Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor augustus 2018

Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Dylan Wiliam over formatieve toetsen

Emeritus hoogleraar Dylan Wiliam is één van de internationale grootheden op het gebied van formatief toetsen. Enkele weken geleden publiceerde Greg Ashman een vraaggesprek met Wiliam over dit onderwerp en over professionalisering op dit gebied. In deze blogpost vat ik enkele interessante wetenswaardigheden uit dit interview samen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Het LMS is nog lang niet afgeschreven

Ik geef toe dat ik een jaar of tien geleden ook dacht dat leermanagement systemen op hun laatste benen liepen omdat ze te weinig richt waren op het faciliteren van het leren, en te veel op het managen. Nog steeds kom je diverse bijdragen tegen over de dood van het LMS.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Virtualisatie van video en artificiële intelligentie gaan technology enhanced learning een impuls geven

Dankzij sterk verbeterde internettechnologie, zoals breedband internet, zijn we vandaag de dag in staat om op grote schaal online video te gebruiken. Dit leidt ook tot uitdagingen, bijvoorbeeld als het gaat om het snel kunnen zoeken van online video’s. Technologische ontwikkelingen die worden toegepast bij ‘geschreven’

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waarom het belangrijk is om digitale en ‘analoge’ leesvaardigheden te ontwikkelen

MindShift heeft onlangs een interessant artikel gepubliceerd over de gevolgen van het gebruik van beeldschermen voor de manier waarop we lezen. In het artikel komen verschillende onderzoekers aan het woord zoals Daniel Willingham. Het resultaat is een genuanceerd artikel waarin vooral wordt benadrukt dat de relatie tussen beeldschermen en de ontwikkeling van leesvaardigheden complex is.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 28-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe training bij kan dragen aan succes in sales

Hoewel het stereotype van de aalgladde salesmedewerker die je zoete broodjes voert steeds minder opgaat, blijft goede communicatie een grote succesfactor in sales. Hierbij gaat het niet alleen om soft skills, maar afhankelijk van de organisatie, ook om meer technische communicatie vaardigheden. Ontdek in dit artikel hoe sales in jouw organisatie naar een nieuw niveau getild kan worden!

Lees verder
Van Faculty of Skills | 28-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe training bij kan dragen aan succes in sales

Hoewel het stereotype van de aalgladde salesmedewerker die je zoete broodjes voert steeds minder opgaat, blijft goede communicatie een grote succesfactor in sales. Hierbij gaat het niet alleen om soft skills, maar afhankelijk van de organisatie, ook om meer technische communicatie vaardigheden. Ontdek in dit artikel hoe sales in jouw organisatie naar een nieuw niveau getild kan worden!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Welke blogposts heb ik tijdens de zomervakantie geschreven?

De zomervakantie is praktisch ten einde. De meeste volgers van mijn weblog zijn waarschijnlijk weer of nog steeds aan het werk. Voor degenen die de afgelopen weken mijn blog niet of nauwelijks hebben bezocht, presenteer ik bij dezen een bloemlezing van mijn blogposts vanaf 14 juli 2018.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moeten organisaties en professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs zich wel of niet verdiepen in de blockchain?

Zoals zo vaak bij nieuwe technologie heeft de aandacht voor de blockchain hype-achtige trekken. Tegelijkertijd -en ook dat zien we vaker- worden de sceptische geluiden luider. Het verleden laat zien dat je ervoor moet waken om deze technologie nu al af te schrijven.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Maakt het voor de prestaties uit waar studenten in een collegezaal zitten?

Hoorcolleges zijn niet de meest effectieve doceeractiviteiten. Uiteraard maakt het ook uit wat je tijdens een hoorcollege doet. Verder laat recent onderzoek zien dat het voor de effectiviteit ook nog uitmaakt waar studenten in een collegezaal zitten.

Onderzoekers van de Universiteit van Sheffield hebben gekeken wat redenen zijn voor studenten om ergens te gaan zitten,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Interessante bijdragen uit OEB Insights #OEB18

OEB Insights is de nieuwsbrief van de organisatie achter de Online Educa Berlijn. Deze conferentie met beurs vindt dit jaar van 5 t/m 7 december plaats. Het medium is bedoeld als marketinginstrument en om deelnemers al kennis te laten maken met thema’s en sprekers.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

