Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vanaf 30 november heb ik geblogd over online bijeenkomsten die ik als deelnemer heb bijgewoond. Vandaag mocht ik weer zelf presenteren, tijdens de Onderwijsdag 2020 “Samen sterk in blended onderwijs” van de Universiteit Hasselt. Ik heb een webinar verzorgd over bewezen didactische principes en technologie-ondersteund leren, en een workshop over hoe je leertechnologie kunt gebruiken om studenten leerstof actief te laten verwerken.
Tijdens het webinar ben ik ingegaan op acht principes uit “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” en David Merrill’s First principles of instruction.
De organisatie had mij gevraagd om ook innovatieve toepassingen als voorbeeld te noemen.
Deze principes hebben te maken met didactiek. Ik heb echter ook een toegift gegeven vanuit pedagogisch perspectief. En dat is het belang om, naarmate je meer online leert, ook meer aandacht besteed aan online socialisatie. Een voorbeeld hiervan is dat je als docent af en toe een korte video maakt waarin je vertelt wat jou opvalt bij het online leren of waarin je lerenden een hart onder de riem steekt.
Mijn tweede bijdrage ging over de vraag: hoe kun je leertechnologie gebruiken om studenten leerstof actief te laten verwerken? Ik ben daarbij dus meer uitgebreid ingegaan op het eerste principe dat ik tijdens het webinar heb besproken. Via een aantal vragen heb ik daarom voorkennis geactiveerd. Vervolgens heb ik verschillende voorbeelden gegeven van werkvormen, waarbij ik deels ook heb gevraagd naar de ervaringen hiermee:
Meer voorbeelden?
Hieronder vind je mijn slides van de twee sessies:
Bewezen didactische principes en technologie-ondersteund leren
Hoe je leertechnologie kunt gebruiken om studenten leerstof actief te laten verwerken
The post Bewezen didactische principes en technologie-ondersteund leren en hoe je leertechnologie kunt gebruiken om studenten leerstof actief te laten verwerken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar