Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Job Bilsen | 16-04-2013 | Article Rating | (0) reacties

E-Learning Event 2013: Do It Yourself Learning Liveblog

E-Learning Event 2013: Do It Yourself Learning Liveblog

Do It Yourself learning. Marcel de Leeuwe en Hans de Zwart gaan ons dus niet vertellen hoe het moet. Want, zoals ze zelf zeggen: “wij weten het zelf eigenlijk ook precies”. Maar we hebben gelukkig een hele sessie die we kunnen gebruiken om er achter te komen.

 

De eerste slide toont ons een verzameling van autodidacten. Jimmy Hendrix, Albert Einstein, Quinten Taratino en vele anderen. Mensen die zichzelf iets hebben aangeleerd.

 

DIY learning of Self Directed learning, de term doet er volgens Hans niet toe, het gaat om de lading. Wat veranderd er eigenlijk in het organiseren van leren?

 

  • Snelheid & Complexiteit van de business,
    (Stefaan van Hooydonk heeft hier eerder op de dag al aan gerefereerd met het voorbeeld van de lifecycle van de LED-lamp (9 maanden) vs de TL (15 jaar) We zien dit ook terug aan de halfwaardetijd van kennis.)
  • Mobiliteit van de werknemer
  • Technologie schept mogelijkheden.

We mogen volgens Hans best eens wat kritischer zijn op de manier waarop we op dit moment bezig zijn met leren. Want we verwarren doceren met leren en we verwarren certificaten met competenties

 

In de sessie laten Hans en Marcel in een pecha kucha verschillende voorbeelden zien van DIY Learning.

We zien voorbeelden:

  • een jongleurfestival voorbij komen waarin de deelnemers zelf sessies inplannen.
  • Uncollege, decentralisatie scholen
  • Yammer, de interne ‘twitter’.
  • World Without oil (Massive alternate reality game)
  • Leren lopen, dit doen we allemaal zonder curriculum
  • LiveMocha, de site waar je zelf een taal kunt leren zonder docent maar mét de community.
  • Koninklijke Kentalis, het maken van eigen cursusmateriaal inclusief webbased trainingen.
  • Kennedy Mars, de verschillende kennis voor de voorbereiding vond hij op forums en apps.
  • Apps, voor veel leervragen voorzien apps.
  • Online leesgroep, Hans organiseerde een eigen leerproces door samen met online contacten een leesgroep te starten. 
En principes:
  • Devolve responsibility. Leg de verantwoordelijkheid bij de medewerker. We hebben een aangeleerde hulpeloosheid als het gaat over leren. We zijn inmiddels zo gewend om verantwoordelijkheid te nemen voor anderen.
  • Be Open, geen barrieres opwerpen. Grenzen van de organisatie uit.
  • Design experiences, DIY leren gaat niet over het creëren van content maar over de ervaring.
  • Scaffolding: steigers bouw je op om het makkelijker maken om voor anderen kennis te delen/vinden
  • Stimulate reflection. Je moet mensen sturen om dingen te doen die ze nog niet eerder hadden gedaan.

De vraag: Wat is uw favoriete voorbeeld en Welk principe moet er weg?

 

De discussie start, met name het uit handen geven van de verantwoordelijkheid krijgt veel aandacht. Dit blijft een spannend onderwerp maar blijkt fundamenteel voor succesvol leren. Volgens Hans is een voorgekauwd curriculum dan ook niet nodig. Het is echter wel belangrijk om mensen te introduceren in wat er van ze verwacht wordt om ze in staat te stellen daar zelf hun verantwoordelijkheid in te nemen.

 

We gaan verder met de sessie. Sugata Mitra wordt aangehaald als voorbeeld hoe DIY kan werken. Mitra heeft een miljoen gekregen om een school op te zetten in de cloud met de vraag: Hoe kan ik een school opzetten ongeacht de kwaliteit van de docent. Kinderen hebben volgens Mitra maar 3 dingen nodig:
  • Een breedbandverbinding
  • Samenwerken, ze hebben elkaar nodig
  • Aanmoediging en bewondering nodig. Dus ze hebben geen docent nodig maar een oma nodig: “The grannypedagogy”. 
We gaan aan de slag in groepjes van 4 met de volgende opdracht:
  • Wat zijn de grote verschillen tussen kindgericht leren en de manier waarop volwassenen leren?
  • Hoe kun je als opleidingsorganisatie het zelfsturend leren van de medewerkers bevorderen?

 

Marcel en Hans lopen weg en laten ons alleen. Mitra noemt dit: Minimaly invasive education, je moet het leerproces zo min mogelijk verstoren.


Bij terugkomst vertelt Marcel dat dit voor hem onnatuurlijk aanvoelt. Het is ontzettend moeilijk om het proces los te laten. We staan vervolgens stil bij wat er tijdens dit proces zich heeft afgespeeld. Samengevat de volgende dingen:
  • Bijna niemand heeft iets opgezocht
  • We hebben als volwassenen een soort aangeleerde gereserveerdheid. Dit lijkt aangeleerd.
  • We hebben behoefte aan autoriteit en kaders, ook hierover verbazen we ons, dit hadden we als kind niet.
Op de vraag hoe je als opleidingsorganisatie het zelfsturend leren van de medewerkers kan bevorderen kwamen de volgende reacties:
  • Triggeren, geef steeds korte prikkels om het leren te stimuleren
  • scaffolding, geef mensen tijd om te leren en zelf op ontdekking te gaan.
  • Laat het gebeuren
  • Pull-learning: zorg voor een breed aanbod van artefacten waar lerenden zelf gebruik van kunnen maken op het moment dat ze het nodig hebben
  •  Sense of urgengy
  • Het inzetten van nieuwe media gericht op businessissues. Gebruik de tools gerichter. 

De afsluitende vraag vat het eigenlijk al samen: In plaats van “hoe kun je…” zou de vraag “hoe moet je als opleidingsorganisatie het zelfsturend leren van de medewerkers bevorderen?”

 

 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 25-10-2019

Kanttekeningen bij het monitoren van online leergedrag

Columnist en redacteur Wilfred Rubens plaatst kanttekeningen bij het monitoren van online leergedrag.