Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Gisteren werd ik geattendeerd op een aantal artikelen over leren en doceren in een virtuele klas-setting. De artikelen beschrijven vanuit een neurowetenschappelijk perspectief waarom synchroon online leren vermoeiend kan zijn en hoe je deze manier van leren met meer succes kunt toepassen.
In Just Talk: Creating Rewarding Videoconference Meetings vat Willie Cross eerst de bijdrage A Neuropsychological Exploration of Zoom Fatigue van Jena Lee samen. Volgens Lee ervaren mensen bij videoconferencing weinig beloningen en hoge kosten. Oogcontact, non-verbale signalen en vertragingen bij het spreken worden namelijk geassocieerd met beloningen en kosten. Beloningen zorgen voor dopamine en dat bevordert alertheid, motivatie en energie. We zouden synchroon online leren dus meer belonend moeten maken.
Cross denkt dat dit kan door live online sessies te gebruiken voor het voeren van gesprekken:
Getting folks talking comes down to getting them a bit fired up and activating the opinionated and passionate parts of their minds.
Deze gesprekken dragen ertoe bij dat lerenden betrokken en geïnteresseerd worden dankzij het stimuleren van discussie en het opbouwen van vertrouwen. Als deelnemers bij live online sessies weten dat hun mening wordt gehoord en besproken, kan de beloning voor hun aanwezigheid sterk worden vergroot.
In How to Reconnect with Students Who Have Logged Out bespreekt Eric Ofgang strategieën waarmee je kunt voorkomen dat lerenden afhaken bij online lessen. Direct, persoonlijk, contact met aandacht voor het welbevinden van de lerende is daarbij belangrijk. Er zijn scholen die daarbij bijvoorbeeld samenwerken met “community organizations“. Vier zaken zorgen ervoor dat lerenden zich verbonden voelen met onderwijsorganisaties:
Je kunt dit online bevorderen door bijvoorbeeld online spreekuren in te roosteren, door online sportactiviteiten te organiseren of andere sociale activiteiten, maar ook door online “peer tutoring” toe te passen.
Volgens Daniel Piedra zijn er vier manieren om virtuele klas-sessies meer succesvol te maken:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar