Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De afgelopen week heb ik o.a. geblogd over het OECD-rapport Pushing the frontiers with AI, blockchain, and robots. De OECD suggereert hierin dat digitale technologie zoals AI en blockchain-technologie het onderwijs zullen transformeren. Dit is echter niet aannemelijk.
Al een eeuw lang kondigen opiniemakers en trendwatchers een revolutie aan binnen het onderwijs als weer een nieuwe technologie wordt gelanceerd. Dat was het geval met de radio, de film, televisie, CD-ROM (zie afbeelding) en met diverse internettechnologieën.
Het OECD-rapport past in deze traditie. Hoe aannemelijk is het echter dat nieuwe technologie leidt tot een onderwijsrevolutie?
Ik zou kunnen volstaan met de conclusie van een analyse van Pedro de Bruyckere, Paul Kirschner en Casper Hulshof (2015, Urban Myths about Learning and Education). Zij concluderen mede op basis van het werk van Larry Cuban, Richard Clark en anderen dat het medium zelden doceren, leren en onderwijs verandert. Bovendien is een enkel medium nooit het meest geschikt voor elke situatie.
Maar laat ik nog enkele voorbeelden geven:
Wat wel verandert is, is de manier waarop we informeel leren. Vroeger moest je naar een bibliotheek om informatie over een onderwerp te zoeken. Als je tijdens een gesprek niet op de naam van een politicus kwam, moest je wachten tot je de beschikking had over een krant of encyclopedie. Je moest familie of bekenden vragen om voor te doen hoe je een printer moest installeren (of je moest de papieren handleiding raadplegen). Vandaag de dag gebruiken we hier internet en mobiele technologie voor, wanneer we daar behoefte aan hebben.
Verandert onderwijs dan niet? Jawel. Dat komt meestal door veranderende inzichten over didactiek of als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen zoals individualisering. Technologie heeft dan de rol van middel (maakt dat wat je wilt mogelijk), ‘enabler‘ (biedt nieuwe mogelijkheden) en katalysator. Technologieën alleen leiden niet tot revoluties in het onderwijs. Dat zal met technologieën als AI, blockchain en robotica niet anders zijn.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar