Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Naarmate lerenden actiever zijn binnen een elektronische leeromgeving, behalen zij betere leerresultaten. Dit lijkt een open deur. Maar toch hadden we big data uit massive open online courses nodig om dit daadwerkelijk aan te tonen.
Foto: DARPA
Justin Reich bespreekt in Big Data MOOC Research Breakthrough: Learning Activities Lead to Achievement een aantal studies waarin gekeken is naar het gedrag van lerenden binnen de Khan Academy en MOOC-platforms, in relatie tot hun leerprestaties. Reich merkt daarbij op dat het nogal complex is om je als onderzoeker een weg te banen door die grote hoeveelheid data.
Enkele conclusies:
Analyses edX-cursussen laten een vergelijkbaar beeld zien.
Reich stelt terecht dat niet gekeken is naar eventueel andere factoren die hierbij een rol spelen. Toch concludeert hij in ‘Reich’s Law of Doing Stuff’:
students who do stuff in a MOOC or other online learning environment will, on average, do more stuff than those who don’t do stuff, and students who do stuff will perform better on stuff than those who don’t do stuff.
Dit betekent volgens hem we lerenden vooral moeten motiveren om actief te zijn binnen online cursussen.
Wat ik opvallend vind, is dat het bij veel van de genoemde leeractiviteiten om ‘passief leren’ gaat: het bekijken van video’s of het bestuderen van teksten. Er is geen sprake van interactie tussen lerenden en de docent. Desalniettemin leidt deze manier van leren tot veel betere leerresultaten dan niets doen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar