Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Als we Mark Bauerlein moeten geloven, dan zijn de mensen van 30 jaar en jonger niet meer te vertrouwen. De reden is dat ze het merendeel van hun tijd doorbrengen voor het scherm en zich vergapen aan Facebook en MySpace in plaats van eens een echt boek te lezen. Bauerlein vindt dat de jeugd van tegenwoordig niets meer weet. Volgens zijn zeggen: de domste generatie ooit. Dat was voor hem een reden om een boek te schrijven onder de niet mis te verstane titel: 'The Dumbest Generation: How the Digital Age Stupefies Young Americans; and Threatens Our Future'. Het idee was toch dat de Net-generation de babyboomers rechts en links in zouden halen vanwege hun aangeboren computerkennis en kunde. Volgens Bauerlein leveren de oneindige sessies met het heen en weer sturen van cut & paste teksten, foto's en muziek, gelardeerd met de nodige aandacht van 'netgenoten', slechts intellectueel gehandicapten op die een bedreiging vormen voor het voortbestaan van de samenleving. Het gaat immers in de Verenigde Staten om niet minder dan 50 miljoen mensen. Maakt Google ons nou echt dom of niet? Bauerlein is niet de enige die zich zorgen maakt. Andrew Keen kwam eind vorig jaar met het boek 'The Cult of the Amateur', waarin hij nogal tekeergaat tegen de verafgoding van de mogelijkheden van het internet. Als voorbeeld neemt hij Wikipedia. Een regelrechte ramp, waar de amateur koning is en zich schrijver waant omdat hij door anderen wordt gelezen. Volgens Keen is hier sprake van digitaal Darwinisme: the survival of the loudest! Dat Google je helpt om dingen te vinden met de snelheid van het licht, heeft een verslavende werking. Waarom zou je nog een boek openslaan als je in 2 tellen het antwoord hebt op je vraag. Het kan namelijk gebeuren dat je in Google zoiets zoekt als 'Martin Luther King'. De site martinlutherking.org leid je naar andere bronnen en in 2 tellen zit je op de site van blanke fascisten, die je een ander verhaal vertellen. Het Googele werkt bij de gratie van het feit dat er niet meer diepte is dan de dikte van een pannenkoek. Oppervlakkigheid dus, dat nog eens wordt versterkt door het feit dat het zo lekker zapt, zodat je tenminste het gevoel hebt van alles op de hoogte te blijven. We weten van Marshal McLuhan dat media geen passieve transportkanalen zijn van informatie. De mogelijkheden van TV bepalen hoe de boodschap eruit komt te zien en bepaalt ook het denkproces dat daarmee verbonden is. De uitwerking die internet heeft, is dat het concentratievermogen afneemt en men meer moeite moet doen om dieper na te denken. Dat was de conclusie van Gideon Haigh in 2006 met zijn stuk: 'How Google is making us stupid'. Nicholas Carr doet dit in de zomer van 2008 nog eens dunnetjes over als hij in The Atlantic zijn verhaal schrijft met de titel: 'Is Google making us stoopid?'. Zijn conclusie: Google maakt me niet dom, maar verandert de manier waarop ik met informatie om ga. Daardoor neemt mijn concentratievermogen af en heb ik meer moeite met het lezen van een boek of het schrijven van teksten langer dan een gemiddelde e-mail. Is dat erg? Niet altijd, maar in sommige gevallen levensgevaarlijk. Pieter de Vries
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Website
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar