Logo e-Learning

Is deze mail onleesbaar?
Bekijk de webversie.

Maandelijkse nieuwsbrief maandag 15 mei 2017

Vacatures

Storyline Freelancers gezocht! (E-learning Training)
Zie ook de rubriek vacatures.

Agenda
Activiteiten voor de komende periode.

18-5-2017
Workshop: 'Zo houd jij je online leeromgeving topfit'
30-5-2017 - 8-6-2017
Training "E-learning Ontwikkelen met Articulate Storyline"
6-6-2017
Workshop Get in the Flow – Create great lessons
29-6-2017
Articulate Storyline Basic Training
Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-learning.nl.

Blogs
De afgelopen maanden hebben de marktspelers weer interessante blogs geplaatst. Lees bijvoorbeeld:

Online communicatie trainen: 4 manieren (TrainTool)
Minor releases van Moodle uitgebracht (Avetica)
H5P nieuw content type 'Speak the words' (Avetica)
Effectieve salestraining volgens Ziglar, James en Tracy: 3 tips (TrainTool)
Een terugblik op Next Learning 2017 (SBO)
Voor meer blogposts, zie de rubriek Bloggers.
Voor de bijdragen van redacteur Wilfred Rubens en meer, zie zijn weblog.


Column

De column van deze maand is van Ger Driesen, Learning Innovation Leader bij aNewSpring. En het is een bijzondere column, want die gaat over de genoegens van het eten van een kroket. Past dat in een nieuwsbrief over e-learning? Jazeker wel. Want Ger maakt gehakt van het feit dat tijdens het online leren de kroket ontbreekt. Dat vindt hij niet alleen, de deskundigen die hij raadpleegt zijn het met hem eens; en komen met oplossingen. De moeite van het lezen dus meer dan waard.

 

Nieuws van Markspelers

Een selectie van het nieuws dat de markspelers de afgelopen periode op e-Learning.nl publiceerden.

SkillsTown lanceert e-coaching (SkillsTown)
Videolearning: Trends en Toepassingen (Future Learning)
Cursus gevolgd..... en dan? (deel 1) (Future Learning)
Voorbereiden op de AVG (BeOne Development)
Digital skills: de vaardigheden van de 21e eeuw (RMMBR)
Beter presteren met micro-leren (SkillsTown)
Philadelphia enthousiast over NetDimensions (The Courseware Company)
New Heroes ontvangt accreditatie (New Heroes)
Leren verandert, nu de leersystemen nog? (The Courseware Company)
Articulate Storyline 3 met veel nieuwe oude features (The Courseware Company)
RTL4 filmt bij E-learning Training (E-learning Training)


Zie ook de rubriek Nieuws en Nieuws van Marktspelers.

 

Achtergrondartikelen

Bij de zoektocht naar dagelijks nieuws komt de redactie verdiepende artikelen tegen die de site niet halen, maar het lezen zeker waard zijn. Daarom in de nieuwsbrief een overzicht van wat er de afgelopen periode aan lezenswaardigs voorbij is gekomen. Een willekeurige en subjectieve selectie uit het Engelse taalgebied.

Leren

The Disruption of Digital Learning: Ten Things We Have Learned
The Rise of Machines Means You will Never Finish your Education!
The Future Of Your Organization Is In Its Culture Of Learning
Deep Learning: Shaking the Foundations
Why self assessments improve learning
How to Succeed with Blended Learning - A Complete Guide

Onderwijs

When robots replace teachers
Technologies That Will Shape The Future Of Education
The future of college: Online classes, but no degree
5 myths about classroom technology
12 Educational Technology Concepts Every Teacher Should Know

Tools / technologies

The Next Wave of Technology-led Disruption
What’s Trending in Ed Tech So Far
How gamification can be used to design learning
7 Hidden Tips for Google Sites
Why is video learning so popular?
Twitter Polls for Learning in and out of Class

Achtergrond / theorie

Pedagogical theories (infographic)
The Padagogy Wheel – It’s Not About The Apps, It’s About The Pedagogy
Difference Between Digital Skills and Digital Literacies, and Teaching Both
Educational Technology Philosophies (video)


Diversen

Report flags big challenges for L&D
The missing half of training
Tips on How to Give A Successful Presentation
The value of microlearning
Learners Can Take Well-Designed Microlearning Anywhere!


Nieuwsbrief

De redactie heeft voor de lezers van de nieuwsbrief artikelen geselecteerd die nog niet op e-Learning.nl hebben gestaan. Daarnaast geven wij een overzicht van wat in de voorgaande maand op de site het meest is gelezen.

De afgelopen maand meest gelezen

Leren met de smartphone

Meest gelezen nieuws
Interessant bijdrage van Kiki Jacobs van RMMBR op CustomerTalk. Over de mobiele telefoon, al lang niet meer alleen een apparaat om te bellen of sms’en. Inmiddels doen we er van alles mee. De krachtiger computer in onze broekzak gebruiken we voor vermaak, inspiratie, onzin en serieuze zaken. In toenemende mate gebruiken we de mobiel professioneel.

Lees het in dit artikel.

 

Philadelphia enthousiast over NetDimensions

Meest gelezen nieuws van marktspelers
Ervoor zorgen dat iedereen moet kunnen leren wanneer hij of zij dat wil. Ervoor zorgen dat er in maar liefst 600 vestigingen ontwikkeling plaatsvindt. Van zowel medewerkers als cliënten en vrijwilligers. Én ervoor zorgen dat fysieke en klassikale trainingen gecombineerd kunnen worden met technologie. Zoals e-learning, serious gaming en een online forum. Hoe maak je die ambities waar? Lees het in dit artikel.

 

Uitgelegd: Transfer of learning

Meest gelezen blog
Afgelopen jaren heb ik een aantal zoektochten gedaan naar het begrip: 'transfer'. Het begrip komt ik in veel boeken tegen, wordt uitgelegd (bijvoorbeeld near versus far transfer), maar de vraag hoe je transfer didactisch kunt stimuleren wordt bijna nooit beantwoord. Bekijk het in dit blog.

 

Voorbereiden op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

Meest gelezen nieuws geplaatst door marktspeler
Volgend jaar wordt de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) van kracht. Verwerkt je organisatie persoonsgegevens? Dan krijg je te maken met meer verplichtingen. Zo moet je aan kunnen tonen dat je organisatie zich aan de wet houdt. Per 25 mei 2018 geldt binnen de Europese Unie dezelfde privacywetgeving. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) die sinds 2001 in Nederland van kracht is komt dan te vervallen. Of we bij BeOne Development al helemaal klaar zijn voor de AVG? Nou, nee. Maar we zijn er al wel volop mee bezig. Lees het artikel hier

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.


Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Postbus 14797
1001 LG Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Log in op e-Learning.nl een schrijf u uit voor de nieuwsbrief.

Op zoek naar de e-kroket voor betere online leerprestaties

Door Ger Driesen
Learning Innovation Leader bij aNewSpring

E-learning of online leren wint al jaren gestaag aan populariteit. Dit ten koste van de meer traditionele klassikale training. Naast de vele voordelen brengt deze beweging ook nadelen met zich mee. Het belangrijkste nadeel is dat een van de meest populaire snacks aan terrein verliest. De oer-Hollandse kroket vormt al jaren één van de meest cruciale onderdelen van een geslaagde opleiding of training. Tijdens de lunchpauze of tijdens de snack break van 17.00 uur: de kroket past altijd. Met of zonder broodje, op het broodje geplet of juist niet, met of zonder mosterd – wat een heerlijke keuzemogelijkheden. Bovendien blijkt uit onderzoek van Martijn B. Katan een broodje kroket gezonder dan een broodje gezond. Is een er digitale variant te vinden van de kroket die hetzelfde positieve effect kan hebben maar dan binnen e-learning programma’s?

Kroket op de achtergrond
Nu e-learning zo stevig doorzet verschuift de kroket naar de achtergrond en dat is niet goed voor onze branche. De kroket symboliseert namelijk heel veel belangrijke aspecten die bijdragen aan een geslaagd leerproces. De kroket vormt dat kleine moment van geluk, die kleine extra beloning voor het deelnemen aan de training. Even dat moment voor jezelf, dat moment van rust en bezinning na de eerste hap. Of juist even geen bezinning en lekker even terug in de comfort zone van het kroket eten. Dit klinkt misschien allemaal wat individualistisch, absurdistisch wellicht, maar dat is het allerminst. Niets is zo verbroederend, geen enkele teambuilding oefening effectiever dan samen kroketten eten. Daarom hebben we in dit digitale tijdperk dringend een vervanging nodig. Dus ben ik op zoek naar de e-kroket. Een digitale variant die hetzelfde positieve effect kan hebben maar dan binnen e-learning programma’s. Een moeilijk vraagstuk, ik kom er zelf niet helemaal uit. Gelukkig heb ik een goed netwerk met daarin enkele toonaangevende experts. Ik heb hen geraadpleegd. Gevraagd wat voor hen de waarde van de kroket is in het kader van leren, hoe zij de snack bij voorkeur verorberen en wie of wat kanshebber is voor de e-kroket. Dit is wat ik leerde.