De ontwikkeling van massive open online courses in een notendop

De eerste massive open online course (MOOCs) stamt uit 2008. Deze toepassing op het gebied van technology enhanced learning heeft in 2011 zeer veel publiciteit gekregen (zelfs hype-achtige trekken). Waar staan we tien jaar nadat George Siemens en Stephen Downes de eerste MOOC over connectivisme zijn gestart?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Analyse raamwerken/modellen learning design technology enhanced learning

Als docent of ontwikkelaar van technology enhanced learning kun je verschillende raamwerken of modellen gebruiken voor het ontwerpen van onderwijs en opleidingen waarin leertechnologie een prominente rol speelt. In de meest recente uitgave van het British Journal of Educational Technology hebben Matt Bower en Panos Vlachopoulos maar liefst 21 van deze modellen beschreven en de relevantie ervan in perspectief geplaatst.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Artificiële intelligentie en hoger onderwijs

Het World Economic Forum is een invloedrijke organisatie waar de publieke sector en het bedrijfsleven met elkaar in gesprek gaan over een aantal mondiale thema’s zoals de vierde industriële revolutie, mondiale uitdagingen (zoals duurzaamheid) en mondiale veiligheid. De afgelopen dagen kwam ik een aantal bijdragen op de site van het WEF tegen die gaan over artificiële intelligentie en hoger onderwijs.

Lees verder
Van Patrick Koning | 20-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

De scholen zijn weer begonnen en ook de discussie: mobieltjes in de klas!

Afgelopen vrijdag werd ik gebeld door het Brabants Dagblad over het onderwerp mobieltjes in de klas. Dit naar aanleiding van […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waarom bepaalde mensen beter om kunnen gaan met veranderingen dan andere mensen

Een nieuwe organisatiestructuur, andere taken, een nieuwe digitale leeromgeving. Deze en andere veranderingen roepen vaak heel verschillende reacties op. De veranderbereidheid van professionals is dan ook van veel factoren afhankelijk. Een deel van die factoren is te beïnvloeden.

Je kunt bij het realiseren van veranderingen verschillende invalshoeken kiezen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Is het publiceren van beoordelingen van docenten een goed idee?

In Nederland gebeurt het nog niet: het publiceren van evaluatiegegevens van docenten. In de VS doet men dat wel. Wat zijn daar gevolgen van?

Amelie Harper gaat in What happens when teacher performance data is made public?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

273 interactieve technieken die binnen onderwijs en opleiden kunnen worden in gezet

Interactie vormt een belangrijke bouwsteen binnen leerprocessen. Je kunt op verschillende manieren interactie inbouwen binnen onderwijs en opleiden. Bij toeval stuitte ik deze week op een paper (pdf) met maar liefst 273 interactieve technieken. Voor als je inspiratie zoekt om meer te variëren binnen je eigen praktijk.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 16-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Op weg naar feilloze non-verbale communicatie voor managers

Uit onderzoek blijkt dat non-verbale communicatie vaak beter blijft hangen bij je gesprekspartner(s) dan verbale communicatie. Als je als manager je punt wil maken, is het dus van belang dat je non-verbale communicatie in orde is. Zet jij de verschillende aspecten van non-verbale communicatie bewust in?

Lees verder
Van Faculty of Skills | 16-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Op weg naar feilloze non-verbale communicatie voor managers

Uit onderzoek blijkt dat non-verbale communicatie vaak beter blijft hangen bij je gesprekspartner(s) dan verbale communicatie. Als je als manager je punt wil maken, is het dus van belang dat je non-verbale communicatie in orde is. Zet jij de verschillende aspecten van non-verbale communicatie bewust in?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leerstijlen en het belang van kritische zelfreflectie

In onderstaande TEDx Talk vertelt Tesla Marshik niet alleen dat leerstijlen een mythe zijn, maar ook hoe het komt dat leerstijlen een mythe zijn. En bovendien zo’n hardnekkige mythe.

Marshik is associate professor in de psychologie van de Universiteit van Wisconsin.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Tijdens een presentatie niet gestoord worden door je smartphone

KPN gebruikt op dit moment een reclamefilm van een vader die tijdens een presentatie voor een zaal in India gebeld wordt door zijn dochtertje. De reacties op deze commercial zijn verdeeld. Mijn reactie: “pappa heeft zich niet goed voorbereid”.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

De Plakfactor in onderwijs en opleiden

Het boek De Plakfactor van Chip en Dan Heath ken ik al verschillende jaren. Dit boek gaat over de elementen die bepalen of reclame ‘blijft hangen’, of niet. Volgens Pedro de Bruyckere en Marcel de Leeuwe zijn de geleerde lessen ook relevant voor opleiden en onderwijs.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat iedereen zou moeten weten over artificiële intelligentie

Artificiële intelligentie (AI) heeft veel invloed op ons dagelijks leven en werk. Die impact zal alleen maar toenemen. Daarom zou iedereen basiskennis moeten hebben van artificiële intelligentie.

