Is deze mail onleesbaar? Bekijk de webversie.
Maandelijkse nieuwsbrief vrijdag 28 maart 2014
Nieuwe rubriek: Bloggers Bloggers is een nieuwe rubriek op de homepage van e-Learning.nl. Een aantal toonaangevende Nederlandse bloggers op het gebied van leren en technologie, is gevraagd om met enige regelmaat te verwijzen naar (een selectie van) de bijdragen op hun weblog. Naast Headlines is dit de tweede nieuwe rubriek die dit jaar op e-Learning.nl verschijnt. Headlines geeft een overzicht van het nieuws op Engelstalige sites. Bloggers een overzicht van wat er op Nederlandse webblogs verschijnt. Het past in het streven van e-Learning.nl om een zo volledig mogelijk beeld te geven van wat er gebeurt op het gebied van leren en technologie. Suggesties zijn altijd welkom.
Call for Proposals Online Educa Berlijn Dit jaar vindt de 20ste editie van de Online Educa Berlijn van 3 tot en met 5 december plaats. Het thema is ‘Changing Learning’. Tot 2 juni aanstaande kun je voorstellen voor bijdragen leveren.
Meer op e-Learning.nl
Nieuwe naam elearningeuropa De portal elearningeuropa.info gaat voortaan door het leven als Open Education Europa, the gateway to European innovative learning. Dankzij meer Web2.0-mogelijkheden krijgen gebruikers betere faciliteiten voor het opzetten van communities. De portal biedt informatie, reflectie en een overzicht van onderzoek en activiteiten op het gebied van onderwijs en ICT. Verder is de toegang tot het archief met eLearning-papers verbeterd.
Agenda 08/4 ILIAS in de praktijk 09/4 ICT innoveert Onderwijs 16/4 Next Learning Event 2014 15/5 Quick Start Adobe Connect Pro 15/5 Online Moodle Moot 02/6 Online Leren Faciliteren
e-Learning Awards 2014: de finale nadert
16 kandidaten zijn nog in de race voor de e-Learning Awards 2014, een initiatief van e-Learning.nl. De vakjury heeft bij alle inzenders een kijkje in de keuken genomen. Deze week rondt de jury de beoordeling af.
Zondag 30 maart wordt bekend wie de genomineerden zijn in beide categorieën. De presentatie van de kandidaten staat online: - Smarter Learning e-learning award - Creative Startup e-learning award
De e-Learning Awards worden op 16 april uitgereikt op het Next Learning Event 2014 in ’s-Hertogenbosch.
Next Learning 2014: ruim 250 deelnemers
Nog zo’n twee weken te gaan, tot het jaarlijkse congres op het snijvlak van leren en technologie. Op 16 maart wordt in 1931 Congrescentrum Brabanthallen in Den Bosch Next Learning 2014 gehouden. Ook dit jaar weer bestaat het event uit een congres en een plaza. Deelnemers aan het congres hebben automatisch toegang tot de plaza, een beursvloer waar leveranciers zich presenteren en waar kennis kan worden gemaakt met nieuwe en vernieuwende oplossingen. De plaza kan ook apart worden bezocht.
Al meer dan 250 bezoekers hebben zich ingeschreven voor het congres. Deelname is nog steeds mogelijk. Meer informatie te vinden op de site van Next Learning 2014.
St. Elisabeth kiest voor HEAD
Van PAT Learning Solutions
Het St. Elisabeth Ziekenhuis zet de e-learning-opleiding Financieel fundament in de Zorg – CURE in als onderdeel van een nieuw leiderschapsprogramma. De opleiding is ontwikkeld door de vereniging HEAD. Het St. Elisabeth ziekenhuis heeft een elektronische leeromgeving – het Elisabeth Leerplein – die de mogelijkheid biedt om naast klassikale, ook online opleidingen te volgen. Voor het onderdeel Financiën, Planning & Control, stond het ziekenhuis voor de keuze om zelfstandig een module te ontwikkelen of gebruik te maken van Financieel fundament in de Zorg. De opleiding wordt opgenomen in Pulseweb, de door PAT Learning Solutions ontwikkelde leeromgeving die binnen veel ziekenhuizen wordt ingezet.
