Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Moodle Academie Na het opheffen van Stichting Mnet Benelux is het resterende geld geschonken aan een project om cursussen uit de Moodle Academie te vertalen naar het Nederlands. Op deze manier komt de opbrengst van de stichting nog steeds ten goede aan de Nederlandse Moodle community. Geef je voorkeur op Gemma Lesterhuis, voormalig voorzitter van […]
Het bericht Welke Moodle Academie cursus zie jij graag vertaald naar het Nederlands? is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Het invloedrijke maar eveneens omstreden Wereld Economisch Forum kent ook een Technology Pioneer community. In 17 ways technology could change the world by 2027 kijken leden van deze gemeenschap naar technologische trends die volgens hen al binnen vijf jaar grote veranderingen kunnen bewerkstelligen. Elk jaar komen CEO’s, politici, journalisten en
We zijn het Hemelvaartweekend weer eens naar Berlijn geweest. Dit keer met twee neven, als cadeau aan hen voor het behalen van een diploma aan de hogeschool Windesheim (verleden jaar en binnenkort). We zijn vanaf Deventer met de trein naar Berlijn gereisd (op donderdag helaas met 40 minuten vertraging aangekomen;
Volgens Blair Stamper hebben de ervaringen met ‘emergency remote teaching’ tijdens de Cororacrisis geleid tot vier misconcepties over online leren. Stamper probeert deze misconcepties te weerleggen. Ik plaats hier enkele kanttekeningen bij. Misconceptie 1: Docenten kunnen geen groepswerk online aan leerlingen toewijzen. Stamper onderbouwt dat verschillende vormen van interactie bij
Tool voor beoordelen van vaardigheden Bij het beoordelen van competenties en EPA’s (lees hier meer over EPA’s) moet je regelmatig vaardigheden in bepaalde situaties beoordelen. Omdat een leeromgeving steeds vaker wordt ingezet tijdens blended-learning trajecten wil je als beoordelaar/docent een tool in handen hebben om praktijkopdrachten efficiënt te beoordelen. De Moodle plugin Observation helpt hierbij. […]
Het bericht Observatie plugin handig bij beoordelen competenties en EPA’s is eerst gepubliceerd op Avetica.
Naarmate we meer online leren, zitten we langer achter ons beeldscherm. Intensief ‘beeldschermwerk’ zou echter ongezond zijn, vooral voor kinderen en jongeren. Als scholen meer gebruik maken van ICT voor leren, dan kan dat leiden tot zorgen bij ouders. De bijdrage Decoding 4 Myths About Screen Time That are Impacting
Het Vlaamse De Morgen heeft onlangs een uitgebreid artikel gepubliceerd over effectief studeren, op basis van gesprekken met Vlaamse experts. Ik vat in deze blogposts de tips over effectief leren samen. Het artikel bevat ook nog andere informatie, bijvoorbeeld over de relatie met docenten en het omgaan met paniek. Begin
The Sutton Trust heeft op basis van diverse interviews ‘geleerde lessen’ van Covid-19 pandemie in kaart gebracht. Deze geleerde lessen hebben niet alleen te maken met de online, blended en simultaan leren en opleiden, maar ook met aspecten als omgaan met veranderingen. EdSurge schrijft dat de Coronacrisis ook heeft geleid
Een onderzoek van het Virtual Human Interaction Lab van de Stanford University laat zien dat indicatoren van een effectief gebruik van virtual reality sterk beïnvloed worden door tijd. Hoe meer tijd je doorbrengt in een VR-omgeving, des te meer baat je hebt als het gaat om samen werken en om
Bij de toepassing van technology enhanced learning staat leertechnologie als het goed is niet centraal. Leertechnologie is hier echter wel een noodzakelijk onderdeel van. Je zult bij de selectie ervan rekening moeten houden met verschillende aspecten. Eind 2015 heb ik daarvoor een checklist samengesteld, die ik in 2019 heb bijgesteld.
Organisaties hebben de keuze uit een enorm scala aan technologieën die ingezet kunnen worden voor leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost wil ik jullie attenderen op twee hulpmiddelen die je kunnen helpen bij de selectie van leertechnologieën. Beide hulpmiddelen gaan ervan uit dat je weet wat voor type technologie
Jed Stefanowicz houdt zich bezig met het begeleiden en ondersteunen van docenten op het gebied van onderwijs en opleiden met behulp van digitale technologieën. Docenten moeten in staat zijn om zelfstandig te handelen als het gaat om ‘digitaal leren’ (‘agency‘). Volgens Stefanowicz gaat het bij agency om de combinatie en
De afgelopen week werd ik geattendeerd op een aantal bijdragen die erop wijzen dat een diploma hoger onderwijs in de VS niet langer de belangrijkste sleutel voor maatschappelijk succes is en dat veel lerenden het Amerikaanse hoger onderwijs zonder diploma verlaten. Amerikaans hoger onderwijs wordt daardoor minder belangrijk voor de
Metrokaart De metrokaart van Londen is voor velen het icoon van gebruiksvriendelijk design. Ook voor Alex Büchner die het boek ‘Corporate Learning with Moodle Workplace‘ schreef. Moodle LMS is al een krachtige leeromgeving met veel functionaliteit, bij Moodle Workplace is dit nog uitgebreider. Om al die functionaliteit te ordenen heeft Alex het principe van de […]
Het bericht Metrokaart van alle functies Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.
