betrokkenheid van werknemers. Hoe te realiseren?

Betrokkenheid van werknemers. Hoe te realiseren?

De tijd is voorbij dat mensen een heel leven bij hetzelfde bedrijf blijven werken. Tegenwoordig vertrekken velen na verloop van tijd. Vaak omdat zij zich niet meer betrokken voelen bij hun werk. Zij kiezen voor een nieuwe werkplek waar zij betere carrièremogelijkheden verwachten en betere leidinggevenden. Het is dan ook niet voor niets dat werknemersbetrokkenheid een topprioriteit is voor HR-afdelingen en voor werkgevers.

Wat is werknemersbetrokkenheid?

Betrokkenheid van werknemers is toewijding en enthousiasme voor hun werk. Betrokken werknemers zorgen voor betere bedrijfsresultaten dan degenen die gewoon hun werkdag uitzitten. Betrokken werknemers gaan volledig op in hun taken en zijn bereid verder te gaan dan wat van hen wordt verwacht. Zulke werknemers geloven dat hun werk zinvol is en dat hun inzet gewaardeerd wordt door collega's en leidinggevenden. Daarom zijn zij bereid hun werk zo goed mogelijk doen. Bij werknemers die niet meer betrokken zijn, kan het gaan om medewerkers die het minimale doen tot werknemers die met hun acties het bedrijf schade berokkenen. Ongemotiveerde werknemers kunnen er voor zorgen dat het bedrijf klanten verliest als gevolg van slechte interactie of door ernstige fouten bij het opstellen van een offerte.

Waarom is werknemersbetrokkenheid belangrijk?

Er is geen enkel aspect van het werk dat niet wordt beïnvloed door de betrokkenheid van werknemers. Het bewust sturen op betrokkenheid betekent voor organisaties:

Hogere productiviteit

Een gevoel van betrokkenheid bij het bedrijf verbetert bij werknemer de prestaties. Betrokken medewerkers beleven plezier aan hun dagelijkse verantwoordelijkheden. Ze zijn eerder geneigd creatieve ideeën aan te dragen en zijn bereid een stapje extra te doen om hun doelen te bereiken.

Lager verloop van personeel

Het rekruteren van een vervanger kan tot een derde van het jaarsalaris van die werknemer kosten. Een hoog verloop heeft dus gevolgen voor het bedrijfsresultaat. Als werknemers hun werk leuk vinden en er eerlijk voor worden gecompenseerd, is er geen reden om te vertrekken.

Loyalere klanten

Betrokken personeel en een goede klantervaring gaan hand in hand. Of uw medewerkers nu werken in een verkoopteam, op een serviceafdeling of als winkelbediende, klanten merken hun betrokkenheid en zijn eerder geneigd hen te vertrouwen bij het nemen van aankoopbeslissingen.

Hogere winst

Al het bovenstaande leidt tot financiële voordelen voor het bedrijf. Een hoge motivatie stimuleert de prestaties van de werknemers, een laag verloop vermindert de kosten voor het aannemen van nieuwe werknemers, en een verhoogde klantentrouw leidt tot meer omzet. Dit alles heeft een grote invloed op de winstgevendheid. Onderzoek toont aan dat betrokken werknemers 23% meer winst opleveren in vergelijking met ontevreden werknemers.

Strategieën voor werknemersbetrokkenheid

Iemand vinden die professioneel is en gepassioneerd over zijn of haar werk is een grote uitdaging. Maar zo iemand behouden is nog moeilijker. Betrokkenheid van het personeel is dan ook een motor die voortdurend moet worden gevoed. Bij betrokkenheid gaat het er niet alleen om werknemers het werk te bieden dat zij leuk vinden, maar ook om hen perspectief te bieden voor de langere termijn, hen blijvend te ondersteunen en hen de gelegenheid te bieden hun passie te vervullen.

Hieronder de meest praktische strategieën om de betrokkenheid van werknemers te vergroten.

Het begint met onboarding

U kunt een werknemer nooit sneller demotiveren dan tijdens de inwerkperiode. De eerste maanden op de werkvloer leggen de basis voor hoe toegewijd de werknemer zal zijn aan het bedrijf en hoe productief hij of zij taken zal uitvoeren. Welke maatregelen moeten in deze periode worden genomen? Ten eerste, stel duidelijke functieverwachtingen op. Als basisinformatie ontbreekt, zal dat leiden tot verveling en wrevel. Werknemers zullen dan meer gericht zijn op overleven bij uw bedrijf dan het bedrijf te helpen om de doelen te bereiken. Leg de strategie van het bedrijf uit, evenals het doel van hun.

Om het onboardingproces eenvoudig en transparant te maken, maken veel bedrijven gebruik van digitale oplossingen, zoals een learning management systems (LMS). Het iSpring Learn LMS bijvoorbeeld, maakt het eenvoudig om het inwerkproces in goede banen te leiden. U kunt alle informatie die nieuw medewerkers moeten weten en moeten kunnen opzoeken, bundelen in welkomstcursussen, deze toewijzen aan cursisten en vervolgens hun voortgang volgen dankzij rapportages.

 

Onboarding is de periode waarin u de nieuwkomer moet laten zien dat uw waarden niet alleen een slogan zijn. Creëer een vriendelijke sfeer: zorg voor leuke welkomstgeschenken en stel een buddysysteem in om een soepele overgang naar hun dagelijkse taken te garanderen.

Blijf training en ontwikkelingskansen bieden

Het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden stimuleert werknemers om hun rol te zien in relatie tot hun eigen carrière. Ze zullen betrokken zijn als ze beseffen dat hun professionele ontwikkeling een van de doelstellingen van het bedrijf is. Nodig deskundigen uit, houd trainingssessies en workshops, of investeer in opleidingen zodat werknemers hun vaardigheden kunnen verbeteren wanneer het hen uitkomt. Zorg niet alleen voor leermogelijkheden, maar ook voor een duidelijk ontwikkelingsplan voor elke nieuwe werknemer - het zal hen helpen te begrijpen hoe ze kunnen groeien en hoe ze een zinvolle invulling aan hun werk kunnen geven.

Beloon toppresteerders

Werknemers zullen zich waarschijnlijk niet 100% blijven inzetten als hun inspanningen niet worden erkend door leidinggevenden en collega's. Dus vier de voltooiing van belangrijke projecten en benadruk individuele bijdragen op verjaardagen en jubilea.

Aan het einde van een rapportageperiode of na het sluiten van belangrijke deals kunt u nieuwsberichten per e-mail of via een LMS versturen, waarin de successen en prestaties worden belicht. Dit alles zorgt ervoor dat erkenning systematischer, eenvoudiger en effectiever verloopt.

Vraag continue om feedback

Houd tevredenheidsonderzoeken onder werknemers om de stemming te peilen en verbeterpunten vast te stellen. Houd regelmatig vergaderingen over doelstellingen, plan functioneringsgesprekken en één-op-één gesprekken. Door feedback te verzamelen, kunt u blinde vlekken aan het licht brengen en de betrokkenheid van uw werknemers op tijd verbeteren.

Slotoverwegingen

Deze strategieën lijken vanzelfsprekend, maar veel bedrijven verwaarlozen ze. Betrokkenheid van werknemers is niet alleen leuk om in een bedrijf te hebben. Het is vandaag de dag een essentieel onderdeel van elke succesvol organisatie. En hoe sneller het een natuurlijk onderdeel van de bedrijfscultuur van wordt, hoe sneller de organisatie er profijt van zal hebben.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.