Het Nieuwe Leren
Van HEMA academie
Toets op internet ‘Het Nieuwe Leren’ in en je treft vele hits. Wat opvalt, is dat in veel artikelen opnieuw de discussie wordt aangegaan over de voor- en nadelen van Het Nieuwe Leren en inherent daaraan Het Nieuwe Werken. Voorstanders benadrukken de inzet van het talent van ieder individu, tegenstanders beroepen zich op onderzoeken waaruit blijkt dat medewerkers tegenwoordig te weinig inhoudelijke kennis en dus expertise hebben. Het Nieuwe Leren inmiddels uitgegroeid tot een containerbegrip. Het wordt op vele manieren beschreven en omschreven.
De volledige blogpost van Chantal Weimer is te lezen op e-Learning.nl.
ILIAS is volwassen
Van Future Learning
Toen ILIAS in de jaren ‘90 van de vorige eeuw werd ontwikkeld aan de Universiteit van Keulen, was de doelgroep de universiteit zelf. Ook toen men een paar jaar later ILIAS publiceerde onder het GPL licentiemodel, bleef de voornaamste doelgroep de universitaire wereld. Natuurlijk waren ook bedrijven en andere instellingen geïnteresseerd in ILIAS; het was ten slotte een kwalitatief uitstekend systeem, en het was gratis. 25 jaar later is ILIAS een volwassen product voor een brede markt. Het volledige artikel is te lezen op e-Learning.nl.
Toegevoegde waarde onderwijskundige
Van Atrivision
Als onderwijskundige maak je kennis toegankelijk door lesmateriaal te ontwikkelen dat zowel in vorm als niveau bij de doelgroep aansluit. Dat betekent dat je je verdiept in het onderwerp met behulp van inhoudsdeskundigen, je inleeft in de doelgroep en ervoor zorgt dat het ontwikkelde materiaal de lerende in staat stelt vooruitgang te boeken.
Een leeroplossing kan nog zo mooi zijn, zonder hulp van een onderwijskundige is de kans heel groot dat de lerende er te weinig van opsteekt. In onze blog is onderwijskundige Nicole de Kuyper aan het woord over de toegevoegde waarde van een onderwijskundige in een leertraject.
De volledige bijdrage is te lezen op het blog van Nicole de Kuyper
Suggesties?
Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.
Case van de maand:
De praktijkcase in deze nieuwsbrief is een verkorte versie van het hoofdstuk Gedragsverandering door business-simulaties uit het boek Serious Gaming, Leren door te ervaren. Klik hier om direct naar de case te gaan.
De afgelopen maand op e-Learning.nl
Rapporten / content 2014 Horizon rapport hoger onderwijs Trendrapport open education 2014 Global Education Database e-Learning voor geneeskunde Nieuwe 4W van Kennisnet Tools 8 tools interactieve video Nieuwe fase Radix game PeerSquared voor individueel les Beste gratis kinderapps Aurasma (AR) in de klas Beslis over Tin Can tools Stormboard versie 2 MindMeister add-on Google Docs Google for Entrepreneurs Easygenerator in de browser MOOCs MOOC-docent worden? MOOC Populatie MOOC platform kiezen Rapport UK over MOOC’s Infographics Werking geheugen MOOC Populatie Implementeren e-Learning Evolution of Distance Learning Bibliotheek van de toekomst Diversen Nieuwe manier van ontwikkelen Serious eLearning Manifesto
Headlines
Headlines: een kleine selectie uit het aanbod van de afgelopen periode.
Trends E-Learning Market Trends 2014-2016 Flipped Class Surpasses Other Trends Tools Going 'Google' in the Classroom 22 Awesome Moodle Site Themes 10 Tools Collaborative Learning Top 6 LMS Implementation Mistakes LMS Proposals
MOOCs MOOC Report 4: Free Courses A MOOC Mystery: Where Do Students Go?
Infographics SCORM Explained [INFOGRAPHIC] Infographic: Guide to Social Media
Achtergrond Technology Energizes Online MBA Case Studies Gamification in_HR
Blended learning Tips And Features Blended Learning Visual Guide to Blended Learning
Gaming Evolution of Gamification Infographic Learning Games Part of Strategy
Big data Big Data Analytics Actionable? Learning analytics a key feature
Boeken Books For Learning Designers Book: Secret to Effective Games
Instructional design The power of learning communities Informal-Social Learning Designer
Diversen The Mobile Learning Shift | LearnDash Time Estimates for Development
Laten leren, is laten beleven
Het doel van de eerste ontwikkelmarkt van de gemeente Den Helder was medewerkers bewust maken van hun individueel loopbaanbudget en laten beleven wat persoonlijke ontwikkeling voor hen kan betekenen. Tijdens de eerste editie van de ontwikkelmarkt kregen alle medewerkers deze kans. “We hebben een enorm goede sfeer gecreëerd waarin ontwikkeling centraal staat en waar men concreet hun budget kon uitgeven,” vertelt Martin van der Veen, initiatiefnemer en programmamanager van de ontwikkelmarkt in februari 2014.
