Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Maart en april zijn typische conferentiemaanden. Ik neem in deze periode ook altijd met veel genoegen deel aan twee conferenties. In de eerste plaats de tweedaagse van het Consortium voor Innovatie. Doelgroep: middelbaar beroepsonderwijs. Op de tweede plaats de Next Learning waar voornamelijk L&D-professionals van bedrijven, overheid en zorginstellingen komen (en een beetje onderwijs).
Dit jaar is vallen vooral de ronkende titels van sessies over gepersonaliseerd leren op. Eén van de lastige zaken bij dit onderwerp, is een gebrek aan eenduidige definities. Maar laten we gepersonaliseerd leren eens beschrijven als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden. Dat betekent bijvoorbeeld dat een digitale leeromgeving de inhoud van een leertraject aanpast aan gedrag dat een lerende laat zien (denk aan het maken van opdrachten of tests). Data (en het analyseren van data) en steeds vaker ook kunstmatige intelligentie (AI) spelen hierbij een belangrijke rol.
Dat klinkt natuurlijk mooi. Maar er zijn ook beperkingen aan gepersonaliseerd leren.
Het onderwijs en de wereld van L&D kennen inmiddels een omvangrijk museum van niet waargemaakte verwachtingen en loze beloftes, als het gaat om leertechnologie en manieren van leren. Gepersonaliseerd leren loopt het risico een plek in dit museum te krijgen. Er zijn immers nogal wat haken en ogen en kanttekeningen bij gepersonaliseerd leren.
Betekent dit dat we deze toepassingen niet moeten gebruiken? Nee. We moeten ons wel realiseren dat de scope beperkt is, en dat we data vooral moeten gebruiken om het gesprek aan te gaan met lerenden over hun ontwikkeling. Daarnaast zal er meer onderzoek gedaan moeten worden naar de effecten (en niet alleen naar de gevolgen voor leerresultaten). Aanbieders van applicaties zouden meer transparant moeten zijn over de werking van hun systemen, en flink investeren in de kwaliteit van de toepassingen (inclusief het vermijden van bias). Het automatisch nemen van vergaande beslissingen rond leertrajecten zou zelfs verboden moeten worden.
Tijdens de twee door mij bezochte conferenties was er gelukkig sprake van een gezonde dosis nuchterheid ten aanzien van deze trend. Dat is in elk geval alvast een mooie start om teleurstellingen te voorkomen.
Bronnen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Teaching_machine
https://www.te-learning.nl/blog/overwegingen-bij-gepersonaliseerd-leren/
https://www.te-learning.nl/blog/aannames-beloftes-en-valkuilen-van-adaptief-leren/
https://www.te-learning.nl/blog/gepersonaliseerd-leren-in-de-praktijk-voorbij-de-hype-nle2019/
https://www.te-learning.nl/blog/voorbeelden-van-niet-waargemaakte-verwachtingen-van-nieuwe-technologie-op-het-gebied-van-leren/
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Website
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar