Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van aNewSpring | 13-01-2012 | Article Rating | (0) reacties

Retentie training: het Spacing Effect

Retentie training: het Spacing Effect Iedereen kent het wel: je begint een dag van te voren te blokken voor dat belangrijke examen. Je haalt het examen uiteindelijk wel, maar je bent de stof al snel weer vergeten. Voor jou niet zo’n probleem, je hebt het examen immers gehaald, maar het kan toch niet de bedoeling zijn geweest dat je de stof alweer zo snel vergeet? Als je het leren van de stof over een aantal weken had verspreid, had je het veel langer onthouden. Hoe werkt dit?

Het geheugen


Er zijn twee soorten geheugen: het korte termijngeheugen en het lange termijngeheugen. Het korte termijn geheugen bevat informatie over dingen die recent gebeurd zijn, bijvoorbeeld de stof voor dat examen als je een dag van te voren bent begonnen met leren. Als deze informatie niet meer relevant is, wordt het al snel weer vergeten. Het lange termijngeheugen is een meer permanente opslag van informatie. Informatie die hierin wordt opgeslagen bestaat zowel uit feiten als uit handelingen.

Spacing effect


Binnen elearning is het belangrijk dat informatie uiteindelijk wordt opgeslagen in het lange termijngeheugen. Het principe wat hierbij van belang is, is het “spacing effect”, voor het eerst onderzocht door Ebbinghaus. Als informatie moet worden opgeslagen in het lange termijngeheugen, is het belangrijk om dit met tussenposen te herhalen. Te snel achter elkaar herhalen heeft alleen effect op het korte termijngeheugen en kan zelfs averechts werken voor het lange termijngeheugen. Om het effect zo effectief mogelijk te houden moeten de tussenposen tussen de herhalingen precies lang genoeg zijn en steeds langer worden naarmate de tijd vordert.



Geheugen trainen bij aNewSpring


Bij aNewSpring streven wij er ook naar om de leerstof in de cursussen op te slaan in het lange termijngeheugen van de student. Wij maken hiervoor gebruik van onze MemoTrainer. Deze MemoTrainer zorgt ervoor dat informatie met tussenposen wordt herhaald om zo in het lange termijngeheugen opgeslagen te worden. Het activeert kennis die je dreigt te vergeten, zodat je die kennis met een minimale inspanning in je lange termijn geheugen vastlegt. Wanneer de informatie die wordt herhaald en frequentie hiervan voor iedereen hetzelfde is, zal het niet voor iedereen goed werken. Daarom zijn de MemoTrainingen aangepast aan het werktempo en niveau van de cursist.

Laagdrempelig informatie opslaan


Om kennis niet weer te vergeten nadat het is geleerd, is het belangrijk dat dit wordt opgeslagen in het lange termijngeheugen. Dit helpt de studenten om de informatie beter te onthouden en toe te passen in de praktijk. Dit gebeurt niet zomaar; hier moet voor getraind worden. Informatie dient hierbij met bepaalde tussenposen wordt herhaald. Met onze MemoTrainer blijft dit laagdrempelig voor zowel de opleider als de student.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.