Het volledige interview is te lezen op e-Learning.nl.
ProfPortaal Zorg biedt e-learning-platform
Tien grote ziekenhuizen en zorginstellingen starten samen ProfPortaal Zorg, een nieuw initiatief op het gebied van e-learning. Zij ontwikkelen content voor en met de zorg. Hierdoor hoeft niet elke instelling zelf content te maken of in te kopen, wat kostbaar en inflexibel is. ProfPortaal Zorg is een gezamenlijk initiatief van het Landsteiner Instituut (namens Ziekenhuis Bronovo, Groene Hart Ziekenhuis en Medisch Centrum Haaglanden), De Zorgboog, Jeroen Bosch Ziekenhuis, St. Elisabeth Ziekenhuis, Zorgpartners Friesland (namens Zorggroep Noorderbreedte, Medisch Centrum Leeuwarden en Tjongerschans Ziekenhuis Heerenveen). Het volledige artikel is te lezen op e-Learning.nl.
Colofon Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.
Contact: Postbus 14797 1001 LG Amsterdam T. 06 53 64 03 78 F. 084 87 56 967 E. info@e-learning.nl
Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Log in op e-Learning.nl een schrijf u uit voor de nieuwsbrief.
Opdrachtgever: The University of Texas Health Science Center Opdrachtnemer: Gaming Works Klantvraag: introduceren nieuw ITSM-tool Oplossing: business-simulatie
De ICT-afdeling van The University of Texas Health Science Center in San Antonio stapt over op de ITIL-werkwijze. Een nieuw ITSM Tool moet de diensten beter beheersbaar maken. Als onderdeel van dit project is de business-simulatie 'Apollo 13 – an ITSM case experience'™ van Gaming Works gebruikt.
Een nieuwe manier van werken De leerdoelen van de business-simulatie zijn afhankelijk van wat een organisatie wil bereiken. Bij de ICT-afdeling van het Health Science Center gaat een team van 190 medewerkers de nieuwe tool gebruiken. Er is weerstand. Aan de hand van het 8-velden model van Kessels en Smit is de situatie geanalyseerd. Daaruit kwam o.a. naar voren:
Probleem
Werksituatie
De aanpak De aanpak bestond uit vijf stappen. Verkort weergegeven:
Stap 1: Het ontwikkelen van de gemeenschappelijk gewenste werksituatie. Wensgedragingen opgesteld door kernteam medewerkers.
Stap 2: Het ontwerpen en uitzetten van een vragenlijst betreffende de wenssituatie. Eerste meting van de wenssituatie (N=110)
Stap 3: Uitvoeren van een serie Apollo 13 business-simulaties voor de ICT-teams.
Een team van trainers is klaargestoomd om de simulatie te verzorgen. Samen met de trainers heeft Gaming Works een uitvoeringsplan gemaakt voor de business-simulaties. Elke sessie werd begeleid door een trainer en een teamleider/procesmanager. De toevoeging van de teamleider/procesmanager kwam voort uit de wens om hun rol en betrokkenheid verder te ontwikkelen. Tijdens de simulaties werd de 'wenssituatie' centraal gesteld door na elke speelronde enkele specifieke vragen te verkennen, zoals:
De procesmanagers hebben de reflectieronden begeleid en het team geholpen om verbeteringen door te voeren en de 'lessons learned' aan het einde van de sessie te verzamelen.
Stap 4: Gedurende één maand werken op de wijze zoals afgesproken in de ‘wenssituatie’.
Stap 5: De tweede meting aan de hand van de vragenlijst. De resultaten van de tweede meting.
De eerste voorzichtige conclusies na de tweede meting luidden dat er een betere klantgerichtheid was. Er was meer begrip voor elkaars rollen. Het proces werd beter gevolgd en er was meer betrokkenheid van het lijnmanagement. Een aantal opvallende resultaten:
Conclusies en bevindingen Het project is uitvoering besproken, waarbij de volgende conclusies zijn getrokken:
Bovenstaande case is een verkorte versie van het hoofdstuk Gedragsverandering door business-simulaties uit het boek Serious Gaming, Leren door te ervaren.
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.