Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Virtual reality wordt steeds meer toegankelijker voor onderwijs, opleiden en trainen. Maar aan het beantwoorden van welke leervragen kan VR een bijdrage leveren?
Foto: Louis Hilgers
Debbie Lawley en Lisa Minogue-White hebben een model met drie dimensies ontwikkeld dat kan helpen bij het maken van afwegingen of VR een geschikte oplossing is voor het bevredigen van leerbehoeftes.
VR can offer a more immersive, engaging, and contextual learning experience.
Volgens Minogue-White werkt VR alleen goed als helder is wat je er mee wilt bereiken, in welke context je het wilt gebruiken en wat de relevantie ervan is.
De drie cognitieve dimensies zijn dan:
De auteurs illustreren hun model aan de hand van bekwaam worden op het gebied van contractonderhandelingen. Het risico daarbij is groot, de behoefte om deze voor te bereiden door veel te oefenen is ook groot, en de noodzaak van zintuigelijke feedback is redelijk. Menigeen vindt het namelijk vervelend om onderhandelen in een rollenspel te oefenen, terwijl het observeren van anderen onvoldoende is om het zelf te kunnen toepassen.
Zij stellen:
Virtual reality can provide an ideal environment for practice, feedback, and observation, all housed in a safe but realistic setting. With effective learning design, you can simulate different scenarios, adopt the perspective of different audience members, observe others, and receive feedback.
Je hebt inderdaad VR-toepassingen die dit mogelijk maken. Echter, de kwaliteit en didactische mogelijkheden van VR-toepassingen loopt echter nogal uiteen. De meest toegankelijke toepassingen, bieden bijvoorbeeld weinig mogelijkheden om echt te oefenen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar