Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van TinQwise | 26-11-2015 | Article Rating | (0) reacties

Design thinking: denk vanuit doelgroep

Design thinking: denk vanuit doelgroep We worstelen er allemaal wel eens mee. De opdrachtgever wil een leeroplossing, maar heeft daarbij eerder een hippe vormgeving en de goedkeuring van het management op het oog dan de behoeften van de doelgroep. Als je aan design thinking doet denk je echt vanuit de eindgebruiker en overtuig je uiteindelijk ook je opdrachtgever.

Design thinking komt uit de ontwerpwereld en is een methodiek om producten te ontwerpen waar de gebruiker werkelijk op zit te wachten. Apple is het beste voorbeeld. Veel kleding- en auto-ontwerpers gebruiken deze methodiek ook, en steeds meer dienstverleners zetten design thinking in.

Waarom design thinking?
In de learning-wereld betekent het dat we meer vanuit de doelgroep gaan denken en niet uitgaan van welke opleidingen we op de plank hebben liggen. En ook dat we onze opdrachtgevers erop wijzen dat zij niet automatisch weten welke leeroplossing geschikt is voor hun mensen. Het gaat om maatwerk, bedacht vanuit de doelgroep. Je kunt niet langer zeggen: de HR-afdeling is heel blij met deze leeroplossing. Natuurlijk zijn andere stakeholders belangrijk, maar het allerbelangrijkst is de eindgebruiker. 

Het probleem is uitgangspunt
Design thinking is een aanpak om problemen op een frisse manier te formuleren en creatieve oplossingen te bedenken, gebaseerd op kennis van menselijk gedrag. Het is belangrijk om dat gedrag eerst te bestuderen en testen en pas dan met een oplossing te komen. Je verbetert de gebruikerservaring door oog te hebben voor de behoeften van die gebruiker. 

De leeroplossing is geen doel maar een middel
De leeroplossing is een middel om het doel van de eindgebruiker te realiseren. Het gaat in eerste instantie om het probleem van de eindgebruiker. En daarna om het idee dat de eindgebruiker zelf heeft van een mogelijke oplossing. 

Waar begin je?
Hoe ziet een dag van een werknemer eruit, wanneer heeft hij wat nodig en op welke plaatsen gebruikt hij de informatie. Alleen zo krijg je een oplossing die door de gebruiker gewenst is, waarde toevoegt aan het bedrijfsproces en die ook technisch mogelijk is. 

 

 

Bron: www.thenextview.nl

Voorbeeld Innovam
Innovam leidt automonteurs op. Onze klant wilde een flitsende app met interessante content over het monteursvak. Toen wij in de garages gingen kijken, kwamen we er achter dat de monteurs niet direct om zo’n app met opleidingsmateriaal zaten te springen. Ze herkenden helemaal geen opleidingsbehoefte. Die app bleek dus een stap te ver.

Onderzoek
We gingen in gesprek met de praktijkbegeleiders. Zij begeleiden de leerling-automonteurs en hadden vooral behoefte aan tools waarmee ze veel gerichter en directer feedback konden geven. We gingen in gesprek met de monteurs en bestudeerden hun werkzaamheden en behoeften. Zij wilden iets leren op het moment dat het nodig is voor de werkzaamheden die ze uitvoeren. Ook hadden sommige behoefte aan meer uitdaging in het werk.


Behoeften monteurs staan centraal
We hebben de behoeften van de praktijkleiders en de leerlingmonteurs als uitgangspunt genomen. Zelf gaven ze al richting aan de mogelijke oplossing: gerichter en sneller feedback kunnen geven en leren op het moment dat je de kennis nodig hebt. Binnen onze leeroplossing kunnen de monteurs nu zelf, direct na een opdracht, aangeven hoe ze vonden dat de opdracht ging. Praktijkbegeleiders kunnen hierop reageren en hun leerlingen op specifieke tips wijzen (content) en nieuwe uitdagingen voorstellen.  Zo presenteer je de feedback én de les op het moment dat iemand die nodig heeft.

Meer weten?
Om snel en effectief achter de behoeftes van je doelgroep te komen, ontwikkelde TinQwise een interactieve doelgroep app. Hiermee checken we de leerbehoeften en wensen van de doelgroep. Ook kunnen we nagaan of de leeroplossing die we voor ogen hebben, aansluit bij de verwachtingen van de doelgroep.

Contact
Joost Uitdewilligen is creatief directeur bij www.tinqwise.nl
mail: joost@tinqwise.nl, telefoon: 06-48471753.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

09-10

Retentie en AI

Door: Let’s Learn!