Francois Walgering, de kroket en 'digital badges'
Francois Walgering won onlangs de titel 'Learning Innovator 2017' en is een van de fijnste collega's in het werkveld. Kenner van het fenomeen 'digital badges' - misschien is daar de oplossing te vinden. Daarom de 'go-to guy' voor dit vraagstuk.

Voor Francois staat de kroket voor het creëren van sociale momenten binnen het leren, het moment waar iedereen naar uitkijkt na een periode van hard werken. Dat informele moment van letterlijk en figuurlijk stoom afblazen en netwerken. De kroket geeft ook de mogelijkheid om cursisten te waarderen voor hun inspanningen. Een kroket smaakt eenmaal lekkerder als je het gevoel hebt dat je hem echt hebt verdiend.

Daarom eet Francois de kroket het liefst na een stevige inspanning met het gevoel dat hij het echt heeft verdiend: "Het liefst eet ik de kroket samen met het team dat de inspanning heeft geleverd, inclusief een momentje van 'vieren' en reflecteren."

Francois heeft een mooi idee: hij zou graag 'digital badges' de kroket 2.0 willen noemen, de verbeterde kroket in de vorm van meerdere bitterballen. Met digital badges bestaat namelijk de mogelijkheid om meerdere momenten te creëren binnen het leren om mensen te waarderen (micro-credentials). Waar je met een kroket zorgt voor de algemene waardering kan je met de bitterballen specifiek gedrag belonen dat nog persoonlijker en specifieker is. Het kan dan ook zijn dat verschillende personen op verschillende momenten hun beloning krijgen. Uiteraard kun je met een 'eind-badge' (ofwel de 'kroket-badge') ook nog teamprestaties belonen.

Ton Bruining, de kroket en een 'boundary object'
En dan is er Ton Bruining. Formeel opgeleid als diëtist en hij begon zijn carrière in die rol. Ton is daarna jaren actief geweest in het werkveld van leren - en nog steeds. Bovendien is hij gepromoveerd Humanist en lector Leiderschap in Onderwijs. Daarnaast is hij kenner en liefhebber van cultureel erfgoed. Een machtige combinatie van expertise om op dit vraagstuk los te laten. Ton stelt me niet teleur, dat doet hij nooit. Hij meldt het volgende: "De kroket is een belangrijk ‘boundary object’ tussen de training en de trainees als groep en tussen de groepsleden onderling. De zorg over het verdwijnen van de krokettenreflectie in een digitale leeromgeving is terecht. Omdat de krokettenreflectie nog niet in de literatuur is beschreven moet daar meteen onderzoek naar gedaan worden, met daarbij uitleg over de ontwikkeling van de samenwerking".

Ton eet de kroket het liefst direct uit het vet en zonder fratsen: "Geen broodje of mosterd. De smaaksensatie komt maximaal tot zijn recht. Een gruwel en ook nog eens gevaarlijk zijn van die lauwe, slappe dingen langs de snelweg. Verrassend vond ik ooit de versie van marsepein. Kroketten eten doe ik samen met anderen of stiekem alleen."
Ton heeft gelukkig ook een idee over de e-kroket. De e-kroket zou voor de kleine private genietmomentjes moeten zorgen en voor een gezamenlijk genietmoment. Een eenvoudige of aantrekkelijke game die je alleen of met een groep kunt spelen zou een alternatief voor de krokettensensatie kunnen zijn. Het mooiste zou zijn wanneer die e-kroketgame prikkelt tot out of the box denken en tot het samen denken over vertalingen naar de praktijk.

De e-kroket bij online training
Dit alles leidt tot een aantal mooie conclusies. De e-kroket moet er komen, in de vorm van een game of een digital badge en aangevuld met de 'bitterbal-badge'. De deskundigen zijn het ook eens over de waarde van de 'analoge, grounded reality, ouderwetse' kroket in het leerlandschap. Voor 'learning designers' blijft het daarom belangrijk dat zij steeds weloverwogen hun blended leerinterventies kiezen: met of zonder (e)kroket.

PS - Op de hoogte blijven? Elke twee weken deel ik mijn Learning Notes