Op het gebied van blended en online leren wordt vaak gedebatteerd over het primaat van didactiek versus technologie-gedrevenheid. De veelgehoorde uitspraak dat “technologie maar een middel” is, is daar m.i. een illustratie van. In het open access artikel An Entangled Pedagogy: Looking Beyond the Pedagogy—Technology Dichotomy presenteert Tim Fawns onder
Steve Foreman heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van leertechnologieën en het belang ervan voor de ‘leren en ontwikkelen’ (L&D). Wat valt hem en mij daarbij op? Foreman focust zich in zijn onderzoek op acht typen leertechnologieën: Technologieën voor adaptief leren/intelligente tutoren Augmented reality / Virtual reality Kennis bases en
Amazon Webservices profileert zich steeds nadrukkelijker op het gebied van educatieve technologie. Zij hebben onder meer AWS EdStart opgericht. Dit is een zogenaamd “education technology accelerator program”. Binnen dit programma heeft men een 32 pagina tellend eBook gepubliceerd met een beschrijving van zeven wereldwijde trends op het gebied van educatieve
Mijn oud-collega Harm Weistra attendeerde mij gisteren op de bijdrage Everything You Need to Know About POAPs to Boost Your Career. In deze blogpost beschrijf ik wat dit fenomeen is en reflecteer ik op de relevantie ervan voor leren, ontwikkelen en onderwijs. ‘POAP’ betekent in dit geval niet ‘persoonlijk ontwikkelings-
Generative Pre-trained Transformer 3 (GPT-3) is een AI-toepassing waarmee je teksten kunt genereren. Deze toepassing heeft kansen, maar ook risico’s voor onderwijs en opleiden. Vanochtend las ik een artikel over een ‘twitter-draad‘ waarin emeritus-hoogleraar Mike Sharples schrijft hoe je door middel van een GPT-3-transformer complete essays kunt schrijven. Sharples heeft
Updates van Moodle LMS Volgens schema zijn gisteren de Moodle LMS updates uitgekomen voor de versies 4.0.1, 3.11.7, 3.10.11 en 3.9.14. In deze tweemaandelijkse minor releases zijn bugs opgelost en beveiligingsverbeteringen doorgevoerd. Releases notes Bekijk alle releases notes van de versies die zijn uitgebracht. Moodle 4.0.1 release notes Moodle 3.11.7 release notes Moodle 3.10.11 release […]
Het bericht Moodle LMS updates 4.0.1, 3.11.7, 3.10.11 en 3.9.14 is eerst gepubliceerd op Avetica.
De bijdrage 6 Inventive Examples of VR in Education gaat in op de verwachte groei van virtual reality. De auteur vat vijf (veronderstelde) voordelen samen en beschrijft zes voordelen. Lees mijn samenvatting en commentaar. In verschillende (commerciële) rapporten lees je voorspellingen over een toenemend gebruik van virtual reality. De toegankelijkheid
MBO-instellingen, hogescholen en universiteiten ontvangen de komende jaren 560 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds voor het programma Digitaliseringsimpuls Onderwijs. In dit programma wordt onder meer terecht veel aandacht besteed aan deskundigheidsbevordering van docenten. Aan één kritische succesfactor voor de invoering van blended learning schenkt het programma m.i. echter weinig
In deze blogpost wil ik jullie attenderen op twee interessante bronnen die te maken hebben met binding bij (online en blended) leren. Ik vat de bijdragen niet uitgebreid samen. Ze zijn namelijk Nederlandstalig. Verbinding verbroken: Hoe krijg je studenten weer gemotiveerd naar de campus/school? Nu we weer gewoon naar ‘school’
Tijdens de Corona-pandemie is heel duidelijk geworden hoe belangrijk de ontmoetingsfunctie van onderwijsinstellingen is. Is het mogelijk om deze ontmoetingsfunctie online vorm te geven? Waarom kiezen lerenden er wel of niet voor om deel te nemen aan spontane en informele online interacties en andere schoolbrede evenementen? Spontane ontmoetingen, buiten de
Bijna 25 jaar geleden publiceerde Gilly Salmon voor het eerst over het ‘5 stages-model’. Dit model beschrijft welke fasen je bij online en blended leren moet doorlopen, en welke activiteiten docenten/opleiders in die fasen moeten ontplooien. In deze blogpost houdt zij dit model opnieuw tegen het licht. Salmon gaat eerst
Na veertien jaar hebben we de afgelopen week weer eens Rome bezocht. Dit blijft een prachtige stad, al is het er erg druk geworden. We waren anderhalf jaar geleden van plan om Rome te bezoeken. Die reis hebben we toen vanwege bekende redenen moeten annuleren. We hadden nu afgesproken om
Missie van Stichting Mnet Benelux Stichting Mnet Benelux heeft bekend gemaakt dat zij is gestopt met haar activiteiten en dat de stichting opgeheven gaat worden. In 2019 is deze stichting opgericht met als missie om elk jaar een Nederlandstalige MoodleMoot te organiseren. Een MoodleMoot is een jaarlijks event waar kennis gedeeld wordt over Moodle. Er […]
Het bericht Stichting Mnet Benelux stopt, de Nederlandstalige Moodlemoots gaan door is eerst gepubliceerd op Avetica.