Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een aantal weken geleden heb ik aandacht besteed aan een metastudie die onder meer concludeert dat verschillende gamification-ontwerpelementen verschillende effecten hebben op leeruitkomsten. Vanochtend las ik het artikel ‘Study: Gamification Techniques Can Improve Online Teaching‘. Rhea Kelly suggereert hierin dat een studie van de Sloan School of Management van MIT laat zien dat ook andere gamification-toepassingen betrokkenheid van lerenden bij online leren bevorderen, en de kwaliteit van online leren verbeteren. Ik stel hier echter vraagtekens bij.
De auteurs van het betreffende paper stellen dat ontwerpers van games er in slagen om spelers continu te betrekken bij het spel. Wat maakt dat spelers betrokken blijven? Wat kunnen we bij online leren daarvan leren?
De auteurs onderscheiden vier kernelementen die de betrokkenheid van lerenden bij online leren zouden bevorderen:
Het eerste kernelement heeft ook volgens de auteurs van de eerder besproken metastudie een positief effect op leerresultaten. De andere kernelementen komen in de metastudie niet aan de orde. Ik vraag me sowieso af of deze elementen alleen of vooral kenmerkend zijn voor gamification.
We moeten echter zeer voorzichtig met het trekken van conclusies op basis van dezen studie:
Interessant is wel de gedetailleerde beschrijving in het paper van ontwerp en didactiek die zijn toegepast.
De genoemde kernelementen kunnen best een positief effect hebben op betrokkenheid van lerenden, en op leerresultaten. Op basis van deze ‘studie’ kun je hier echter geen uitspraken over doen. Wees dus terughoudend in het overnemen van de conclusie van Rhea Kelly.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar