Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De afgelopen week is 2016 Higher Education Edition (pdf) van het NMC Horizon Report verschenen met ruim 50 pagina’s tekst over de belangrijkste ‘trends’ die bijdragen aan de versnelling van de adoptie van ICT, mogelijke belemmeringen hierbij en belangrijke ontwikkelingen op het gebied van ICT en leren.
Bron: Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., and Hall, C. (2016). NMC Horizon Report: 2016 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
Net als Pierre Gorissen heb ik ook moeite met een flink aantal aspecten van deze uitgave van het New Media Consortium en het Educause Learning Initiative. Ze blikken niet kritisch terug op eerdere voorspellingen, terwijl hun inschattingen over korte, middellange en lange termijn natte vinger werk lijken te zijn.
Bovendien is ‘lange termijn’ bij hen vijf jaar. Dat is volgens mij zachts gezegd nogal optimistisch. Verder lopen m.i. wensen en trends soms door elkaar. Sleutelwoorden bij een ‘trend’ zijn:
Je kunt je afvragen of de ‘trends’ in dit rapport deze kenmerken hebben.
Daarbij kun je de vraag stellen wat waardoor wordt beïnvloed. Bovendien is de libertaire invloed van Silicon Valley duidelijk merkbaar in dit rapport, terwijl er m.i. weinig wordt gedaan met inzichten uit leerpsychologisch onderzoek. Er wordt wel heel kritiekloos uitgegaan van onderwijs dat projectmatig, inquiry-based en zelfgestuurd moet zijn. Docenten zouden moeten streven naar ‘redefinition’ van hun onderwijs. Versterking en verbetering zijn volgens de samenstellers schijnbaar niet voldoende. Verder lijken de auteurs hoger onderwijs vooral te zien als middel dat lerenden klaar kan stomen voor een dynamische arbeidsmarkt. Een wel erg beperkte opvatting.
Voorspelde ‘trends’ zijn dan:
Mogelijke belemmeringen zijn:
“applicable industry-specific skills while maintaining the ethical training and credibilityof traditional academia.”
Ontwikkelingen op het gebied van ICT en leren zijn volgens dit rapport:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar