Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
's Hertogenbosch 16 apil 2014. Vanmiddag zijn op het Next Learning Event de e-Learning Awards 2014 uitgereikt. Dit jaar zijn de categorieën Smarter Learning en Creative Startup. Uit de meer dan 30 inzendingen zijn 6 genomineerden gekozen. Alles zes mooie projecten en producten, maar voor beide categorieën is er een duidelijke winnaar. De winnaar in de categorie Smarter Learning is AtHand met Map Makers Society.
Uit het juryrapport:
De Map Makers Society is een omgeving waarin geografische analisten van Nokia uitgedaagd worden om hun werkwijze fundamenteel te veranderen. Geografische analisten zijn individualistische en specialistische verzamelaars van cartografische gegevens, uitgerust met veel technologie waarmee zij in hun auto’s hele continenten in kaart brengen. Nokia heeft 800 van deze specialisten tussen 25 en 35 jaar oud die rondrijden over alle continenten. Hun werkwijze voldoet echter niet meer in een tijd waar gebruikers ‘real time access’ willen hebben tot informatie. AtHand heeft de uitdaging opgepakt om te bewerkstelligen dat deze geografische analisten een wereldwijde samenwerkende community worden die bovendien met externen kontakten aanknopen om nieuwe netwerken te ontwikkelen. AtHand heeft een online training game ontwikkeld gebaseerd op een heldere en praktische onderwijsvisie. Leren doe je vooral door herhaaldelijk te doen en omdat motivatie een belangrijk facet is in leerprocessen is gebruik gemaakt van game elementen die gebruikers in een ‘flow’ brengt die gecombineerd met een zeer professioneel vormgegeven storytelling het leren tot een lifelong learning belevenis maakt. De videoboodschappen van de ‘Master of the Map Makers’, soms wat lang, creëren een sense of urgency die gebruikers bewust maakt van de noodzaak tot verandering zonder dat dit bedreigend overkomt. De gebruiker wordt als het ware in de game gezogen. Het leerproces wordt stevig verankerd in het dagelijks werk, de opdrachten betreffen het eigen en dagelijks werk, een vorm van ‘gaming on the job’. Gebruikers weten dat ze in een multiplayer game participeren, maar tegelijkertijd gaat het om hun eigen realiteit, en het resultaat van hun werk doet er dus 100% toe. Deze zwaluwstaart verbinding tussen gaming en werken vindt de jury unaniem zeer goed uitgevoerd. De winnaar van de Creative Startup award is Mobile Music Trainer.
Wie vroeger als kind begonnen is met muziekles weet misschien nog hoe het voelde. Na de les kreeg je een muziekstuk als huiswerk mee om thuis te oefenen. In de praktijk kwam daar meestal niet veel van terecht en een week later moest je met knikkende knieën het stuk dat je eigenlijk niet goed genoeg kende spelen op je les. Dat kon anders dacht muziekdocent Eric Provoost. Hij bouwde een app die beginnende muzikanten van solo instrumenten ondersteunt bij het oefenen van muziekstukken. Je kunt het stuk laten voorspelen. Er zijn verschillende oefenmodes waarbij je kunt meespelen met de bladmuziek en visuele feedback krijgt of je de juiste noten speelt. Je kunt ook een medaille behalen. Er kan een Facebook groep gemaakt worden waarop leerlingen hun medaille kunnen uploaden. De docent kan de voortgang van zijn leerlingen ook volgen. Leerlingen zijn meer gemotiveerd om te oefenen en voor ouders betekent het dat ze meer rendement van hun geld hebben zonder dat ze dagelijks hoeven te zeggen “Heb je al geoefend?” De jury is van mening dat Mobile Music Trainer een slimme technologische oplossing is met wereldwijde toepassingsmogelijkheden voor muziekoefeningen. De app gebruikt een goede combinatie van feedback instrumenten voor instructie en social media voor motivatie. Eric Provoost is een echte entrepreneur die in zijn product gelooft en heeft ook volop ideeën om het product verder uit te bouwen.
Lees het volledige juryrapport met de beoordeling van alle genomineerden.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.