Emma Martinho-Truswell pleit in 3 Questions About AI That Nontechnical Employees Should Be Able to Answer ervoor om artificiële intelligentie “down to earth” te benaderen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

In welke leertechnologieën investeren goed presterende scholen?

Ik vermoed dat onderwijsinstellingen de afgelopen decennia steeds meer geld zijn gaan uitgeven aan ICT, al blijven de kosten de laatste paar jaar absoluut gezien ongeveer gelijk (in ieder geval binnen het mbo; Kennisnet, 2017, pdf). Daarbij kunnen instellingen uit tal van leertechnologieën kiezen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waar zoeken docenten informatie over de effectiviteit van leertechnologieën?

Tijdens mijn zomervakantie verscheen een intrigerend kort artikel met de titel Where Do Educators Turn for Research into the Effectiveness of Technology Tools? Dit artikel doet verslag van een onderzoek onder 1100 Amerikaanse docenten (en andere professionals binnen het onderwijs).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Over het gebruik van effectieve feedback

Feedback is belangrijk voor leren. Veel onderzoek onderstreept dit (o.a. de meta-studie van Hattie). Maar niet elke feedback is effectieve feedback. Feedback in twee fasen kan de effectiviteit van feedback versterken.

Volgens Carolina Kuepper-Tetzel is feedback effectief als deze kan en wordt gebruikt om toekomstige leeruitkomsten en prestaties te verbeteren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Online formatieve toetsen dragen bij aan effectief leren maar vraagtypen doen er waarschijnlijk niet toe

Quizzes of formatieve toetsen zorgen ervoor dat lerenden kennis ook op langere termijn onthouden. De effectiviteit is mede afhankelijk van de kwaliteit van de feedback. Daarbij wordt vaak verondersteld dat invulvragen effectiever zijn dan meerkeuzevragen. Recent Australisch onderzoek laat echter zien dat er geen verschil is tussen deze vraagtypen,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Vier domeinen voor leren en ontwikkelen

Je hebt verschillende indelingen als het gaat om wat professionals moeten leren en op welke manier. Graham Attwell schrijft over four domains of learning (of four development domains).

Ik ben zelf bijvoorbeeld erg gecharmeerd van de benadering van integrale beroepsvorming (pdf) waarbinnen de samenhang tussen drie domeinen van beroepsvorming wordt benadrukt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Artificiële intelligentie gebruiken om de kwaliteit van het lesgeven te verbeteren

Artificiële intelligentie zal in toenemende mate gebruikt worden voor het beoordelen van lerenden. Er wordt echter ook geëxperimenteerd met een AI-toepassing om docenten feedback te geven op de wijze waarop zij lesgeven.

In How artificial intelligence could help teachers do a better job beschrijft Jill Barshay dat de wijze waarop de kwaliteit van instructie geëvalueerd wordt vaak tekortschiet (eenzijdig kijken naar cijfers) of arbeidsintensief en duur is (observaties).

Lees verder
Van Faculty of Skills | 07-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Talent development (niet) voor iedereen?

Talent development is een begrip dat vaak terugkomt in HR. Bij het woord ‘talent’ denk je misschien snel aan een Lionel Messi, Serena Williams of een andere sporter of artiest met een onevenaarbare gave. Ondanks dat zij misschien van nature een voorsprong hebben op ons stervelingen, zouden zij lang zo ver niet zijn gekomen zonder al die trainingsuren. Talent valt te ontwikkelen, maar dan moet dit wel op de juiste manier gebeuren!   

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Mooi overzicht van apps die de productiviteit bevorderen

The 25 Best Productivity Apps in 2018 is een overzicht met handige applicaties die kunnen helpen werk en studie op een meer effectieve en efficiënte manier uit te voeren.

De applicaties hebben betrekking op:

  • Het maken van notities
  • Het maken en beheren van documenten
  • Apps voor het maken en bewerken van afbeeldingen en video
  • Productiviteit-apps (to do lijsten,
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Zeilen rond en ontspannen op Lefkas

De afgelopen twee weken hebben we de koelte opgezocht en vakantie gevierd op Lefkas. De eerste week hebben we gezeild (voor de tiende keer alweer). De tweede week hadden we een studio gehuurd in Lygia.

Mijn zus,

Lees verder