Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Tot welke inzichten komen scholen die hebben geëxperimenteerd met mobiele technologie? Het Consortium of School Networking heeft in Mindshift er vijf laten publiceren. Ik ben zo vrij geweest er ook op te reflecteren.
Foto: IntelFreePress
Formuleer doelen en verwachtingen ten aanzien van doceren en leren met mobiele apparaten vóórdat je je druk maakt over de apparaten zelf. Implementaties van mobiele apparaten zijn te vaak ‘device-gedreven’ (denk aan de iPad). Leg de focus op het curriculum en de didactiek. Betrek docenten en onderwijsontwikkelaars bij het vormgeven van onderwijs, waarbij mobiele technologie een belangrijke faciliterende rol spelen.
Het eerste inzicht vind ik erg herkenbaar. Het lastige is: we weten dat dit noodzakelijk is, maar we voegen de daad lang niet altijd bij het woord. Soms gebeurt dar zelfs bewust. Vanuit een geloof dat de devices ons gedrag zullen veranderen. Het tweede inzicht is met name voor het primair en voorgezet onderwijs relevant. En hoe vaak lees je niet over ouderavonden die zich wat dit betreft overvallen voelen door schoolbestuurders? Inzicht drie speelt in ons land minder. Bijna iedereen heeft thuis de beschikking over internet. Jongeren hebben vanaf een jaar of 15 praktisch allemaal een smartphone. Maar is de wijze waarop je de smartphone wilt gebruiken, device-onafhankelijk? Laptops en tablets zijn veel minder breed verspreid. Het vierde inzicht herken ik ook. Al is dit vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Maar meer onderzoek is inderdaad nodig. Bij het vijfde en laatste inzicht is het belangrijk je te realiseren dat jongeren niet vanzelf die controle kunnen hanteren. Zij moeten dat soms nog leren. Kijk dus goed naar je doelgroep. Of zoals in het artikel te lezen valt:
“It’s no longer just something you implement; it’s evolving and it’s unique in each location,”
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar