Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Dinsdagavond 9 juni 2020 heb ik In het kader van de post-bachelor-opleiding over e-learning van Avans Plus weer een virtuele klas-sessie verzorgd over activerende didactiek en leertechnologie.
Daarvoor hebben we gebruik gemaakt van Zoom, in combinatie met Mentimeter. Ik heb bovendien gebruik gemaakt van een break out sessie (werkt heel fijn binnen Zoom), van chat en van vragen/discussie met behulp van de microfoon (met 16 deelnemers kan dat).
Mijn slides heb ik gebruikt door de presentatie op Slideshare ‘full screen’ via scherm delen, te delen. Een belangrijke beperking daarvan is dat je minder goed zicht hebt op de deelnemers en op de chat. Je moet ‘scherm delen’ beëindigen als je een break out sessie wilt starten. Je moet tussen ‘full screen’ en een gewoon scherm switchen als je wilt wisselen tussen Mentimeter en de presentatie. Je zou ook kunnen werken met verschillende browsers (bijvoorbeeld je presentatie in Firefox en Mentimeter in Chrome). Maar ook dit zijn work-a-rounds. Andere applicaties voor virtual classrooms/webinars bieden de mogelijkheid om presentaties binnen applicatie te gebruiken. Deze zijn wel weer duurder wat betreft licentiekosten.
Na het voorstellen heb ik deelnemers de volgende vraag gesteld, waar ik aan het eind op terug zou komen:
Bedenk één vraag waarmee je kunt checken of een deelnemer aan deze sessie na afloop weet hoe h/zij een onderdeel van de inhoud van de sessie kan toepassen
Tijdens deze virtuele klas-sessie zijn we vervolgens onder meer ingegaan op drie redenen waarom ICT lang niet altijd op een effectieve, leerzame, manier wordt gebruikt:
Je zou leertechnologie meer moeten gebruiken voor een activerende didactiek. We weten namelijk mede op onderzoek dat blended learning kan leiden tot goede leerresultaten, maar dat dit afhangt van het toepassen van ‘evidence-informed’ principes.
Daar zijn we vervolgens op ingegaan, aan de hand van bouwstenen voor een effectieve didactiek (Surma cs, 2019) en First Principles op instruction (Merrill, 2002).
Tenslotte ben ik ingegaan op de wisselwerking tussen leertechnologie en didactiek. Daarbij heb ik onder meer benadrukt dat je niet alleen moet kijken naar welke leeractiviteiten je kunt faciliteren met technologie, maar ook hoe leertechnologieën jou in staat stelt bepaalde leeractiviteiten te ontwikkelen.
Hieronder vind je mijn slides:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar