Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Bij het in kaart brengen van engagement of betrokkenheid bij online leren kijken we niet altijd naar de juiste activiteiten. Bovendien ervaren studenten online leertaken lang niet altijd als waardevol voor leren. Welke leeractiviteiten bevorderen wel hun engagement of betrokkenheid?
De blogpost Students say uni online learning is mostly ‘busy work’. Here’s what will really engage them gaat over een Australisch onderzoek naar het monitoren van engagement van studenten. We monitoren engagement om meer grip te krijgen op risico’s van uitval.
De onderzoekers hebben negen studenten van een docentopleiding geïnterviewd. Het ging hierbij om studenten die bekend stonden als zeer betrokken (‘highly engaged’). In totaal zijn acht interviews per student afgenomen. Een student werd als ‘highly engaged’ gedefinieerd als deze consistent en betrouwbaar deelnam aan online discussies en andere leeractiviteiten, als deze samenwerkte met andere studenten en als deze deelnam aan online colleges en online leerstof bestudeerde.
The aim was to find out more about what engagement meant for them, how they enacted engagement in the online space, both visibly and invisibly, and the factors that influenced their degree of engagement at different points in time.
De studenten stonden kritisch ten opzichte van leeractiviteiten die normaliter gebruikt worden om betrokkenheid te meten zoals de verplichting om een aantal discussiebijdragen per week te plaatsen, feedback te geven op een bepaald aantal studenten of om bijvoorbeeld quizzen te maken die volgens hen niets toevoegden aan het leren (en waarvoor zij geen cijfer kregen).
De studenten voerden deze leeractiviteiten weliswaar uit, maar zij vonden niet dat deze betrokkenheid en meer verdiepend leren daadwerkelijk bevorderden. Deze activiteiten werden min of meer als ‘bezigheidstherapie’ bestempeld, soms zelfs als ridicuul (het verplicht plaatsen van discussiebijdragen). Dit gold nog het sterkste voor die bijdragen waar docenten ook nog niet eens op reageerden.
De geïnterviewde studenten gaven ook welke (leer)activiteiten volgens hen wel leiden tot meer betrokkenheid. Deze activiteiten worden echter lang niet altijd ‘gemeten’ en vormen daarmee geen indicatoren van ‘engagement’. Bijvoorbeeld:
De onderzoekers concluderen onder andere dat alternatieve manieren nodig zijn om engagement te meten. Verder suggereren zij dat we wellicht op een andere manier ‘student engagement’ moeten begrijpen. Betrokkenheid is niet altijd zichtbaar. Ga daarom in gesprek met studenten over hun betrokkenheid. En monitor andere leeractiviteiten dan de “superficial, descriptive, tick-the-box exercises”.
Mijn opmerkingen
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar