Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Werknemers leren op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via cursussen en trainingen, door het actief verwerken van informatie, en in dialoog met anderen. Volgens Lisa Owens kijken we alleen bij formeel leren naar meetbare leerresultaten. Zij stelt echter dat we ook non-formeel leren kunnen meten. Daarbij legt zij ook een verband tussen organisatiedoelen en gedragsverandering van werknemers. Ik vind hier wat van.
Er worden dikwijls drie vormen van leren onderscheiden:
Bij formeel leren worden leerprestaties beoordeeld en van een certificaat of diploma voorzien. Volgens Lisa Owens vinden professionals op het gebied van ‘talent management’ norm-formeel leren daarom maar ingewikkeld: ze beschouwen non-formeel leren als zeer gevarieerd, moeilijker te controleren op succesvolle resultaten, en daarom moeilijker meetbaar. Tegelijkertijd kan non-formeel leren een effectieve en in meerdere opzichten efficiënte manier van leren zijn, waarbij de transfer van het geleerde naar het werk ook nog eens kan worden verbeterd.
Strategische prestatiedoelstellingen
Owens beschrijft dat je non-formeel leren bovendien ook kunt meten. Zij stelt voor om strategische prestatiedoelstellingen te gebruiken (strategic performance objective, SPO). Een SPO beschrijft het gedrag dat lerenden op de werkplek zullen laten zien, als resultaat van het leren. Je neemt dan aan dat dit gedrag een positieve impact heeft op het functioneren van de organisatie. Owens gebruikt een sjabloon voor een SPO dat te vergelijken is met een traditioneel leerdoel. Het gewenste resultaat voor de organisatie wordt daarbij verbonden met verandering in het gedrag op de werkvloer.
Door middel van een zelfbeoordeling en beoordeling door leidinggevenden -collega’s en klanten worden niet genoemd- breng je dan in kaart of een SPO ook is behaald. In haar bijdrage geeft zij het voorbeeld van een organisatie die klanten verliest omdat projectteams deadline overschrijden. De organisatie wil hier verbetering in aanbrengen door de project time management vaardigheden met medewerkers te verbeteren. Zij moeten onder meer via een applicatie rapporteren. Via verschillende leeractiviteiten werken zij hier aan, en met het beoogde resultaat.
Owens concludeert:
By using the higher order strategic performance objective to measure the overall impact of formal, informal and non-formal learning, we are better able to show how learning programs are delivering business results.
Leerclusters en “Five Moments of Need”
Lisa Owens adviseert om bij het ontwerpen van leren, je niet alleen te richten op formeel leren, maar op het ontwerpen van ‘leerclusters’. Dat is een samenhangend geheel van formele, non-formele en informele leeractiviteiten die rekening houden met wat elke lerende nodig heeft. Daarbij kijk je ook naar leerbehoeften op basis van Mosher & Gottfredson’s ‘Five Moments of Need’ in gedachten te houden:
Mijn opmerkingen
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar